Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Motorstativ til vandet 20 jun 2019 20:17 #2498

  • Joffes
  • Joffes's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 24
  • Modtagne Tak: 6
Hej.
Da man ikke må jage med motor påsat i mange af mine primære jagtområder, så er jeg lidt interesseret i, hvad I andre har til at komme af med motoren på vandet?
Der er rimeligt lavvandet (op til 1 meters dybde) de steder jeg jager, men ofte mere end 500 meter ind til land, så jeg kan ikke bare lægge den der :silly:
Umiddelbart tænker jeg en 1½ meter metalpæl med en tværpind til at træde den omkring 40 cm ned, og så en plade øverst til at påsætte påhængsmotoren. Det er heldigvis ikke en tung motor (Honda 2.3), men den skulle helst ikke vælte lige pludselig :whistle:

Ellers er der selvfølgelig muligheden for at lege med at lave en lille ekstra pram, der kan bruges til transport af lokkere, og så kan man lægge motoren derover i under jagten?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 20 jun 2019 20:28 #2500

  • Doole
  • Doole's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 53
  • Modtagne Tak: 2
Jeg har et pælebor, det fungere fint. Kan dog være nødvendigt at forlænge det.
Men ofte har jeg min boble på slæb efter min jafi, og så ligger jeg i boblen, og anker jafien op et stykke der fra.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 20 jun 2019 21:05 #2502

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 233
  • Modtagne Tak: 288
Mvh, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 21 jun 2019 12:51 #2504

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Jeg bruger et at de skilte som ejendomsmæglerne sætter op. Det er ikke så højt men virker til mit behov.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 22 jun 2019 10:52 #2506

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Jeg bruger en noget alternativ løsning på dybt vand.
Min motor sidder monteret i et aftageligt motorbeslag("NO luck" beslag). Jeg tager så motor ind i prammen, afmontere motorbeslag og smider motorbeslag i vandet med en lokkeand som bøje.

At motor skal være fjernet fra båden fremgår ikke af lovtekst, det er en tolkning fra DJ. Jeg er derfor ikke nervøs for at min løsning er lovlig, prammen kan umulig være motordrevet når et vitalt motorbeslag ligger på 4 m vand 25 meter fra prammen.
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC, P_V, jakobcoff

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 22 jun 2019 22:50 #2509

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 639
  • Modtagne Tak: 294
Det er en spændende udlægning af hvad der er lovligt og ikke lovligt Rulab.
Hvad retten siger hvis en sag skulle opstå er jeg lidt i tvivl om.

Lad os sige man er 2 mand ude i hver sin pram.
Den ene har motor på som så trækker den anden.
Når man er klar til jagten tager man tændrøret ud af motoren og giver det til makkeren i prammen uden motor.

Hvis din teori holder vil det så være fuldt ud lovligt.
Motoren befinder sig i/på prammen men kan ikke anvendes da en vital del er afmonteret.

Det ville gøre en svær ting nemmere for os der driver lokkejagt i motorbådsjagt frie områder.

Det bliver en svær kamel at sluge at vi i alle de år ikke har taget den nemme løsning når nu den var tilstede, ifølge din teori.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 23 jun 2019 21:18 #2511

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Torben
Jeg ved ikke om jeg vil kalde det en hurtig løsning. De andre forslag med en motor på pæl nogle få meter fra prammen. Jeg vil våge at påstå at de kan genmontere motoren langt hurtigere end jeg kan.
Ro til kanten af lokkere - løfte motorbeslag op - koble af line og pakke bøje væk - spænde motor fast på beslag - montere beslag på pram - spænde en M12 bolt for at sikre motorbeslag, det er fremgangsmåden og ikke lige noget man gør på 30 sek. Jeg tror det tager mig små 5 min. Jeg vil gætte på at en motor på pæl nogle meter fra prammen til sammenligning kan genmonteres på ca. 1 min.

Jeg begyndte på metoden, efter en bil, der kørte hurtigt på stranden, var ca. ½ m fra at køre min påhængsmotor over, der var lagt derind under trækjagten.

Jeg har søgt efter domme, omkring trækjagt i motorbådsfrit område. Eneste dom jeg har kunnet finde, var en sag i Randers Fjord, hvor to jægere drev trækjagt fra en jolle med en slukket påhængsmotor på hækken. Det er 100 % overtrædelse uden tvivl, jeg kunne ikke finde nogle gråzone sager, hvor der enten faldt dom eller frifindelse.

Jeg vil ikke sige at et fjernet tændrør kan sammenlignes direkte med et fjernet motorbeslag - det er i hvert fald ikke en metode jeg vil forholde mig til lovligheden af.
En bedre sammenligning vil være at du har en pram med motorbeslag og din makker har en pram uden motorbeslag. Du har så makkeren på slæb ud til jagtområdet. Før jagten lægger du så påhængsmotoren over i hans pram (hvor den ikke kan monteres) - ingen af prammene kan drives med motor.
Det vil jeg også mene er lovligt og nogenlunde samme situation.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 23 jun 2019 21:40 #2512

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 639
  • Modtagne Tak: 294
Jeg kan sagtens finde logikken og fornuften i det du skriver og jeg håber at den holder i retten hvis en sag skulle opstå.

Det med tændrøret var nok at sætte det lidt på spidsen ;-)

Jeg må tilstå at jeg altid har været af den mening/opfattelse at var der en motor i/på båden var det en klar lovovertrædelse.

Det er vist også den holdning/mening der har været gældende når man har spurgt ind til det igennem tiderne hos diverse jagt organisationer.

Jeg har altid troet på at det var lovens bogstav, men kan da godt være lidt i tvivl nu.
Du har undersøgt sagen grundigt og har ikke fundet en dom der modsiger din teori.
Men skal der være en sag skal man vel
"tages med fjer om munden" så at sige.

Hvis ingen er blevet opdaget, er det jo ikke nødvendigvis lovligt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 24 jun 2019 09:39 #2513

  • mikkelmmk93
  • mikkelmmk93's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 9
  • Modtagne Tak: 0
Jeg er ikke selv kommet dertil endnu, men jeg påtænker at lave en lokkesvane hvorpå motoren kan ligges.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorstativ til vandet 26 jun 2019 20:11 #2518

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17

Torben Raunstrup skrev: Jeg kan sagtens finde logikken og fornuften i det du skriver og jeg håber at den holder i retten hvis en sag skulle opstå.

Det med tændrøret var nok at sætte det lidt på spidsen ;-)

Jeg må tilstå at jeg altid har været af den mening/opfattelse at var der en motor i/på båden var det en klar lovovertrædelse.

Det er vist også den holdning/mening der har været gældende når man har spurgt ind til det igennem tiderne hos diverse jagt organisationer.

Jeg har altid troet på at det var lovens bogstav, men kan da godt være lidt i tvivl nu.
Du har undersøgt sagen grundigt og har ikke fundet en dom der modsiger din teori.
Men skal der være en sag skal man vel
"tages med fjer om munden" så at sige.

Hvis ingen er blevet opdaget, er det jo ikke nødvendigvis lovligt.


Den sidste sætning er jo hele humlen i problemstillingen. Ingen ved reelt ikke hvornår en pram skifter status fra "motordrevet fartøj" til ikke at være motordrevet. Måske er det nok at lægge motoren ind under fordæk og lade beslaget sidde? Og på den anden side, så kan det også være ulovligt hænge motoren på en pæl ved siden af prammen, hvor den i et snuptag kan sættes tilbage på det motorbeslag, der sidder klar på prammen?

Om hensigten med loven er opfyldt - at det ikke er muligt at drive motorbådsjagt i områder med motorbådsjagt forbudt, må være det mest væsentlige.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen