Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Motorstativ til vandet 03 jul 2019 20:58 #2548

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Mit sind er som min lønkonto, totalt åben ;-)
Man lærer meget med tiden men det gør ikke tidligere erfaringer dårligere/ værdiløse.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Motorstativ til vandet 03 jul 2019 21:24 #2549

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
https://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=1&MessageID=411481&ForumID=57

En 10 år gammel tråd i fugleognatur hvor Claus Lind Christensen omtaler hvordan jagtloven tolkes; den tolkning er den samme jeg er opvokset med

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 03 jul 2019 22:30 #2550

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg tror fornuften skal ses i lyset af hvordan loven i praksis kan kontrolleres.

Det kan være svært for kontrollen at bevise (eller for jægeren at modbevise) om prammen/motoren i jagtøjeblikket har været motoriseret/deaktiveret eller ej.

Fra kontrollen spotter en pram og til de er henne ved den sker trods alt ikke på et splitsekund - og det giver jægeren (såfremt vedkommende handler i ond tro) tid til at “rette udstyret til”, og dermed også kontrollen grund til mistanke.

Hvis motoren befinder sig uden for prammen, så er der meget svært at påstå at prammen har været motoriseret under jagten. Ligger motoren i båden bevæger man sig ind i en gråzone.

Forstået på den måde, at man nu kan slå tvivl om, om motoren har været i brug under jagten. Det hjælper selvfølgelig at beslaget ligger en 25-30m væk, men personligt ville jeg stadig regne motoren som den vitale del i det puslespil. Man kunne jo i princippet have et ekstra beslag liggende i prammen... eller smidt i vandet ved synet kontrollen ;)

Det er et tænkt scenarie og ikke en beskyldning fra min side.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 03 jul 2019 22:44 #2553

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Og hvorfor kom den tolkning af jagtloven af 1967 så?

Her skal vi formodentlig tænke os tilbage til en tid hvor motorbådsjagten frem til vel 1987 kun var forbudt på følgende måder:

1. Et generelt tidsmæssigt forbud i hele landet fra 01 maj til 30 september.
2. Et forbuds-område fra Amager i syd til Kroborg i nord.
Ref.: 1967 loven kap V, § 20
Der var undtagelse for jagt på spættet sæl og en max begrænsning på 10 knob for fartøjer fremdrevet med motor.
Endvidere har der formodentlig været vildtreservater med områder med forbud mod motorbåds-jagt; mener i mit område at den nordlige del af Ho Bugt og området syd for Rømø dæmningen var omfattet af et generelt forbud.

Henning Kørvel skriver i hans bog Strand og havjagt fra 1971, side 18-21 om motorteknologien der anvendtes (han omtaler at påhængsmotorer er 3 gange så dyre og knap så driftsikre som indenbordsmotorer) samt om den fare der er ved uroen ved den "intensive motorisering af standjagten".

Sammenholdt dette med at vadefuglejagten startede 01 august og svømmeandenjagten 16 august.

Altså kan man formode at der kan have været debat og overvejelser om ikke jagten fra 01 august og til 30 september med fordel kunne holdes fri for motorbåde - fordi man derved fik mere ro på terrænerne?.

Og i lyset af, at indenbordsmotoren var så udbredt og det var svært at opstille en generelt regel - som kunne håndhæves - kom tolkningen måske (som jeg og andre opfatter den også i 2019) at en skydepram med motor ombord - selvom om motoren er aftaget og prammen opankret - er en overtrædelse af begrænsningerne i motorbåds-jagtens udøvelse.

Det er blot overvejelser for de mænd der måtte vide det er formodentlig alle døde og borte (fra standjægerne var det især V.M Fynbo og Peter Daunning der var involveret i 1967 jagtloven og kampen for anerkendelse af et flydende fartøj med to opankringpunkter ikke er en skydetønde - højesteret afgørelse 1970).

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 03 jul 2019 23:11 #2554

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Well, hvis jeg husker rigtigt tror jeg nok man fra DJ’s side arbejder på at man skal ha åbnet op for muligheden i at apportere med motor. Om det lykkedes ved jeg ikke, men dejligt at se der er kommet lidt liv på siden. Der er delte holdninger og bliver spekuleret i øst og vest.
Jeg antager nu helt roligt at man fra ordensmagtens side trods alt har bevis byrden, og ikke som med SKAT :sick: omvendt bevis byrde. Og det kan jo i sig selv være en stor udfordring, for man er vel stadig uskyldig indtil det modsatte er bevist?
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 04 jul 2019 17:48 #2555

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 235
  • Modtagne Tak: 289
Motorstativ til vandet

Motorbåds jagt er forbudt i september, og på visse områder, af søterritoriet.
Den oprindelige FORTOLKNING var til at forstå: "INGEN motor på eller i farjøjet".
Så er vi tilbage til starten af tråden.
Joffes, find dig en god P-plads til motoren, UDEN FOR fartøjet.
Iøvrigt ville det være interessant om "Jægerforbundet" kom med et indspark til denne tråd (mht til anbringelse af motor). Måske kunne vi få Carsten (CHC) til at lokke en kommentar ud af dem!
Mvh, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 04 jul 2019 18:21 #2556

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
For lige at puste lidt til ilden, så vil en fortolkning fra DJ jo stadigvæk “kun” være en fortolkning. Det kunne dog være super at hører hvad de siger, om man tager det til efterretning er jo stadig en individuelt beslutning.
Jeg ville ikke være nervøs ved at lave den løsning med motorbeslaget på en Lokkefugl.

Men håber da der bliver åbnet op for at man må apportere med motor, da der jo også er noget sikkerhed i at have motoren på. Og jeg tror helt ærligt at man vil se utrolig få der benytter motoren til opsøgende jagt. Og de ville nok gøre det alligevel.
Kan huske en historie med en herre fra en strandjagts forening med en fin støjsvag Honda påhængsmotor på sin pram, han blev set afgive skud fra den i motorbådsjagt frit område mens han sejlede for motoren. Da han bliver konfronteret med sin ugerning siger han, at kan man ikke høre motoren er der ingen på! så han sidder bare med årene og lader som om han ror, mens den skyder 5+ knob og en mega hækbølge til følge, det er dælme spas i mine øjne :)
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 04 jul 2019 18:54 #2557

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Jeg sætter gerne 2,5m kanelstang på højkant i denne påstand.

Vi får aldrig som i ALDRIG lov til at benytte motor til at eftersætte vores anskydninger.

Årsag.
FORTOLKNING.
Hvem skal vurdere om det rent faktisk er en anskydning vi er efter?
En anskydning kan sætte sig flere 100m væk fra hvor den blev anskudt.
Hvis man tror at vores
"modstandere " overlader det ansvar til os er man meget naiv.
De ønsker tværtimod motorbådsjagten forbudt i hele landet.
De giver os no og nada, hvorfor skulle de?
Deres dagsorden har i mindst 40 år været at gøre det så besværligt som muligt at drive strandjagt.

Selv Kristian Raunkjær (DJ's første formand) udtalte i starten af 90erne.
Citat.
"Strandjagten har INGEN fremtid i Danmark "
Citat slut.

Fremtiden er ikke endnu, men det er ikke hans skyld vi stadig har strandjagt i landet.

Undskyld tråden drejer ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Motorstativ til vandet 04 jul 2019 21:34 #2558

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg har fulgt tråden med interesseret øre og øjne. Uden at komme med DJs eller mine egne tanker og holdning. For jeg ville have så meget med som muligt.

Der er kommet en interessant tanke som jeg ikke havde tænkt på før.

Først og fremmest er jeg ikke i tvivl om lovens hensigter. I områder hvor motorbådsjagt er forbudt og i områder hvor jagt kun er tilladt fra opankret pram. Her vil man ikke have en motor på eller i prammen under jagten. Er der ingen motor i prammen, kan der ikke være tvivl om hensigten. Den kan ikke sejles med motor når den ikke er tilstede under jagten.
Jeg ser det irrelevant om navnet er en pram, båd eller fartøj for hensigten er klar. Ingen motor ombord når der jages i disse område.

Alle andre krumspring for at undgå dette, betragter jeg som et forsøg på at bøje loven for egen vindings skyld. Dermed skal man også være klar over det kan få en konsekvens.

Vi har lov til at drive jagten i disse områder på nogle betingelser. Dem syntes jeg vi skal overholde og lade være med at udfordre. Det kan kun skade os selv og strandjagten.

Vil man jage med motor på prammen, så er der rig mulighed for det andre stedder.

Den ting jeg ikke havde tænkt over før er, det aftagelige motorbeslag, hvis det nedsænkes med en bøje eller lokkeand som markering, ja så kan prammen ikke sejles med motor, og motoren kan ikke side på prammen og motoren ligger under dæk.

Den vil jeg prøve at tage med videre. Men jeg er faktisk 90% sikker på det ikke får grønt lys. Der er en chance og den vil jeg godt afprøve. Selvom det konflikter med hensigten med loven.

Vi arbejder til stadighed på at få begrebet motor som hund, sat i spil. Men indrømmer det er op ad bakke og det kniber med at få det prioriteret i DJs Hovedbestyrelse sådan for alvor.
Det arbejder vi så tilstadighed på i strandoghavjagtudvalget.

DJs aktuelle sager.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: MGO

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Motorstativ til vandet 05 jul 2019 14:03 #2561

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Jeg kan ikke se hvilken forskel det skulle gøre at fjerne en del af motorbeslaget fra båden ved at nedsænke dette under en lokkeand, i forhold til blot at slukke motoren. De små påhængsmotorer kan, med lidt kreativ tankevirksomhed og store overarme, holdes med håndkraft, og på denne måde bruges som drivmiddel, hvilket betyder at bekendtgørelsens ord "motordrevet fartøj" igen vil være overtrådt.

Jeg har i dag pr. mail bedt Miljø- og fødevareministeriet om en definition på eller uddybning af termen "motordrevet fartøj". Jeg håber på at få et brugbart svar, og gør jeg det, så lægger jeg det naturligvis op herinde.

God weekend derude :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen