Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Form til hoveder. 22 mar 2023 08:13 #6267

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
I min jagt på den perfekte lokkegås er jeg nået dertil hvor jeg vil støbe mine egne hoveder. Jeg syns sports plastlokkeren er super, på nær hovedstillingerne 66,6% ædende og 33,3% vildt meget på vagt ser tåbeligt ud. Jeg er så faldet over disse hoveder fra en ældre generation lokkere, i forbindelse med jeg købte nogle brugte sportplast fra en strandjæger der stoppede, og jeg syns dette hoved gør lokkeren helt perfekt t). Da det ikke er en mulighed at købe dette hoved må jeg lave dem selv.

Jeg har så fået lov at låne et hoved som er canadagås uden flock som jeg må lave en form efter.
Jeg bliver så i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre, for har tidligere lavet en svaneform og brugte Alm polyester og fiber dengang, men detaljegraden var ikke så stor.

Så var det mon en ide at tage canadagåse hovedet, og klippe nogle 20-30 x 4-5 cm lange strimler af 300g pulverbundet måtte, væde disse i epoxy ( der er vist nok noget med polyester ikke vil vedhæfte på epoxy? ) og kører dem rundt og rundt om hovedet, lade det hærde op og så med en drimmel forsigtigt skærer skallen op og på den måde få sin form hvori man kunne støbe med polyester. Eller har en af jer de vise sten til hvordan man bedst griber den proces an så man laver mindst muligt arbejde for sig selv?

Jeg regner med at skulle støbe en 25-30 af disse hoveder.

Gode indputs er meget velkomne, skulle du ha en kasse med disse hoveder har der selvfølgelig STOR interesse :woohoo:

På forhånd tak, og I ønskes alle en god dag.
Mvh Henrik

God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Form til hoveder. 22 mar 2023 20:20 #6268

  • jbo
  • jbo's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 5
Hej.
Kan se at man kan købe løse hoved ved dk-wai til grågæs. De koster 30kr af stk.
Ved ikke om det kunne være en mulighed.
Mvh Jesper

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Form til hoveder. 23 mar 2023 07:21 #6269

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Jesper.

Har godt set dem før, de passer ikke på lokkeren og er noget små i størrelserne. Plus jeg er helt pjattet med netop disse hoveder, det er mig en gåde man er gået væk fra at lave dem, for så at lave ædende og super agtpågivende hoveder i stedet for :S
Men sportplast er vel også italiensk, så der er måske slet ingen logik at finde i den beslutning lige meget hvor længe man leder :)

Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Form til hoveder. 26 mar 2023 20:24 #6272

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Du skal nok ikke satse på at polester ikke binder på epoxy - bl.a. er svævefly lavet med epoxy/fiber med gelcoate udenpå og det sidder pokkers godt fast! Normalt vil man lave en form ved først at smøre/sprøjte et slipmiddel på hovedet (fra lokkegåsen altså ;-)), dernæst male flere lag sorttonet gelcoate på, det næste lag når det forgående er begyndt at hærde, for til sidst at slutte af med et par lag fiber. Sorttonet gelcoate for maksimal kontrast, hvis du vil lave hovederne med hvid gelcoate, og dermed kan se om formen er ren inden næste støbning. Når du har skåret formen over støber du på samme måde, først slipmiddel, så et godt lag gelcoate, og til sidst fiber. Hvis du skærer de to halvdele pænt rent i snittet kan du bare lime dem sammen med noget polyester eventuelt rørt op med microballon eller vat, så det fylder lidt mere i samlingen.

Du skal nok sætte mere end en halv aften af til projektet ;-)

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Form til hoveder. 28 mar 2023 09:17 #6274

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Har sludret med min materiale pusher og han siger jeg skal lave formen til hovedet i epoxy og fiber, og så give voks når jeg skal støbe de nye hoveder i formen / formene. Plus så blander jeg sort coat i polyesteren ( så hovedet er sort som canadagåsen ) og får noget glasfiber granulat ( fine fibre ) jeg kan støbe de nye hoveder med så vægten holdes nede på dem og det ikke er en stiv måtte der skal arbejdes med som blot gør processen mere bøvlet.

Er spændt på hvor godt det lykkedes B)
Skal nok lige poste når det enten er lykkedes eller fejlet :)
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Form til hoveder. 30 mar 2023 11:13 #6278

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
God ide med granulat til at lave hovederne i. Måske kan du bare lave en masse med mørk gelcoate og granulat og så bare give et par lag af det inde i formene til du har en tykkelse på 3-5 mm? Det vil gå lidt hurtigere og blive rigeligt stærkt.

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1