Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Hvad skal man vælge? Erfaring med halvautomat søges? 27 jan 2021 10:42 #4815

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Jeg startede ud med at bruge min Jaguar O/U i prammen, og selvom det langtfra er det dyreste gevær havde jeg altid i baghovedet at jeg var omgivet af saltvand. Det endte også med at der kom saltvand ind et uventet sted, og så satte slagstiften sig fast efter et ellers fint kravl ind til en krikand. Kunne jeg have skilt baskylen ad selv efter hver jagt? Ja. Var det bøvlet? Ja! I det mindste på dén model.

Det endte med at jeg smed 2000 efter en brugt Baikal MP153 og det var et fremragende køb. Det er haglspredernes svar på en traktor: den virker solid, den virker hver gang, den er nem at skille ad og vedligeholde, og vigtigst af alt er den ikke pæn, så jeg er ikke øm over den. Basal vedligeholdelse efter jagt tager mig ca. 5 minutter efter noget øvelse og syntetskæftet giver mig ikke ticks når jeg kommer til at plaske saltvand på det under roning. Hvis der har været miljø på turen tager det måske 10 minutter, men jeg kan stadig nå at gøre den ren før jeg putter ungerne.

Jeg synes ikke den er hverken nemmere eller sværere at have med at gøre i prammen, men det giver mig noget ro i baghovedet at jeg ikke skal bekymre mig om hverken funktionering eller om der kommer ridser i skidtet. Og så er den klart mere behagelig at skyde med på kravl, hvilket gør det OK at jeg skal hente patronerne bagefter - det tager 1 minut, medmindre jeg skal eftersætte en anskudt fugl.

Hvis jeg gik mest på træk ville jeg nok være tilbøjelig til at prøve en gammel S/S der er nem at skille ad.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Søulven.

Hvad skal man vælge? Erfaring med halvautomat søges? 27 jan 2021 11:04 #4816

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Jeg har to halvautomater en gammel Franci og en ny Win sx4 jeg startede strandjagten med en klassisk over/under, men blev lidt irriteret over tiden på genladning. Det går, for mig , altså hurtigere med en halvautomat. Jeg vil også være helt ærlig og indrømme at jeg bare godt kan lide halvautomater. Jeg er især glad for min nyere sx4, kan godt forstå du er lidt lun på den, den er super fed. Jeg har haft min over 1,5 sæson plus en sommer på skydebane. Jeg har ikke en eneste gang haft problemer med den. Men du skal gøre dig klart. Uanset om du køber en Italiener, Amerikaner, russer eller Tyrker, så skal de allesammen vedligeholdes grundigt når de bruges på havet og stranden. Så ret beset kan du rolig lade hænder og øjne vurdere når du skal vælge. Føles det godt at holde så føles det nok også godt på jagten :-) Jeg bliver stadig glad hver gang jeg tager min camo,syntet sx4 ud af skabet. En af mine kammerater jeg går på strandjagt med synes det er verdens grimmeste “motorbøsse” jeg elsker den og har ikke fortrudt et sekund
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvad skal man vælge? Erfaring med halvautomat søges? 27 jan 2021 11:28 #4817

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Gode indlæg i en altid spændende debat om halvauto, pump, over/under eller side/side.

Jeg har haft rigtig mange halvautomater, og jeg kan ikke huske dem alle. Startede med en Franchi, der blev slidt totalt op.
Vidste I, at der faktisk er en halvauto der hedder Winchester Super-X 1? Dem har jeg haft fire af. En flot, tung halvautomat, der var lavet af stål og træ. Den kunne skyde med alt - lige fra flugtskydning til motorbådsjagt. Nå, men imellem geværerne var flere Beretta, Browning og Benneli.
Der bliver nævnt en masse for- og imod de dyre kvalitetsbøsser. Jeg har haft en Beretta Extrema til 20.000 og den skød formidabelt. Prisen er bare for høj til brug på havet - efter min mening.
Det eneste gevær, jeg aldrig har haft en funktioneringsfejl med, er min Benelli Nova Pump. Den står inderst i skabet og bruges kun i Vadehavet.
Der er faktisk en gruppe af halvautomater, der ligger lige i midten af hele diskussionen.
Gode kvalitetsgeværer, der kan tåle en masse, skyde med flugtskydningspatroner og som ikke koster en formue. Winchester SX-3 og SX-4, Browning Maxus, Remington og mange flere.

Jeg har aldrig ejet en af de billige halvautomater, der er på markedet. Men jeg har set utallige skytter, der bandede og svovlede på skydebanen, når deres nye, billige halvautomat ikke fungerede. For at kunne skyde forsvarligt under jagt, skal man kunne træne med jagtgeværet på en skydebane!

Jeg tager hatten af for den holdning, at man hellere skal vægte sikkerhed end en dyr bøsse!

Plastdebatten er ikke slut, og alle jægere har et ansvar. Vi skal ikke efterlade patronhylstre i naturen!

PS. Fin video - Ras. Hvor holdt du på anden?

Jægerhilsen John
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvad skal man vælge? Erfaring med halvautomat søges? 27 jan 2021 17:25 #4818

  • Peter M
  • Peter M's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 11
  • Modtagne Tak: 13
Jeg vil også melde mig i koret og dele min holdning til dette emne.

I min første sæson på vandet brugte jeg min Baikal 12/76 o/u på vandet. Ja, den blev rød og grim, men fungerede. For mig var det ikke en holdbar løsning i de kolde vintermåneder med hårdtladede patroner som jeg skød (og stadig skyder) med. Jeg skød med de blå jaguar 12/76 28g 500 m/s. I de kolde måneder, hvor fingre var godt kolde/stive og der var meget "affjedring" i alle lagene på skuldren, slog aftrækkerbølgen simpelthen min langefinger. Enkelte skud intet problem, men på de gode dage, blev min finger virkelig hårdt ramt, og ofte hævet til dobbelt størrelse dagen efter. Der blev med lige så stille dannet arvæv på inderste fingerled, som jo selvsagt gjorde det hele værre, da der dermed var mindre afstand fra aftrækkerbøgle til finder. Derved besluttede jeg mig for en halvauto og har brugt det siden og er ved at afslutte min 12. sæson på vandet. En sidegevinst ved det lave rekyl i en halvauto er jo også at det kan lade sig gøre at skyde med 1 arm uden at blive slået helt i stykker - endda med chance for at ramme engang imellem :)

Jeg købte en let brugt Beretta Extrema II som første halvauto. I det valg var jeg nok farvet hjemmefra, men har aldrig fortrudt. Den virkede hver gang. Dog gik der "sliddele" til et par gange værende:
- Fjeder omkring gastryksregulator på løbet sprang
- Choke flækkede på langs (2 gange), og grundet ringspænding udviger den sig og sider uhjælpeligt fast og skal en tur forbi mekker

Begge disse var ting som ikke gjorde geværet funktionsdygtigt, men som selvfølgelig bør afhjælpes hurtigst muligt.

Efter en årrække med Beretta Extrema II gik jeg over til Beretta A400 Extreme Unico camo. Det som ikke fordi min Extrema II fejlede noget - fik endda næsten et samme for den som jeg gav for den 6 år tidligere. Fælles for dem er at de ALDRIG svigter og skyder med alt der kommer i dem. Også selvom de er fyldt med sand, grus o.lign. Jeg har som lånegevær i forbindelse med ovennævnte reparationer haft en billig tyrker. Selvom den var fabriksny kunne den efter 2x2 skud ikke genlade med jagtpatroner grundet skidt. Ja, vi lå en i sandhytte gravet i stranden, men igen, noget Beretta'erne aldrig har klaget over.

Til sidst vil jeg dog sige, at skulle jeg købe nyt gevær idag, ville jeg kigge efter Extrema II frem for en A400. Selvom de begge er lavet til det marine miljø med overfaldebehandling, så var Extrema'en bare mere modstandsdygtig overfor rustangreb. Camoen på A400 gør selvfølgelig at løb o.lign. ser ud som nyt selvom den har været på vandet nok 60-80 gange, men bundstykke o.lign. kan begynde at se brugsspor.

For mig at se er den eneste ulempe ved halvauto, som også andre skriver, patronhylstrene. Som primært trækjæger er det til at leve med, men de gange hvor jeg skyder forbi (det kan jo ske), så er det bøvlet at skulle hente patronhylstre. I den sammenhæng må jeg jo også indrømme at jeg ikke får ALLE hylstre med hjem i forbindelse med en anskydning. Der er mit fokus på anden.

Mvh
Peter M
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, tom.knudsen, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Peter M.

Hvad skal man vælge? Erfaring med halvautomat søges? 28 jan 2021 12:54 #4820

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 31
  • Modtagne Tak: 24
HOLD NU KæVLE det er fedt at læse jeres erfaringer.. det er jo lige hvad sådan et forum her kan i modsætning til så meget andet..
-Det er jo det ene guldkorn efter det andet der kommer, det er jo praktisk erfaring der er oparbejdet over år og sikkert et halvt liv med jagt.. Fantastisk ikke mindre!

Tak for det!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvad skal man vælge? Erfaring med halvautomat søges? 28 jan 2021 13:33 #4821

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

John Silver skrev: PS. Fin video - Ras. Hvor holdt du på anden?


Perlen midt på anden mener jeg t)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen