Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Skud på vandet 09 nov 2021 15:20 #5345

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 290
Skud på vandet
Skud på vandet er, SUVERÆNT, den enkelte strandjægers valg, PUNKTUM…………………..(Skud i luften, se: Tema: Dagbogen)
En and/gås, der er i luften, eller på sten, udgør et større mål* end and/gås, i vandet. Det er værd at overveje, lige før “det går løs”.
På billederne er vist,modificeret, “Jan Andersen/Sundby Pram” (hjemmelavet dæk/forhøjet bund).
Pram klargjort til opsøgende jagt, hvor jægeren ligger på knæ. Jægeren kan vælge, hvordan skud skal afgives.
Med venlig hilsen, cpfj

*gås 270cm2, gråand 140cm2, ederfugl 210cm2, krikand 60cm2. LerBagdue 25cm2
(Arvid Borge Pedersen, “I våbenkammeret-og udenfor”)

Klar til søsætning og kravl



4-delt skærm m/RF-kroge, metalforstærkning, under den étløbede’, hindrer at skærm flækker pga rekyle. Armeret slange skåner doulet løb. Under dæk er doublet parkeret i holder.


Munding af haglbøsse hævet, sikret mod utilsigtet skud mod dæk. Optimal parkering, når der skydes gennem hullet i skærmen.
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Henvisn

Skud på vandet 09 nov 2021 19:29 #5346

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

cpfj skrev: Skud på vandet
En and/gås, der er i luften, eller på sten, udgør et større mål* end and/gås, i vandet. Det er værd at overveje, lige før “det går løs”.


Lige den påstand vil jeg gerne anfægte.

Målet i sig selv er givetvis større, men de vitale områder du skal ramme på anden/gåsen er ikke.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skud på vandet 10 nov 2021 11:28 #5347

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Vingerne på en fugl er ikke vitale dele, men for hulen hvor er der meget mere at skyde på når fuglen letter ;-)

Jeg skyder bestemt ikke mine fugle
"Døde i knaldet" hver gang (ville gerne, men det rækker evnerne ikke til)

En brækket vinge er ikke det bedste, men i langt de fleste tilfælde nok til jeg får den med hjem.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skud på vandet 10 nov 2021 12:36 #5349

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Gentager mit indlæg fra en anden tråd:

Jeg vil godt tilføje en tanke angående skud på vandet. (Jeg er selv opvokset i et miljø af kravlejægere, hvor man altid skyder første skud på vandet, så jeg løfter bestemt ikke en moralsk pegefinger).

Lad os forestille os at jeg kravler til to ænder i en ligge-ned pram. Jeg skyder første skud på vandet, fordi det nu engang er nemmere at ramme en and på vandet end en, der flyver. Jeg skal så springe op i knælende stilling mens jeg løfter geværet op af skærmen og får det til skulderen.

Uanset hvor hurtig jeg er, så tager det tid, og det første skud får naturligivs and nummer to til at lette. Mens jeg springer op, kan anden nemt være begyndt at flyve væk fra prammen i en skæv vinkel, hvilket giver et vanskeligt skud. Altså en god chance for at jeg skyder forbi i andet skud og kun får en enkelt and ud af chancen.

Vi har nu samme scenarie, men i stedet for at skyde på vandet, springer jeg selv op før fuglene letter. Jeg er nu lidt foran ænderne, hvilket betyder, at jeg ofte kan få skudt mens ænderne stadig stiger eller lige i det øjeblik de står stille, før de begynder at flyve vandret. Jeg får altså to gode skud i luften i stedet for et halvdårligt.

Hvis jeg er en rimelig flugtskytte, er der så ikke en bedre chance for, at jeg får to ænder i stedet for en?

Naturligivs, hvis jeg er nybegynder, er det bedre at skyde første skud på vandet fordi det psykologisk er bedre at få en enkelt and end at skyde to forbiere i luften.

Bare en tanke, som jeg må indrømme jeg ikke selv praktiserer ret tit.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skud på vandet 10 nov 2021 21:23 #5351

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Som søn af en landjæger familie - hvor det ikke var velset at skyde haren i sædet, fasaner mm på jorden - undrede det mig noget, da jeg startede i kravleprammen, og så hvordan de erfarne skød ænderne på vandet.
Som sidde-op kravler, kan jeg kun give Kim ret i, at man er på forkant af situationen, ved selv at tage geværet, og få fuglene på vingerne. Jeg har selv skudt en del skud på vandet, specielt når der ikke var andre muligheder - i halvmørket på aftentræk, hvor der feks. var en mørk skov på den anden side af vigen, og man så ikke vil kunne se anden.
Jeg har selv større glæde ved at samle dem op, jeg har skudt i luften.
Det kan nu ikke bringe mit pis i kog, når jeg ser en anden jæger, kravle til 2 ænder, og skyde den første på vandet.

Problemet opstår dog let, når der ligger 3 / 5 el 10 ænder på vandet, og nogle bliver grebet af begærlighedens ond ånd, og skyder første skud ind i flokken, men flere anskydninger til følge - taler af egen erfaring...

Der er mange paradokser i jagt. På klapjagt, er kun høje fasaner velsete, plutterne skydes der ikke efter, men hvor er der størst risiko for en anskydning. Men det er måske derfor, at englænderne - som startede med udsætning af fasaner - ikke kalder det jagt, men shooting !
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skud på vandet 12 nov 2021 10:20 #5352

  • christianmejer@
  • christianmejer@'s profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 10
  • Modtagne Tak: 6
Fin pram
Skyd når der er en god chance, men pas selvfølig på med anskydninger
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skud på vandet 12 nov 2021 22:30 #5354

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

Torben Raunstrup skrev: Vingerne på en fugl er ikke vitale dele, men for hulen hvor er der meget mere at skyde på når fuglen letter ;-)


… men det er der jo ikke?

Hvis ikke du får hagl i motorrummet eller hovedet, så dør anden ikke.

Så er det muligt du kan afgange anden, hvis du får brækket vingen på den, men det er vel næppe et argument for, at det skulle være et bedre skud?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skud på vandet 13 nov 2021 18:27 #5357

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Jeg bruger altid det første skud på vandet når jeg kravler, hvis situationen er optimal til det. For mig vil det sige ikke meget vindafdrift og ikke mange bølger, så jeg føler der er styr på situationen. Det er utroligt sjælden jeg har en anskudt fugl på denne måde. Det forekommer mig også helt naturligt at skyde et nemmere skud på vandet, for jeg har jaget aktivt og ydet en indsats for at få en fugl på dækket. Kommer jeg hurtigt nok op og situationen er til det, så forsøger jeg også at skyde en mere i flugten.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skud på vandet 14 nov 2021 11:13 #5358

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
De vitale dele er jo de vitale dele, det kan der ikke ændres på.
Det der kan pilles ved er hvordan man bedst rammer dem.
Min erfaring er at det gør man ikke i en situation hvor fugl og pram vugger op og ned i bølgerne.
Derfor vil jeg til enhver tid (under de omstændigheder) vælge skuddet i luften.
Jeg har nemlig prøvet at "smide skuddet på vandet væk" og det efter næsten samtlige arter der er at vælge imellem ude på vandet.

Har du større succes med det skud Ras?
Så lytter jeg hellere end gerne efter et fif eller 2.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Skud på vandet 14 nov 2021 15:24 #5359

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

Torben Raunstrup skrev: Har større succes med det skud Ras?
Så lytter jeg hellere end gerne efter et fif eller 2.


Jeg anser et skud på vandet, som det sikre skud, når forholdene er til det.

Tror kun jeg har anskudt en enkelt fugl på vandet, som jeg måtte efter og have fulgt op på, og det var netop i en situation hvor prammen vuggede i bølgerne, samt at afstanden nok var til den gode side (det var min første edderfugl... så var lidt for ivrig efter at få løsnet skuddet).

Men jeg har anskudt flere fugle i luften. Jeg syntes ikke at skud til bevægende mål er nemt, når man sidder i en pram.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2