Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Pramjagt i udlandet 13 jan 2021 08:35 #4733

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Før Corona tilbragte jeg en del tid i bilen, og hoppede tidligt på podcast-vognen (hø hø) tilbage i 2013 fordi jeg var for nærig til at betale for lydbøger. Dengang var der ret få interessante danske podcasts, så jeg hægtede mig på et par amerikanske om jagt, men sorterede ret hurtigt alle andre end " MeatEater " fra - der var simpelthen for meget fart over feltet på de andre.

Herhjemme fik vi heldigvis senere podcasten Jagttegn på 24syv og nu har vi Jagtradio , begge dele drevet af David CP.

Selvom den overvejende fokus i amerikanske podcasts er på riffeljagt, er der også en del om jagthistorie og -kultur, og nu nærmer vi os emnet. Jeg hørte nemlig for nogle år siden en kort passage om "punt boats", "scull boats" og "layout boats", og efter jeg selv begyndte at dyrke pramjagt har jeg hygget mig med at læse op på kulturen omkring jagtformen i Guds eget land.

Hvis vi starter med den sidste, "layout boat", så er det næsten 100% det samme som en dansk trækpram, så her er der ikke så meget mystik over det. Der er lange traditioner for det, men det er i dag ikke så udbredt i USA - det kan man vel også efterhånden sige om det i Danmark, desværre. Fremgangsmåden er den samme som herhjemme, men så vidt jeg kan se er camo og olivengrøn de foretrukne farver derovre.

En "punt boat" er noget mere interessant. Den er opkaldt efter den kanon ("punt gun"), der sad i stævnen. Bogstaveligt talt. Det var en aflang specialbygget pram med en gigantisk muskedonner monteret foran. Metoden bestod i at snige sig ind på en flok ænder eller gæs og så affyre kanonen ind i flokken. Jægerne arbejdede ofte i grupper på op til 10 pramme, og koordinerede deres skud for maksimal effekt.
Der er mange historier om at nedlægge op til 50 fugle pr. skud, så det var grumme effektivt og blev brugt i stor stil af kommercielle jægere, der solgte fuglene til restaurationsbranchen.

Det gik så godt, at bestanden af ænder og gæs faldt drastisk på meget kort tid, og mellem 1900 og 1918 indførtes en række love, der forbød brugen af punt guns til lands og til vands i USA, og dermed var en blodig æra slut.

Her er en video - godt nok fra England - af en punt gun i aktion. Fremdriftsmetoden ser bekendt ud, og bemærk også både rekyl og mangel på høreværn:


Her er endnu en video, hvor udøveren fortæller om jagtformen til en video af noget, der ser meget bekendt ud - bortset fra den fastmonterede håndkanon, altså. Han fortæller også om et skud, hvor han fik 48 ænder på én gang(!)


Selvfølgelig er der nogen, der har tænkt "Hvad er bedre end én kanon? Syv kanoner!"


Og så er der "scull boats", opkaldt efter fremdriftsmetoden "sculling". Nogle steder kaldes de også "gunning floats". De er en slags kravlepramme, men overordnet set er tilgangen en lidt anden. For det første er bådene oftest lavet som en aflang trekant eller pilespids uden kravleskærm, hvor jægeren sidder/ligger bagerst. For det andet er der fremdriften, der oftest består af en enkelt, kort åre, der vrikkes frem og tilbage gennem et hul agterud for at opnå fremdrift.
Jeg er sikker på, at der er et dansk ord for teknikken, så her må nogle af de gamle søulke lige komme på banen og hjælpe landkrabben her :)



Her er et par videoer af teknikken i aktion:





Selvom jeg har læst Kim Worms glimrende håndbog om strand- og havjagt, plus en tilsvarende af Henning Kørvel, ved jeg faktisk ikke så meget om emnets historie her i Danmark. Har vi haft "punt boats"? Det tætteste jeg lige kan tænke på er svanebøsser - det er måske det samme? Har vi haft dem monteret på pramme? Og tror I at "sculling" ville kunne fungere som kravleteknik i danske lavvandede områder?

Hvis nogen har indsigt i ovenstående og/eller metoder fra andre lande, så giv endelig lyd - det er et spændende emne.
Følgende bruger(e) sagde tak: Tybjerg, cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pramjagt i udlandet 13 jan 2021 11:25 #4734

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 231
  • Modtagne Tak: 285
For år tilbage holdt jeg jul i Port Solent, Syd England. Under træet var der en gave til mig, hæftet: "Wildfowlers And Fishermen".
Herunder et par sider fra hæftet. Iøvrigt så jeg af og til punt-både ligge i haverne.
Med venlig hilsen, cpfj




Strandjægeren har storspover og pibeænder som "halstørklæde" (hvor sku' de eller ligge?)...bemærk at forfatteren har skrevet DUER i stedet for pibeænder.

Kanonen her er testet til, med en passende ladning sortkrudt, at kunne sende godt 1 kg blyhagl afsted!
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Tybjerg, MHN, Søulven

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.

Pramjagt i udlandet 13 jan 2021 12:35 #4735

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Det er virkelig en spændende bog, du har fået dér cpfj! Den er sat direkte på ønskelisten til fødselsdagen senere på året :)

1kg hagl på én gang :blink:
Friskt nok at stå til havs i en redningsflåde fra en Spitfire, men det handler jo om at komme ud med hvad man har til rådighed og hvad der fungerer, og det gik jo tydeligvis fint for ham - i hvert fald dén dag. Og ja, flot halskæde.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Søulven. Begrundelse: staveplade

Pramjagt i udlandet 13 jan 2021 13:27 #4736

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Tak for et par gode indlæg, det er et spændende emne.

I en tid hvor alle titler skal internationaliseres kunne i kravlejægere passende opgradere titlen til Wildfowler Pilot t). Den ligger godt i munden :D.

Ønsker jer alle den bedste dag.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pramjagt i udlandet 14 jan 2021 12:06 #4737

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Jeg brugte lige frokostpausen på at finde ud af lidt mere om wildfowling i UK og faldt over denne fine artikel , hvor en jagtjournalist tager med en erfaren punt gunner på en tur i Skotland, hvor det stadig er lovligt.

Der vil være et par stykker, der sidder og nikker til beskrivelsen af at gå på grund gentagne gange, og hvor træt man egentlig kan blive af at møve sådan en pram henover tørlagt bund... Og så er der denne mindeværdige, hjemmelavede patron med ca.450g tungstenshagl:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Søulven. Begrundelse: sjov med links

Pramjagt i udlandet 14 jan 2021 19:40 #4738

  • Green
  • Green's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 1
Det er ikke kun i udlandet, at man har skudt fugle med kanoner. I Nibe Bredning i begyndelsen af 1900-tallet spændte nogle af de lokale jægere geværet fast i stævnen på kravleprammen (Nibe kajakken). Det var voldsomt store bøsser i kaliber 4 og 2, som de skød ind i flokken af ænder og gæs med. De levede af jagt og fiskeri og fokuserede på det daglige brød frem for skånsom høst. Jagtgeværerne blev forbudt på et tidspunkt mellem de to verdenskrige. Valsted-bo’en Jens Østergaard har skrevet et par sider om det i “Jægere og fiskere ved Limfjorden i 100 år”.
Følgende bruger(e) sagde tak: Søulven

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pramjagt i udlandet 15 jan 2021 09:20 #4740

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Tak for bogtippet, jeg har bestilt et eksemplar ( link , hvis andre er interesserede).

Jeg skulle da også mene at vi ikke stod tilbage for udlandet på dét punkt, da det jo er en effektiv måde at skaffe føde på - især når jagtformen i forvejen er så krævende og på vejrets nåde. Det er dog ikke noget, jeg kan finde så megen information om, så det er godt at have et forum som dette at læne sig op ad :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1