Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Skud på vandet 14 nov 2021 16:47 #5360

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
"Men jeg har anskudt flere fugle i luften. Jeg syntes ikke at skud til bevægende mål er nemt, når man sidder i en pram."

Der er vi 100% enige,Ras. Killing.
(Det vil de 50-60 gæster jeg har haft med ude i pram og jagtbåd vist også mene.)

Men er vores mål så netop ikke at blive bedre og bedre til at magte den opgave?

Ingen af os er mestre i den disciplin fra dag et.
Det bliver bedre og bedre efterhånden som antallet af ture på vandet stiger.

Jeg er ikke strandjæger fordi det er nemt, jeg er det fordi det er svært ;-)
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Skud på vandet 15 nov 2021 18:13 #5369

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Jeg skyder som bekendt langt de fleste ænder på vandet af grunde som er nævnt her, det sikre skud osv. Jeg skyder også gerne to ænder på vandet. -med et skud :whistle: går aldrig af vejen for en fatigmands ….. nå men altså en grund mere til at det sikre skud for mig er mere sikkert er ganske enkelt fysiologisk betinget… jeg er rimelig lang 195 og som man kan se på mine film så ligger mine føder på dækket da prammen jeg ligger i, ikke er lang nok… erfaring for mig er at når jeg har prøvet at rejse mig op på knæ, har løftet geværet op og er klar til skuddet…… er der ikke en and i miles omkreds, det havde de altså ikke tid til at vente på… det har så haft den konsekvens at jeg har lært mig en teknik hvor jeg liggende kan skyde en and i luften, det er klart det giver en del begrænsninger men det lader sig fint praktisere ,under rette forhold…altid under rette forhold. Så er der forresten lige det med det sikre skud, det sidestilles tit af uindviede med “det nemme skud” hvad de bare lige glemmer er det der gik forud, 3-400 meter kontrolleret kravl… næ strandjagt er ikke nemt, det er jo derfor vi elsker det, tænk en gang hvis vi fik to ænder ved hvert kravl…så ville det sgu være for nemt ;)
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Cleilers.

Skud på vandet 16 nov 2021 16:43 #5370

  • Søulven
  • Søulven's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 64
  • Modtagne Tak: 34
Første skud på vandet, når jeg er tæt nok på. Andet skud gemmer jeg altid til hvis målet for første skud er anskudt. Hvis der er flere ænder får de andre lov til at flagre væk - skal helst ikke ud i at eftersætte to anskudte fugle fordi jeg fejlagtigt har antaget at den første er død i knaldet.

I min bog er det mere etisk at skyde på et stationært mål tæt på end på et bevægeligt mål, men nu skyder jeg heller ikke skidegodt når jeg er sprunget op fra liggende skydestilling i en gyngende pram og musikken spiller.
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skud på vandet 17 nov 2021 20:46 #5379

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

Torben Raunstrup skrev: "Men jeg har anskudt flere fugle i luften. Jeg syntes ikke at skud til bevægende mål er nemt, når man sidder i en pram."
Jeg er ikke strandjæger fordi det er nemt, jeg er det fordi det er svært ;-)


Heh :P jeg tror godt jeg ved hvad du mener, men jeg er stadig ikke heeeeelt enig.

Det der tænder mig ved strandjagten, er at det er jagt på vilde fugle i deres rette element. Det kan til tider være ret ugunstige forhold med kulde, regn og ikke en and i syne... Det er en svær og krævende jagtform.

Men det betyder ikke at jeg tilstræber et svært skud frem for et nemt :whistle: når først anden er på skudhold, så skal den sku' også på dækket...
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skud på vandet 17 nov 2021 21:12 #5382

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
"""Men jeg har anskudt flere fugle i luften. Jeg syntes ikke at skud til bevægelige mål, er nemt når man sidder i en pram"""

Det skal vel lige nævnes at det med at ramme fra en pram, det var IKKE mine ord.
Det var dine Ras.;-)

Kender faktisk nogle som ALTID letter deres fugle og skyder dem i luften, så med øvelse er det ikke umuligt.

Det debatten går på er vel.
Er skuddet på vandet ALTID det lette/nemme?

Det mener jeg bestemt ikke det er.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Skud på vandet 17 nov 2021 22:44 #5385

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg tror altid du kan finde en situation, hvor det ene vil være bedre end det andet.

I sidste ende handler det nok om præferencer og hvordan man driver sin jagt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2