Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

El-motor på pram 31 mar 2022 12:28 #5637

  • sfa
  • sfa's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej,

Er der nogle som har eksperimenteret med elmotor på pram? Jeg tænker på, at sætte en på min Bogø (Multipram ;-)) ) til kystnær motorbådsjagt og vil tro de små på ca. 25-30 punds tryk er tilstrækkelige, men vil også gerne kunne komme hjem i lidt modvind. Umiddelbart vil jeg købe billigst muligt og så splitte den ad og lave, så den kan fjernbetjenes liggende i cockpittet.

Vh SFa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

El-motor på pram 31 mar 2022 12:34 #5638

  • Jepe
  • Jepe's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 8
  • Modtagne Tak: 2
For en del år siden prøvede vi det, og det var ikke nogen stor succes. Der var ikke meget kraft i motoren, batteriet var tungt og i vejen inde i prammen. Endelig foregår jagten i de kolde måneder, og der var ikke strøm på batteriet særlig længe - og pludselig er der bare ikke mere strøm.

Der kan være sket en del siden, men vær opmærksom på, at du formentlig ikke kan teste rækkevidden i august og så regne med, at det er tilsvarende i december.
Følgende bruger(e) sagde tak: Peterjn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

El-motor på pram 01 apr 2022 11:58 #5639

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Af sikkerhedsmæssige årsager kunne jeg ikke drømme om at vælge en elmotor til min pram. Løber man tør for strøm inde på land er det markant sjovere end på vandet! Med en Honda 2.3HK 4 takter, eller indenbords Honda GX160 og en fyldt 5L reservedunk kan du trods alt sejle "næsten" fra Rødby til Skagen :lol: .
Det skal dog ikke afholde dig fra at give det et skud, men jeg tænker de penge du kaster efter projektet kunne være brugt meget klogere på en motor som erfaringer fra andre strandjægere i hobetal fortæller dig virker og holder B) :).
Gør dog gerne os alle herinde den tjeneste at lige smide et indlæg senere med hvilken vej du så endte med at gå? hvorfor? og hvordan det gik? Det bidrager til vidensbanken her, og gør også alle klogere, udviklingen blæser derudad, og måske du har fundet "de vise sten" t).

Ha den bedste weekend og god arbejdslyst t)
Mvh Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Peterjn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

El-motor på pram 03 apr 2022 15:40 #5640

  • sfa
  • sfa's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Tak for input. Relevant at vælge en batteritype, der ikke er så temperaturfølsom - det skal undersøges. Sikkerhedsmæssigt er det OK. Jeg har mange gange padlet 15 km. i forbindelse med kravlejagt og længere væk skal jeg ikke... Jeg vil ikke sætte en 2,5 Hk på en Bogø - det tør jeg ikke - og det larmer, hvilket er en vægtigt grund til at bruge el.

Tror næste trin er at lave en prototype hvor jeg kan teste en lånt motor, så jeg får styr på hvor kraftig motoren skal være.

Input er stadig velkomne!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

El-motor på pram 04 apr 2022 02:21 #5643

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
5 liter til en Honda 2.3 er ca. 1000% overkapacitet i indre danske farvande Henrik. Men ja, hvis du skal fra Rødby til Skagen, kan jeg naturligvis godt se, at du ikke har tid at stikke ind om Samsø eller Grenå for at tanke. Tænker nok at du bør lade din kone såvel os herinde vide inden du stikker afsted - god tur.

ps: Jeg smider faktisk også en 5L blå aspen ind under bagdækket på langelænderen når jeg er afsted, men er aldrig kommet mere end ca kvartvejs til Fyn, før jeg fik travlt med skyderiet...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.

El-motor på pram 19 apr 2022 10:25 #5655

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg har haft en 30 punds motor på netop en Bogø pram. Det fungere som sådan okay, men nogen decideret motorbåd er det ikke.

Jeg fik det personligt til at fungere bedst ved at låse motorren til kun at sejle ligeud, sidde på knæ i prammen og så styre med pagaj.

Motoren fungerede på den måde mest som ''hjælpemotor'', lidt i stil med en el-cykel.

Du kan læse lidt om mit projekt her: https://strandoghavjagt.dk/strandjagt-udstyr/gor-det-selv-baade/motoriseret-bogo-kajak

Et par gode råd!

- Sørg for at lave alle dine samlinger ordenligt. Saltvand æder det på ingen tid!
- Købt et ordentligt batteri der er beregnet til at drive en elmotor. Dels kan du spare vægt og plads, men du vinder også på kapaciteten.
- Sejl ikke længere væk, end du magter at padle hjem igen. Når strømmen er brugt... Så er den brugt. Hvad enten det er fordi forbruget har været højere end forventet, at batteriet ikke har været ladet helt op, eller det simpelthen bare klapper sammen under turen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

El-motor på pram 20 apr 2022 06:14 #5656

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
At købe en elmotor for at være grøn, er ligesom at lade sig sterelisere fordi naboen har for mange unger.:lol: :silly:
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

El-motor på pram 20 apr 2022 16:52 #5657

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
HCSR: Det er jo altså en ret god ide hvis naboens unger er dine!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

El-motor på pram 20 apr 2022 19:04 #5658

  • Fromse
  • Fromse's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 46
  • Modtagne Tak: 22
Ja de ligner nu ikke HC så det er ikke alle gener der fuldte med :P
Undskyld HC jeg kunne ikke dy mig
Hilsen Fromse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

El-motor på pram 23 apr 2022 08:53 #5663

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
:lol: :lol: ol))
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2