Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Montering af dækken over mandehul 05 nov 2018 22:24 #1885

  • John
  • John's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Hej

Jeg søger inspiration til et godt dækken til at ‘lukke’ mandehullet i prammen. Har lidt forskellige pramme.

Det er som sådan ikke materialet - for der har jeg min helt egen holdning men hvordan monterer jeg det smartest? Det skal siges at jeg ligger ned i prammen så det skal kunne ‘flytte’ sig så det ikke hindre når jeg skal op at sidde. Det er hårdt nok uden modstand

På forhånd tak for alle indspark. (Og nej - jeg kan ikke bare sidde stille og undvære dækken )

;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Montering af dækken over mandehul 06 nov 2018 09:57 #1886

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej John.


Til at starte med vil jeg da gerne give en t) for du laver det dækken, for mange springer det helt over, og jeg er 100% sikker på at især med gæssene er det meget vigtigt at have det på, det ødelægger jo de mange skygger der ellers vil være nede i prammen. Jeg er helt sikker på det giver langt bedre muligheder for at få gæssene helt ind.

Anyway, jeg går faktisk og nørder med netop dækken og pram. Jeg er blevet træt af den måde jeg har haft mit monteret på de sidste 6-7 års tid, det har været effektivt, men kræver udskiftning ca hvert 2. år, samt har taget livet af 2 symaskiner.
Jeg har haft brugt hvid billig voksdug fra JYSK. Sat 50mm bred velcro bånd fra Biltema rundt langs mandehullet, og nittet velcroen på prammen som vist på billedet. Så har jeg taget den blanke side af voksdugen og klisteret velcrobåndet på, og hvis jeg ikke har haft syet det fast falder det af så snart det er frost vejr, og alm symaskiner kan ikke li det klister der er på velcro båndet, så det har jeg dræbt to maskiners gearkasser på :whistle:. Der er også det med velcro båndet at med mindre du har din pram stående inde i en garage uden den rammes af sollys, så nedbrydes det efter et par år, og så er det forfra.

Jeg har så set andres måder at gøre det på, nogle med elastikker, nogle med du ved de der man bruger til en presenning på en båd der kan drejes og så et metal øje på dugen, andre med et søm agtig hoved på, er ret sikker på at Christian´s waders døde da han skulle bjerge sig selv på Jakob´s langelænder til et sikkerhed arrangement i Roskilde havn netop pga noget søm agtig halløj til netop dette formål :pinch:. Så min tanke er at jeg på ingen måde vil have noget siddende uden på prammen.
Så jeg har købt sådan nogle små Neodym magneter, og min plan er at lime nogle galvaniserede metal plader fast inde i toppen af prammen rundt langs kanten hvor velcrobåndet sad og give dem coat, helt praktisk et par murerbukke og så op i højden og vende prammen på hovedet så man kan stå oprejst og nørden med det, og så sy et nyt dækken, hvori jeg syer de her små magneter ind i, jeg tror jeg dypper dem i topcoat for at beskytte dem, men de er rigeligt stærke til at holde et dækken, og antallet bestemmer jo også styrken man ønsker. Dem jeg har købt er 10X20mm og 2mm tykke og holder 2,1kg. Jeg er i skrivende stund ved at reparerer min pram samt forstærke den ved mandehullet, så får først en gang i morgen eller overmorgen støbt plader ind så det kan testes ordentligt, men skal nok give lyd samt smide nogle billeder op.
Magneter

Mvh Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Montering af dækken over mandehul 06 nov 2018 10:11 #1887

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
En sidste og ret væsentlig ting jeg ikke fik med for oven er at ved eksempelvis islag eller stærk frost og havvand der er sprøjtet op på prammen vil alle løsninger været lidt noget rod, for isen sætter sig i velcroen, og så skal man ha fat i varmt vand og salt for man kan benytte det igen, og tænker det samme med de andre måder. Men magneterne er på ingen måde påvirket af islag på prammen, det er min teori i hvert fald :P .

Ha den bedste dag t) .
Mvh Henrik J
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Montering af dækken over mandehul 06 nov 2018 13:46 #1888

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hvad nu hvis man brugte et vådligger lagen eller farver det stof man bruger til en kaleche.

Det kunne vel monteres med de samme kliklåse som man bruger til en havne presenning. de kunne jo sidde samme sted som velkroen sidder på prammen.

Så kunne man sy en lynlås i langs den ene side eller i midten.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Montering af dækken over mandehul 06 nov 2018 15:43 #1889

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Det var faktisk de der du nævner jeg tænkte nogle bruger Carsten, jeg er bare sikker på magneterne der er langt bedre, og der er heller ikke noget med at de kan fryse fast, eller det er bøvlet at rode med hvis man har halv frosne fingre t) .

Men har fået lagt glasfiber på i dag, så i morgen skulle jeg meget gerne kunne teste B).

Som sagt lover jeg at give lyd samt billeder.

Ha den bedste dag ven.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Montering af dækken over mandehul 06 nov 2018 17:23 #1890

  • jbo
  • jbo's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 5
hejsa
vi har gjort sådan her.
det er super godt

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Montering af dækken over mandehul 06 nov 2018 20:58 #1891

  • John
  • John's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Tak for alle bud

Haha ja velcro-perioden har jeg også været igennem Henrik :-) Det er fuldstændig de samme oplevelser jeg har haft (Dog har jeg syet med håndkraft da en god symaskine jo nærmest koster det samme som en ny pram :-O) Og jeg er ikke overbevist om at klik/tryk løsninger er det rigtige selvom flere bruger det. JBO's løsning slører da maksimalt! Det ser helt vildt ud! Så langt kommer jeg nok aldrig ned i prammen - i hvert fald ikke hvis jeg skal nå op at skyde. Magnetløsningen kunne være en mulighed, men er nok ikke ferm nok til at støbe det i prammen...

Lige nu er de to mest sandsynlige muligheder nok, hvor jeg måske hælder mest til 1)-løsningen på den korte bane:
1) Et stykke tobisnet, hvor der er strips'et hvidt stof på da tobisnettet i sig selv er lidt hullet og svært at male helt lyst. Fordelen ved denne løsning er at tobisnettet er så tungt at det bare kan ligge over mandehullet og det skal ikke passe præcist for at ligge roligt - det giver den fordel at jeg let kan flytte det mellem de forskellige pramme. Der skal heller ikke bores flere huller i prammene. Det er i hvert fald en simpel løsning som jeg næsten ikke kan fucke up trods ti tommelfingre, men dækkenet kan ryge i vandet i god vind og en hurtig vending hvis det ikke lige sikres - men det kan jeg selvfølgelig gøre ret simpelt. En anden ting er at tobisnettet er dejligt kraftigt og blødt at have geværet liggende på fremfor en hård pramkant.

2) Sætte 6-8 øjer rundt ca. 6-10 cm fra kanten af mandehullet og så trække en snor hele vejen rundt gennem øjerne. Dækkenet kan monteres med clips/hægter som åbner når man trykker på dem og låser når man slipper a la dem vi bruger til lokkefugle til langliner. Så kan dækkenet hurtigt clipses på snoren hele vejen rundt og det ligger fast. Igen er det ikke så vigtigt om det rammer præcise mål. Men der skal laves nogle huller til øjerne. Men snoren der ligger rundt langs mandehullet kan også bruges til at hægte lokkere m.m. på uden for prammen, så det er ikke bare spildhuller.

Kom gerne med flere forslag :-) Al inspiration bliver værdsat

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Montering af dækken over mandehul 06 nov 2018 21:21 #1892

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg er også enig i at JBO’s løsning slører fantastisk, og så med en hvid elefanthue med hul til kun øjne og mund så er man dælme væk. Jeg vil sig også mene at med gæssene helt inde i masken vil det for mig være for bøvlet, så for mig er magneterne bare nice. Jeg har testet på den pram jeg har liggende med velcro på, og jeg har klippet nogle metalplader på 2x6 cm i 1,5mm galvaniseret plade. Og for mig bliver løsningen at placere metal pladerne rundt om mandehullet, og så lægge et tyndt lag 300g glasfiber ind over, og så coat bag efter. Det skal jeg ha lavet imorgen t).
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Montering af dækken over mandehul 06 nov 2018 21:27 #1893

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
jbo

Kan du beskrive dit dækken lidt med ord, hvordan du har lavet det og evt. tage et par nærbilleder af hvordan det er sat fast og evt. billede af en rammmen hvis det er en sådan der under.

Så vil jeg samle ideen op, og ligge den ind under "gør det selv både" her på siden
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Montering af dækken over mandehul 07 nov 2018 00:59 #1894

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

John skrev: Magnetløsningen kunne være en mulighed, men er nok ikke ferm nok til at støbe det i prammen...


Du kan købe undersænkede magneter (f.eks som denne undersænket powermagnet ), som så er lige til at skrue eller bolte i prammen. Jeg ved ikke om det er den rigtige løsning - men så er man da fri for at støbe!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2