Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 28 aug 2021 21:44 #5158

  • Eksiljyden
  • Eksiljyden's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 17
  • Modtagne Tak: 2
Hej.
Fedt projekt. Som tidligere sømænd undrer jeg mig lidt over navnet. S/S sandbanken. S/S står så vidt jeg husker for steam ship. Det er vel nærmere m/v- motor Vessel eller m/b motor barge. God vind herfra.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 29 aug 2021 08:15 #5159

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Helt enig Eksiljyde.

Efter at have set ham ro, tror jeg SS står for
Stor Sveder ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 29 aug 2021 15:21 #5160

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg har altid haft den holdning at uanset hvor ivrig jeg er efter at komme på jagt, så er det ikke værd at risikere liv og lemmer over.

Jeg ser en tendens til, at jægere bliver mere og mere uvillige til at gøre en fysisk indsats, så der skal motor på alle pramme, men mange skydepramme er ikke konstrueret til motor og egner sig kun til motorsejlads i godt vejr, på lavt vand og tæt ved kysten.

Jeg ville sejle med motor i en Vissenbjerg, Svendborg, Jokumsen, Stenderup og andre pramme i den størrelse.

Jeg ville ikke sejle med motor i en Jafi, Holstebro, Langelænder og andre pramme i den størrelse, inklusive alle kravlepramme.

Jeg bruger i stedet at slæbe mine træk- og kravlepramme efter en jolle eller decideret jagtbåd. Eller jeg kører dem på en trailer så tæt på jagstedet som muligt og ror eller stager resten af vejen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 04 sep 2021 04:24 #5177

  • Drs
  • Drs's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 22
  • Modtagne Tak: 9
Hvilken farver har i brugt og hvordan er den malet/ duppet
Vh.dan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 06 sep 2021 21:05 #5182

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Hej Dan,

Den er malet med fosco maling i farverne: Desert, coyote, flecktarn green og mud brown.

Der er først malet desert på hele prammen som grundfarve og derefter er den duppet med en natursvamp klippet i passende stykker.

Mvh. Christian Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 19 sep 2021 18:25 #5227

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Lidt opfølgning på det forlængede håndtag.

Det virker nu 100% efter hensigten. Sandbanken er opgraderet til trækdyr og med sønnike ombord fundet værdig til at agere hest for "den gamle" her.
(Guderne skal vide at jeg har trukket et tungt læs med ham igennem mange ting, noget enhver far nok kan nikke genkendende til). ;-)


Sikkert på land igen og vel hjemme, skulle jeg lige løfte Hondaen op af prammen.
Vupti.
Så stod jeg der med gummi håndtaget i hånden og kun det.
Blev lidt bleg, sker det ude i "suppedasen" er man ilde stedt og bestemt noget der IKKE må ske når man har forlænger på.


Jeg affedtede med acetone og rev lidt op i det med sandpapir korn 60 (at sætte en gennemgående skrue igennem er ikke muligt, giver vist sig selv)
(

Derefter fik det en gang Tec7 og så håber jeg det bliver hvor det skal.

Hvordan har jeres gummi håndtag det, sidder de fast?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 21 sep 2021 07:27 #5233

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Sikke et flot projekt!! Respekt og tak for at I deler oplevelsen.

Gummihåndtagene kan ryge af. Det er klart deres støste svaghed (men jo også meningen så de kan skiftes ud). Jeg har kun oplevet det een gang, og det var med en motor jeg havde lånt ud. Heldigvis var vi to og skaden blev ved små skår i forfængeligheden over at have udlånt fejlende grej. Af samme årsag vil jeg bestemt ikke anbefale andet end "faste anordninger". Jeres spændebånd er for spinkle - jeg anbefaler klart et bred syrefast rustfrit stålbånd der har gennemgående bolt og møtrik. De er ikke så fleksible, men meget mere stabile. Mener det er 40 mm bånd jeg bruger og så bruger jeg et stykke fast rør at spænde på i stedet for en slange. Kan lige akkurat skimtes yderst i nedenstående billede.

Mht navngivningen anbefaler jeg "det gode skib" Sandbanken, da I så undgår tilråbene fra søfolket - tænker det er en betegnelse de fleste inkl Rasmus Klump kan enes om. Knæk og bræk!

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 22 sep 2021 07:48 #5238

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Hej Tom

Tak for din ros.

Du skriver at vores spændebånd er for
"Spinkle"?
Hvad bygger du det på?
Jeg har adskillige 100 ture bag mig hvor der kun var anvendt 1 spændebånd, aldrig har det svigtet!
Nu fik det så et ekstra, bare for at være mere end 100% sikker.

Fast rør?
Besværligt at manøvrere syntes jeg, især når der skal drejes skarpt til bagbord.
Med slangen kan alt styres med samme hånd, uden forlængeren skal ind over hovedet.
Stor fordel når der skal samles fugle op ;-)


Ikke alle ture på Roskilde fjord er i pram med motor, men over halvdelen er.
Efter 92 sejlede jeg Mopa 2.

Fortsat god dag
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 23 sep 2021 02:23 #5239

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Hej Torben

Jeg skulle måske nok have kvalificeret mit indlæg med en note omkring miljøjet de anvendes i. På Roskilde fjord ville jeg nok bero på at kunne drive i land de fleste steder. Når jeg jager på f.eks. Storebælt er det en anden sag. Det første land jeg ser kan meget vel være Oslofærgen - lige uden for Oslofjorden. Så selvom din statistik er overbevisende ville jeg - baseret på min brug af lignende spændebånd til andre aktiviteter - ikke selv basere på et "bånd og en skrue" men i stedet vælge bolt og møtrik. Min præference er ikke at have slør nogen steder. Andre kan have andre præferencer. Og det er helt fint.

Jeg skal i samme omfang gerne indrømme at jeg på fjorden tillader mig selv kun at medbringe een motor og vandtæt mobil, men ingen VHF. Så igen handler det nok om miljøet. På større vand medbringer jeg mere sikkerhedsgrej. Det er nok den simpleste forklaring.

Mvh Tom

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 23 sep 2021 02:31 #5240

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Og Torben: Jeg betvivler ikke din statistik. Du har jo fremlagt fin "dokumentation". Og selv uden den ville jeg stole på dig. Det er en smagssag hvilket niveau vi tager risiko på. Jeg mindes ikke at have mistet en fugl på ikke at kunne dreje skarpt nok, men jeg har nok heller ikke skudt så mange som du. Jeg er sikker på, at du på mange af de ture også har været ude uden en tørdragt og måske endda i tiderne tilbage i kolde PVC waders med et bælte om livet. Det gik godt og tak og lov for det. Der tager jeg bare en anden approach. Det gør bestemt ikke at jeg ved bedre end dig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen