Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Skal pram og tøj være ens når man ligger på åbentvand 26 okt 2021 22:29 #5311

  • AndersAnker
  • AndersAnker's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Jeg er så heldig at have en grå pram og kunne godt tænke mig at ligge på åbent vand. Men kan kun finde hvide anorak og huer og hvidt stof til mandhul. Så er der nogen der har erfaring med med at jeg er hvid og prammen er grå skiller man sig for meget ud?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skal pram og tøj være ens når man ligger på åbentvand 26 okt 2021 22:52 #5312

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Mine erfaringer med det er at jeg sidste år malede mine pramme navygrå, og så malede svaner på dem og satte hoveder på. Jeg havde heller ikke en grå anorak, men tænkte den hvide kunne gå an. Nu kan jeg jo kun tale ud fra de gæs jeg kom i nærheden af, men de slog alle som en af, også efter at ha været kommet ind som om de ville lande. Så jeg coatede prammene hvide igen, og bliver ved den farve frem over. Og det gav noget bedre resultater, omend sæsonen generelt var virkelig skidt.

Mvh Henrik

God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: AndersAnker

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Skal pram og tøj være ens når man ligger på åbentvand 26 okt 2021 23:00 #5313

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg ved at du kan få grå polar fleece, for det har jeg tidligere syet en del elefanthuer i :D, så kender du en eller ka du selv sy er der muligheder. Bare lige husk at stof når det bliver vådt bliver mørkere, jeg havde nemlig syet dækken i grå stof der passede rigtig godt i farven altså mens det var tørt, når jeg var ude i regn, hmmmm not so much anymore :S.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: AndersAnker

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Skal pram og tøj være ens når man ligger på åbentvand 27 okt 2021 10:59 #5314

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Derfor er min pram Hvid :-) Den lille teori



Det er min overbevisning at der kan skydes ænder med godt resultat, næsten uanset farven på prammen. De pramme jeg har set er alle hvide, grønne eller forskellige nuancer af den grå fra meget lys grå til grå. Andre har været et mix af hvid, grå, sort og camouflage strukturer i forskellige farver.

Min pram er mat hvid og det er så min religion. Har haft boble i grå og startede ud med at min Jafi var lys grå. Forskellige jagtoplevelser hvor andre jægere og pramme var hvide fik mig til at male min Jafi mat hvid.

Og jeg har det nu klart bedst i mit hvide tøj og pram.

Jeg har en lille teori der forklare hvorfor min pram er hvid til det åbne vand. Har ikke endnu hørt eller snakket med andre som kunne overbevise mig om, at den ikke holder.

Skulle jeg en enkelt gang i mellem ligge i andre omgivelser end på åbent vand ja så sløre jeg prammen med de naturligt forekommende materialer på stedet.



Den lille teori:

For en del år siden da min strandjagt startede lånte jeg boble og lokker, dette skete på Nissumfjord. Boblen var grå. Nissumfjord er en meget lavvandet fjord med meget store område med lavt vand

En dag efter at jeg havde været ude på en længere vandring, grundet en anskydning, oplevede jeg at nærmest ikke kunne finde tilbage til prammen. Kunne ganske enkelt ikke se den. Det var lokkefuglene jeg så først.

Virker det så på samme måde på ænderne, når de kommer, ja så ser de ikke prammen før de er meget tætte på, men får så øje på prammen og har meget fokus på den, skidt for os jægere det kan bevirke dårlige skudchancer eller slet ingen.

Den hvid pram er der i mod meget synlig selv på lang afstand kan man se prammen, det kan ænder vel så også... Men den hvid farve er ikke nogen advarsels farve på vandet så ænderne er klar over den på langt afstand og er klar over dens tilstedeværelse under hele indflyvningen til lokkerne, men er ikke bange for den.

Dette kan så i min teori give flere, gode rolige chancer.

Hvis man ellers kan ligge stille da det er den alt over skyggende faktor for at få fugle på dækket.

Er prammen grå eller grøn og jægeren hvid, ja så er det jægeren der skiller sig ud, og det er vel ikke meningen.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: AndersAnker

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skal pram og tøj være ens når man ligger på åbentvand 27 okt 2021 11:24 #5315

  • moge0948
  • moge0948's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 2
Hej.

Jeg har selv en grå topsi boble, hvor jeg bruger hvid anorak og hue. Mine erfaringer siger mig at det er lige meget, i det at jeg har skudt masser fugle i denne pram på åbent vand, så modsat de andre vil jeg da mene at du ikke behøver male prammen hvid eller beklæde dig i andre farver end hvid. Men dette er selvfølgelig kun mine oplevelser med en topsi, hvilket vil sige at jeg ikke skal kunne udelukke noget i forhold til om det fungerer for andre pramme.
Følgende bruger(e) sagde tak: AndersAnker

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Skal pram og tøj være ens når man ligger på åbentvand 05 nov 2021 21:38 #5329

  • banditten
  • banditten's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 6
Hej Anders.

Umildbart vil jeg mene det er ligegyldigt om pram og anorok har samme farve. bare man kan ligge stille som Carsten skriver.
Jeg er selv tror selv på den hvide farve. Dog har min kammerat Christian en stor tro til den grå og ligger i hvid anorak som han har kørt over med lidt spraymaling og vi har skudt mange ænder sammen på åben vand.
Det vigtigste ved Camo/farve er. Hvis man selv tror på det virker, så virker det ;)

Billedet under er Christians og min pram ved siden af hinanden.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af banditten.
  • Side:
  • 1