Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Propeller-Beskytter 2.3HONDA 10 apr 2025 10:40 #7098

• cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 394
Propeller-Beskytter 2.3HONDA
I vinters tog jeg en jagttur i min 16’, modificerede Bredgaard. Vejret var tosset,
SV 12-14, og meget lavvandet. Lige vejr til at få ænder og gæs indenbords. Det var noget af en sjasketur’ at nå bestemmelsesstedet. Den lille HONDA hoppede et par gange, og jeg kunne høre og mærke, at propelleren tog sten. Nå, men jeg fik stillet op til morgen-og formiddagstræk.
Det var en spændende formiddag, med mange gæs og ænder, men de ville ikke ind til lokket.
Min plan for dagen var at jagte til godt middag. Ca. 10:30 var jeg “mør”, og pakkede sammen. Jagtdagen var en fuser, INGEN skudchancer. HONDA’en blev startet, men ville ikke ta’ skrue. Som ventet, viste det sig efterfølgende, at sikringsstiften v/propelleren var knækket.
Hjemturen foregik med årer, en hård tur. Min hustru tog cyklen til slæbestedet, skiftede til bil, og kørte til andet landingssted, hvilket halverede min hjemtur.
Vel hjemmme var udskiftning af sikringsstiften en smal sag.
Jeg sejler i stenfyldt farvand, og ville gerne hindre gentagelse. En nær ven blev “koblet på sagen”.
Der gik nogle få dage så var min 2.3HONDA forsynet med RF-propellerbeskyttelse.
Jeg er MEGET tilfreds med resultatet.

Igår foretog jeg testtur i Bredgaard’en. Her oplevelse/fakta:
Hastighed: 10 km/t (målt via App på mobil’en)
Styring: Markant FORBEDRING (ingen “hakkeri”)
Motorlængde: Øget 1 cm
Vægtforøgelse: Ca. 0.8 kg
Tærezink: Droppet (de 2 fastgørelseshuller “genbrugt” til fastgørelse af
propellerbeskytteren)

Materialer:
RF-rørstykke m/200 mm lysning, 2 mm tykkelse og 80 mm længde
6 stk. RF 6 mm maskinskruer og låsemøtrikker.
Udførelse og fastgøring skulle gerne fremgå af medsendte billeder.
Sendes med venlig hilsen, cpfj

...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, ferguson, MHN, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Stavefejl

Propeller-Beskytter 2.3HONDA 15 apr 2025 21:54 #7099

• tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 107
Fin udførelse og beskrivelse Claus! Det er nu (normalt) meget hurtigt at skifte stift med det samme. Som regel kan du jo bunde der hvor du skraber på. De nye stifter (motorer fra de sidste 5-7 år - produceret i Kina) er klart mere skrøbelige end de gamle (fra Japan/Belgien) var. Så en anden løsning er også bare at sætte en hårdere stift i. Tænker ikke at sådan en plastikskrue kan trække noget metal skævt. Jeg fylder altid op med stifter og splitter inden jeg tager afsted. Der sidder en holder til præcis dette oppe under motoren fortil. God fornøjelse med din nye model. Den ser godt ud.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Side:
  • 1