Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Pram bygge projekt. 22 aug 2017 17:57 #655

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej.

Det er helt ok.
Lige i skrivende stund må jeg tilstå det driller lidt, for har måttet spartle hele modellen op igen og skal så slibe den forfra, for coaten er lagt på med rulle ( mohair ) men det giver ikke en helt glat overflade og deeeet er ikke godt nok. Så jeg gør den super glat igen, køber mig en sprøjtepistol og sprøjtemaler så coaten på. Det er så lidt udfordrende for jeg har aldrig sprøjtet coat på, og kender ikke nogen som har. Jeg har sludret lidt med Steven her til eftermiddag og han er autolakkør men har heller ikke erfaring med coat. Så det bliver et nyt kapitel i mit gør det selv liv :-). Jeg har malet motorcykeldele for måske 10 år siden så er ret spændt på om jeg kan styre det næste kapitel.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 25 aug 2017 19:12 #669

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg har lige en lille pause i projektet da jeg venter på en gelcoat sprøjtepistol fra England som kommer tirsdag, i mellem tiden har jeg kigget på frølår da jeg syntes de gængse frølår er ret dyre. Jeg har så fundet disse: http://tempobaadudstyr.dk/product/clamcleat-c209-midi-5257/
25,- pr stk og de er godt nok geniale.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 25 aug 2017 21:12 #670

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Jeg har den samme type på min pram. Jeg syntes at en flettet line griber bedre i dem, end en snoet, de har også den fordel at de virker i frostvejr.
De frølår med fjeder belastet låse, de har en tendens til at fryse fast i frostvejr.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 18 jul 2019 08:06 #2574

  • Joffes
  • Joffes's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 24
  • Modtagne Tak: 6
Nu er der ved at være gået et par år - Fik du nogensinde bygget den "komfortable" langelænder?
Og fik du dig nogle erfaringer med den vævede glasfiber?
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 20 jul 2019 06:24 #2575

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej joffe.

Woow, der er godt nok een der har måttet rode godt rundt i trådene for at finde denne her frem igen :).
Svaret er faktisk både ja, og nej. Jeg har bygget prammen, sådan da! og forme så jeg kan bygge flere. Når jeg skriver sådan da, så er det fordi der er ting der ikke er lavet til den endnu. Een af tankerne med den var nemlig at åretoldere skulle der ikke være monteret i glasfiber på tradionelt vis, men derimod en integreret rustfri del der sidder fastmonteret på indersiden med med 2 huller gennem skrogsiden og propper i ydersiden. Og så rustfrit toldere der kan monteres nemt og tages af igen, og i den længde man nu ønsker sig, så man kan have længere eller kortere åre alt efter temprement. Disse er ikke lavet, og der er heller ikke et færdig lavet låg, jeg havde lavet et som blev lavet udfra den form der sad i mandehullet. Men når man støber top og bund sammen, sætter den øvre del sig ret kraftigt, og bum så passede låget desværre ikke mere. Men det er relativt overkommeligt at lave et andet.
Det skal jo ingen hemmelighed være at fra jeg fik ideen og oprettede denne tråd og til idag har jeg kæmpet meget med mit helbred. Der er hele tiden dukket nye fysiske udfordringer op, samtidig med gamle stadig bøvlede lystigt. Det er også grunden til den jo ikke er 100% færdig. Der er da bedring, og jeg har fået det langt bedre inden for den sidste 1,5 måneds tid, så der er da håb :).
Ja, altså jeg fik jo fat i 2 slags vævet glasfiber dug. Noget der hedder pirsch ( tror jeg det staves, jeg antog først det hed rowing men det var en fejl ) på 900g pr m2 og med meget lange fibre der er ligger side om side og er syet sammen, og så den flettede der hedder rowing. Jeg har lavet forstærkninger og bygget noget af det i pirsch´en og det er vanvittig stærkt. Men når top og bunde skal støbes er en alm 300g måtte det eneste rigtige, når man bevæger sig op i 900g pr m2 bliver det virkelig udfordrende at få polyesteren ordentligt ind i måtten og valset luften godt ud. Så jeg vil kun bruge den til forstærkninger. Jeg fik et super tilbud på 300g måtte og købte 3 ruller a 125cm x 100m for meget billige penge, så det bliver skallerne bygget i.
Så alt i alt mangler den følgende: motorbeslag ala No Luck tror jeg det bliver til en Honda 2,3 hk påhængsmotor, et låg og kantliste ved mandehullet, åretoldere, reoler, frølår og trækøjer. Jeg har materialerne, men eksempelvis trækøjet bag på har jeg lurret meget på hvor skal monteres, da de gerne skal side helt rigtigt i 1. hug.
Men lige pludselig så sker der nok noget, og så lover jeg selvfølgelig at smide mere info her, samt jeg regner med at jeg vil lade andre prøve den. Det kunne da være sjovt at bygge en 10 stykker af dem.

Jeg vedhæfter nogle billeder af hvordan den står lige nu, den skønne matte grå farve er planen at beholde.
Ha den bedste dag.
Mvh Henrik







God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 20 jul 2019 06:39 #2576

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Kan lige som en side bemærkning nævne at den virkelig fine Guldborg motorpram der ligger ved siden af har jeg sideløbende med langelands pram projektet fået sat total i stand. Der er en del af tiden fra Langelænderen helt sikkert gået til, da den virkelig trængte til en kærlig omgang. Så den har fået nyt stævnrør med håndlavet ny rustfri skrue ( tangfri ), helt ny 5,5hk 4 takt motor, lakkerede kobber rør til styrstang, ny rorbøsning og nyt syrefast rustfrit ror, motorbrønd bygget tilbage som oprindeligt ( mange laver jo alt muligt om på de gamle pramme, denne her havde man rykket det meget langt frem :) ), Helt nyt låg også unikt, da formen til det lavede jeg selv. Skal nok få taget billeder og lægge dem op af den også for den er blevet rigtig fin t) .
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 20 jul 2019 17:49 #2577

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Hvad kan du så lave sådan en langelænder-klon til?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 21 jul 2019 21:42 #2579

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Er ikke helt sikker på hvad du mener.
Altså hvad den koster at lave i materialer?
Eller hvad det ville koste hvis jeg skulle bygge en til dig?
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Pram bygge projekt. 23 jul 2019 09:37 #2580

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Ja begge dele egentlig :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 23 jul 2019 10:58 #2581

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej.

Jeg kunne jo egentlig bare ha svaret på begge dele i første omgang :P.
For jeg kan ikke rigtig svare på hverken det ene eller det andet.
For det første kan jeg ikke rigtig huske hvad der er gået til af materialer. Jeg lavede nogle beregninger dengang projektet skulle starte, og kan bare huske at de beregninger holdt slet ikke. Der gik flere materialer til end først antaget, og at jeg nåede frem til at det bestemt ikke er et oneman job at støbe i de store forme, man skal være to for at opnå et godt resultat.
Og alene det at skulle lave flere er en yderst flydende tanke, for ser jeg på hvor lang tid der er gået bare med min egen her, ville du potientielt jo først modtage din nye pram om 3 år :S. Hvilket jo ikke rigtig holder :). Og jeg ved godt det måske lyder skørt, men der tilstøder hele tiden nye komplikationer til min sygdom, sidste skud på stammen er en tumor jeg har fået opereret ud af højre hånd for bare 1,5 mnd siden, og hånden er ikke kommet sig endnu, det var heldigvis ikke cancer. Så vil helst undlade at smide med priser på noget der måske aldrig ville blive bygget, altså ud fra den viden jeg har idag omkring hver gang jeg tror jeg er i bedring kommer der desværre noget nyt sygdoms halløj til min journal. Jeg mener dog at dengang da tankerne om min egen fysiske formåen lå helt oppe under skyerne var en pris på 7-8k for en komplet pram vist udgangs punktet. Så kommer virkeligheden og rusker een lidt, det kan nogle gange være virkelig svært at acceptere at hovedet suser afsted med 100% og kroppens formåen er reduceret til måske 20%. Så meget klogere blev du jo nok desværre ikke, sorry.
Jeg glæder mig til at den bliver testet mod en alm langelænder, først der ved man jo om det er noget lort jeg har lavet eller om den lever op til de forventninger jeg, og måske andre har til den ;). Det er også derfor jeg gerne ville låne den ud så andre kunne prøve den ;).
Ved godt der er meget sygdoms pladder viklet ind i mit svar, men det er svært ikke at drage den del ind for at give et realistisk billede.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen