Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Bund inde i prammen 22 jan 2018 14:30 #1143

  • John
  • John's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Hejsa

Nu er det snart tid til at forberede, reparere, klargøre og forbedre grejet til næste sæson. Er der nogen der har en god løsning til at få en bund inde i prammen, der er behagelig at ligge på og funktionel? Det er et af mine største ønsker at finde en rigtig god løsning på det. Jeg kunne godt tænke mig at den opfylder flest af følgende ønsker:

- Bunden skal ligge stabilt oven på glasfiberen i bunden af prammen
- Må gerne virke isolerende når det er koldt
- Vand skal løbe igennem materialet, så det ikke ligger der hvor jeg ligger. Der kommer altid vand ind i prammen fra regn, bølger, våde waders, lokkefugle, ankertov, årer osv.
- Gerne så let som mulig, men det er ikke et krav, hvis bare bunden let kan tages op/i når prammen søsættes
- Fylde mindst muligt i højden så der stadig er plads til grej
- Være behageligt at ligge på. Det vil sige nogenlunde jævnt. (Ligger direkte på en gummimåtte i dag)
- Holdbart og ikke vandsugende
- Det må meget gerne fylde mindst 1x2 m.

Jeg overvejer at lave en bund af de tunge gummimåtter med huller i og så fastmontere et terrassegulvtæppe med dræn fast ovenpå. De tunge gummimåtter ligger stabilt i bunden og følger automatisk prammens bund. De løfter mig lidt fra bunden og terrassegulvtæppet gør det rimelig jævnt og behageligt at ligge på og så undgår jeg at der kommer for meget vand nedefra. Og så er de bøjelige / fleksible, så de er til at få op af / ned i prammen.

Ulempen ved gummimåtter er at det bliver en max tung bund, hvis det skal være stort nok til at dække den del jeg ligger på og ud til begge sider (ca. 2 x 1 m). Et 'skelet' af træ under bliver hurtigt tungt, meget ufleksibelt, suger vand og så ligger det ikke specielt godt ovenpå glasfiberen.

Forslag til andre løsninger modtages gerne så jeg får lyst til at tilbringe endnu flere timer i prammen i næste sæson end jeg har gjort i denne sæson.

På forhånd tak.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Bund inde i prammen 22 jan 2018 14:48 #1144

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Til kravleprammen bruger jeg de billige campingmåtter med hul igennem, binder sammen med lidt snor og så er de skåret i form efter prammens facon.

Til trækprammen har jeg gjort det samme og stripset et spejderliggeunderlagen fast på campingmåtterne. Det vejer ingenting, isolerer helt fint og vandet løber igennem campingmåtterne og underlaget suger heller ikke vand.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Bund inde i prammen 22 jan 2018 14:58 #1145

  • John
  • John's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Tak for tippet. Altså de der skum underlag? Jeg synes bare ikke de ligger stabilt, men det gør de måske hvis du får dem til at fylde hele bunden og passe til hele prammen? Jeg synes nemlig de skøjter rundt når jeg bruger to-tre stykker. Det er ikke behageligt når jeg er ved at søsætte lokkerne eller skal op at skyde. Jeg bruger flere kræfter på at holde mig i prammen end på at ramme.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Bund inde i prammen 22 jan 2018 16:15 #1146

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Ja det er bare de der skum nogle fra Harald nyborg. Jeg synes ikke jeg skøjter rundt i dem. Måske jeg er mere tung i røven ;D

Min ven har købt en enkelt måtte i gummi som han sidder oven på. Købt i bauhaus og er ikke særlig stor og den glider ihvertfald ikke rundt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Bund inde i prammen 22 jan 2018 16:31 #1147

  • VMA
  • VMA's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 2
Jeg bruger i min Holstebro-pram de gummimåtter, der er beregnet til at lægge som gulvbelægning ved maskiner. Altså dem der er udformet som puslespilsbrikker. Det virker udmærket.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1