Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Pram bygge projekt. 22 aug 2017 13:18 #644

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Hej Alle.

Siden er en smule død og tænker at jeg vil byde ind med et projekt jeg har gået og nørdet lidt med.

For historien er at en god ven har en langelænder, og vi snakker om på en jagt at grunden til han ikke benytter omtalte langelænder er at den simpelthen er ulidelig at ligge i da man kun kan ligge i Charlie Chaplin style, altså med fødderne fikseret ude til begge sider.

Det syntes jeg er lidt synd da netop den pram han har er rigtig flot og der er langt en hel del mønt samt tid i at anskaffe sig sådan én.

Nørden Henrik kan ikke så godt tåle at hører den slags, for så bliver jeg nysgerrig på om jeg kan gøre det bedre, og bygge noget som mindre meget om originalen men alligevel er sin egen. Og nogle gange er der ikke såååå langt fra tanke til handling. Så jeg køber mig nogle tagbøjler til min Altea og lusker i foråret til Nordjylland og henter en alm langelænder hos Michael. Det skal vise sig at grundet en masse bøvl med nye medicin og lign måtte projektet stå meget still indtil for ca 14 dage siden hvor jeg har fået det bedre. Så her er lidt billeder fra projektets start.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 22 aug 2017 13:19 #645

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
2. etape er at få skåret til og spartlet en hel del.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 22 aug 2017 13:21 #646

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
1. lag coat vi er stadig på modellen.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Pram bygge projekt. 22 aug 2017 13:23 #648

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
2. lag coat
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 22 aug 2017 13:31 #649

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Har i dag spartlet nogle småting og giver så coat senere, i morgen skulle jeg gerne kunne fint slibe og så støbe toppen til den nye form på torsdag eller fredag. Jeg glæder mig rigtig meget til at blive færdig samt se hvor godt det bliver, det tegner rigtig godt so far. Ændringerne i forhold til en alm lange lænder er at mandehullet er 20 cm længere og den er løftet ca 70mm ved mandehullet. Længde og bredde er helt det samme og den glider ned og rammer vandlinjen præcis samme sted som på den almindelige. Der er agter ud lave en forhøjning til at give mere plads til fødder, men også så man kan lægge sit knæ der på hvis man skal rode med påhængsmoteren. Der er lavet bølgebryder på kanten af mandehullet for at låse låget, give mulighed for at sætte skum til dem der vil hvile hovedet på indersiden af kanten men også til hvis en stor bølge slå ind over at det meste bliver kastet ned langs siderne. Åretolderne er det min plan at man kan af og påmontere super nemt via en beslag jeg får lavet i rustfrit stål. Men skal selvfølgelig nok fylde mere på i takt med jeg når længere i projektet :0).

Ha en god dag alle sammen.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 22 aug 2017 13:35 #650

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Henrik,

Ser spændende ud. Ja en langelænder er bare hård ved ens ben og fødder, specielt i str. 47. :P

Er det en langelænder, du har taget toppen af, og bygget en ny top til?
Eller har du lavet en støbning af den Langelænder du hentede?

Er det en støbeform du laver, eller en færdig pram?

Kan du beskrive materialerne, og tankerne bag dette valg.

Må sige det ser interessant ud. Metal og Coat.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Pram bygge projekt. 22 aug 2017 15:15 #651

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Hej Carsten.

Det er en helt almindelig Langelænder jeg har skåret årtolderne af, og så bygget den op delvis i alu delvis i skum.
Det er en model jeg er ved at bygge på og når jeg er færdig med lave afstøbning af den øvre modificerede del, samt en afstøbning af bunden, tager jeg alt det af jeg har sat på den almindelige langelænder, sætter årtolderne på igen og sælger den som en alm langelænder igen.

Jeg bygger de nye "langelændere" i rowing ( du ved flettet glasfiber måtte ), jeg har købt en masse 900g pr m2 glasfiber dug så den umiddelbare tanke var at jeg kunne lægge 1-2 lag 900g måtte i bunden og 1 lag i toppen og så få en vanvittig stærk pram der ikke vejer alverden. Jeg byggede sidste år en ny pram ud fra min egen gamle model hvor jeg også hævede den med 70 mm, og der brugte jeg helt alm 300g glasfiber måtte, og ville så prøve at forstærke den omkring mandehullet, hvor reolerne er samt der hvor vi træder ned i prammen. Så jeg fik fat i noget rowing måtte 580g pr m2 og lade sådan et stykke i prammen og hold da op, den er blevet så stærk at man næsten ikke tror det. Så mine forventninger til denne 900g måtte er virkelig store.

Jeg glæder mig også til selv at skulle ud og teste samt måske åbne op for jagt på lidt dybere vand. Jeg skal på torsdag hente en ny Honda 2,3HK 4 takter motor til den. Og det er også min plan at lave en "trailer" til den. En mindre pram der ligner lidt en forvokset svane som skal kunne slæbes efter "langelænderen" hvor i den lille 2,3HK motor skal kunne være i, og når man så begiver sig hjem efter en rigtig god jagt tur med prammen fuld af herlige gæs, så kan jeg lægge dem "om i "traileren" og så eller begive mig mod land. Jeg har sparet med andre strandjægere om mine ideer og må jo erkende at der er virkelig stor opbakning til det jeg har lavet samt det endelige setup. Så jeg glæder mig utrolig meget.

Jeg har ikke nogle data på hvad vægten bliver endnu, for jeg skal først ha lavet formene og så støbt et par skaller så jeg kan teste styrken på dem, for alfa omega er at den SKAL kunne holde til at ride ind over en stor sten uden at gå i stykker, jeg prioriterer ikke vægt, men holdbarhed og vi kan være helt rolige hvis det skulle ske vi kommer lidt for tæt på en sten. Jeg har jo fulgt med i det Langelænder projekt Ken og Co har haft med deres pramme, og der gik man måske i mine øjne lidt for meget efter at reducere vægten frem for at sikre styrken i prammen, især i bunden.

Men vi gøre jo tingene på hver vores måde og jeg har økonomi samt styrke højt på min liste så jeg med ro i maven kan sejle af sted i mørket velvidende at det skal være en meget uheldig situation før noget laver hul i prammen.

Og som sagt skal jeg nok smide mere info i takt med jeg har lavet mere på prammen.

Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Pram bygge projekt. 22 aug 2017 15:23 #652

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Dette er den type glasfiber jeg vil bygge i:

Den første er en alm glasfiber dug som de fleste bruger.

Den anden er bom stærk og flettet samt syet samme.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 22 aug 2017 15:24 #653

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 469
  • Modtagne Tak: 198
Jeg har så også en glasfiber hvor der på forsiden er 600g rowing og på bagsiden 300g alm glasfiber dug.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram bygge projekt. 22 aug 2017 15:51 #654

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Tak for beskrivelsen. Hvis vi alle gjorde det samme... var der ingen udvikling. Safty er nærmest mit mellem navn. Så forstår godt dine prioritering. ;)

Glæder mig til at følge projektet.

Skriv endelig informationer om dine tanker, efter hånden. Så vil jeg samle op på det hele og lave en artikel med projektet. Hvis det er in forstået med dig.

Knæk og bræk.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen