Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Reparation af pram 03 okt 2022 11:54 #5873

  • dafl
  • dafl's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 11
  • Modtagne Tak: 0
Jeg har netop fået mig en Bogø kajak (identificeret tidligere i dag i anden tråd), som har lidt småskrammer.
Spørgsmålet er nu, om jeg bør få skaderne udbedret inden jeg søsætter den!? Jeg har læst en del om glasfiberpest, og det lyder ikke som noget jeg ønsker min pram får.

Når jeg læser om reparationer med glasfiber og topcoat støder jeg også på anbefalinger om temperatur. Så er det allerede blevet for koldt, og bør jeg vente til næste år?

Slutteligt skal det nævnes ar jeg ingen erfaring har med st arbejde med glasfiber. Så skulle nogen venlige mennesker have gode råd og fremgangsmåder tager jeg gerne imod med kyshånd.

Bilag ikke fundet

Bilag ikke fundet

Bilag ikke fundet

Bilag ikke fundet

Bilag ikke fundet

Bilag ikke fundet

Bilag ikke fundet

Bilag ikke fundet

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af dafl. Begrundelse: Billeder

Reparation af pram 03 okt 2022 12:52 #5875

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej igen,

Polyester skal have en temperatur over 14 grader for at hærde, så udendørs er det forpasset for i år. Hvis du har en opvarmet garage e.lign. kan det lade sig gøre, men polyester er noget værre giftigt stads at arbejde med så hvis du ikke har alt udstyret i orden så lad vær...

Hvis du opbevarer prammen tørt/på land får du næppe problemer med glasfiberpest.

Selv ville jeg bruge den i år og få lidt erfaringer med den og måske ideer til forbedringer, som jeg så ville lave når det igen bliver sommer. Jeg ville nok sætte noget tape over cockpitkanten så skaderne der ikke river i tøj og sløringsnet.

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Reparation af pram 03 okt 2022 15:18 #5877

  • dafl
  • dafl's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 11
  • Modtagne Tak: 0

sfa skrev: Hej igen,

Polyester skal have en temperatur over 14 grader for at hærde, så udendørs er det forpasset for i år. Hvis du har en opvarmet garage e.lign. kan det lade sig gøre, men polyester er noget værre giftigt stads at arbejde med så hvis du ikke har alt udstyret i orden så lad vær...

Hvis du opbevarer prammen tørt/på land får du næppe problemer med glasfiberpest.

Selv ville jeg bruge den i år og få lidt erfaringer med den og måske ideer til forbedringer, som jeg så ville lave når det igen bliver sommer. Jeg ville nok sætte noget tape over cockpitkanten så skaderne der ikke river i tøj og sløringsnet.

Vh Sfa

Ingen opvarmet garage, så det hele må foregå udenfor. Gælder det både polyester såvel som topcoat (her tænker jeg bunden) at jeg må vente til det bliver varmere?

Er det korrekt forstået at du mener jeg kan bruge den som den er, så længe jeg opbevarer den på land mellem brug?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Reparation af pram 03 okt 2022 20:28 #5878

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Ja topcoat er også polyesterbaseret så det bliver også noget skrammel.

Ja brug den som den er og læg den på land med bunden i vejret så det ikke står vand på fiberen. Det gælder også om ikke at gøre det for kompliceret og tilrettelægge tingene, så du kommer ud på jagt!

I den anden tråd så jeg at Torben Raunstrup tilbød dig lidt intro til strandjagten. Dette kunne måske også omfatte lidt glasfiberarbejde, hvis de har nogle klubaftener med rep. af pramme, som du kunne komme til. Det vil sikkert både være hyggeligt og lærerigt.

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af sfa.

Reparation af pram 03 okt 2022 20:41 #5879

  • dafl
  • dafl's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 11
  • Modtagne Tak: 0

sfa skrev: Ja topcoat er også polyesterbaseret så det bliver også noget skrammel.

Ja brug den som den er og læg den på land med bunden i vejret så det ikke står vand på fiberen. Det gælder også om ikke at gøre det for kompliceret og tilrettelægge tingene, så du kommer ud på jagt!

I den anden tråd så jeg at Torben Raunstrup tilbød dig lidt intro til strandjagten. Dette kunne måske også omfatte lidt glasfiberarbejde, hvis de har nogle klubaftener med rep. af pramme, som du kunne komme til. Det vil sikkert både være hyggeligt og lærerigt.

Vh Sfa


Alle reparationer får lov til at vente til næste år...med undtagelse af lidt gaffatape over de flænsede områder på kanten til mandehullet, som du også foreslog.

Jeg vil helt sikkert tage fat i Torben, og suge til mig derfra. Jeg er dog ikke helt ny til pramjagt, og har dyrket trækjagt en årrække nu (også tidligere med hjælp og råd fra Torben). Det er bare kravlejagten og glasfiber-delen der er ny.

Men tak for hjælpen. Det er godt at høre at jeg kan komme på vandet med den nye pram (antaget familie og arbejde også mener det), og ikke pinedød skal vente til jeg har fået lappet alle hakker.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Reparation af pram 03 okt 2022 21:14 #5880

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Du kunne måske med fordel nitte et stykke aluplade eller nylonplade på din mandehuls kant for lige at stive den af til du får den rigtig reppet til næste år. Jeg har en stump du kan få hvis det er.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Reparation af pram 03 okt 2022 21:49 #5881

  • dafl
  • dafl's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 11
  • Modtagne Tak: 0

Tybjerg skrev: Du kunne måske med fordel nitte et stykke aluplade eller nylonplade på din mandehuls kant for lige at stive den af til du får den rigtig reppet til næste år. Jeg har en stump du kan få hvis det er.
Mvh Henrik


Meget gerne. Tak for buddet. Det afhænger dog lige af hvor du bor, i forhold til hvor langt jeg ender med at skulle køre efter det?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Reparation af pram 04 okt 2022 08:51 #5882

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg bor i Tybjerg her på Sjælland ;)

Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Reparation af pram 04 okt 2022 15:21 #5883

  • dafl
  • dafl's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 11
  • Modtagne Tak: 0

Tybjerg skrev: Jeg bor i Tybjerg her på Sjælland ;)

Mvh Henrik

Igen, tak for tilbuddet. Det bliver dog en smule langt at køre. Skulle jeg få anden aftale sydpå - som jeg kan kombinere med afhentning - vil jeg dog lige sig til.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Reparation af pram 04 okt 2022 20:02 #5885

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Det er helt ok, og tilbuddet er stående t)
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: dafl

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2