Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

HylsterFanger til Halvautomat 18 jan 2022 20:32 #5533

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 231
  • Modtagne Tak: 285
HylsterFanger Til Halvautomat
En god ven, Lars Thirup Olsen, sendte mig lidt info om en “HylsterFanger”
Jeg spurgte, om det var ok at lægge det på SOH, svaret var JA!
Sendes med venlig hilsen, cpfj


Fotos: Lars Thirup Olsen
"Jagt, Vildt & Våben", artikel


HylsterFangeren


Emballagen


HylsteFangeren monteret på Baikal HalvAutomat-1


HylsteFangeren monteret på Baikal HalvAutomat-2


HylsteFangeren monteret på Baikal HalvAutomat-3
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Raste, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Slette flytte

HylsterFanger til Halvautomat 21 jan 2022 13:35 #5534

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Jow… den har helt sikkert sin berettigelse Men lige når jeg ser den tænker jeg “skraldespand på halvautomat” det kommer sgu ikke til at ske.. Jeg kommer aldrig til at bruge det i kravleprammen, af den simple grund, at jeg ikke finder opsamling af hylstre besværligt eller ødelæggende/ tidskrævende for jagtdagen…og ja, jeg indrømmer. Jeg synes ikke den pynter… når jeg så er færdig med at brokke mig over æstetikken så giver jeg blankt at den har sin berettigelse på havjagter. Som det er pt har jeg aldrig min halvautomat med på havet, skipper vil ikke have den og jeg har det dårligt med at sende en masse plastik overbord, men det er jo nu en gang den jeg skyder bedst med.. så måske man alligevel skulle give “patrondimsen” en chance…. ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

HylsterFanger til Halvautomat 21 jan 2022 18:01 #5535

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Jeg er enig med cleilers at den er for klodset.

Min ide er at tage et stykke vandtæt stof og hænge det foran udgangsporten. Det kan sættes fast med en smal stribe Velcro over hullet.

Ideen er ikke at fange hylstrene, men at få dem til at falde lodret ned og dermed ind i båden.

Det kan nemt slåst tilside når man lader. Ved at finde den rigtige længde, tror jeg hylstrene bliver smidt ud men falde lodret ned.

Da jeg ikke længere bruger halvautomat, kan jeg ikke afprøve det, men ideen er hermed givet videre.
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

HylsterFanger til Halvautomat 21 jan 2022 21:08 #5536

  • Eksiljyden
  • Eksiljyden's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 17
  • Modtagne Tak: 2
Det må være muligt at lave en udkasterskærm lidt som på m75eren (G3a3) men som sender hylsteret nedad. Jeg har lavet et par forsøg, men det bliver nemt tungt og kluntet. Jeg har prøvet med alu og plexiglas. Hvis bare formen er der må være til at lave en kopi i kulfiber.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

HylsterFanger til Halvautomat 22 jan 2022 16:20 #5538

  • Lars Olsen
  • Lars Olsen's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 16
Så er den afprøvet på skydebanen ! Umiddelbart virker den lidt kluntet. Men når der kommer et mål, tænker man ikke meget over det (man skal se på målet, ikke på piben !!). Det giver lidt ekstra betjening, den skal klappes ud, inden man kan komme til at lade. Man lærer hurtigt at tømme "kurven" inden man lader, ellers kan man få problemer med de tomme hylstre når man vil lade. Hvis man klapper "kurven" ud og kæntrer geværet, får man de tomme hylstre ned i låsen. Der er en lynlås i bunden af "kurven", hvis man lyner den op, falder hylstrene som regel neden ud. Det er meget smart når man står på skydebanen med en beholder til tomme hylstre lige foran en! Dette er nok ikke den perfekte løsning, men det er det bedste bud jeg har set indtil nu. Jeg tror man skal kikke på en løsning, hvor hylstrene falder ned på jorden, frem for at de bliver opfanget.
Lars Olsen
Livet er for kort til dovne elever og langsomme stålhaglpatroner !
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Lars Olsen.

HylsterFanger til Halvautomat 22 jan 2022 23:34 #5539

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Hej.
Som frivillig i Flyverhjemmeværnet siden 1977 har jeg nok skudt på M75 ca. 10.000-15.000 hvoraf de 5.000 var med den forbandede udkaster skærm. Adskillige tusinde soldater har bakset med den og placeringen. Jeg har ALDRIG hørt nogen omtale den positivt. Uden at komme ind på de utallige episoder med både hylsterfanger og hylsterudkastbegrænseren så var konklusionen at det virkede sjældent: Desuden så kan jeg se en yderlig dimension for et haglgevær. Den skyder også opad så en "opfanger" skal virke i 3 plan. Vi havde rigelige med problemer med 2 planer. Den eneste effektive var at få et nyt våbensystem. Den nye M95 samler det fint i en lille bunke. Minus er nu skal man bruge mere tid til at samle op. Med M75 kunne man kun finde 50%, resten lå på nabo-banerne. Men Held og Lykke med forsøgene. Måske skulle man genopfinde forladeren for der forsvinder hele skidtet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1