Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 18 aug 2021 19:10 #5128

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Mit lille sommerprojekt: SS Sandbanken

Motivationen bag projektet: som kravlejæger i den mest alsidige kravlepram, Bogø Kajakken, så findes der ikke noget mere frustrerende end ænder som raster på den inderste sandbanke. Man ved næsten altid at man går på grund inden man når derind. Det er prisen for at kunne være ligeglad med om ænderne raster på 35 cm vand eller 8 meter vand. Lavt vand dur bogøen ikke til.

Som trækjæger i hovedsageligt en langelænder så er de laveste vanddybder ikke der jeg færdes mest når lokkeænderne smides overbord. Så i år skulle være året hvor jeg skulle udforske vanddybder der minder mest om en vandpyt. Jeg havde en teori, og nogle teorier er man nødt til at forsøge.

Skaden var sket da jeg var taget til Korsør for at snakke med en ligesindet, som ligesom jeg også var blevet bidt af en gal strandjæger fra fødslen. Han havde en hvid Randers boble som var forlænget 30 cm i fordækket, samt 10 cm i agterdækket. Det giver mulighed for at have 30 avian-x gråænder under fordækket. Derudover er der kun støbt 3 af dem, så muligheden for at eje noget unikt var til stede. Jeg prøvede at charmere mig ind på min jagtkammerat, men som vi alle ved så vil en strandjæger helst ikke af med sine pramme, slet ikke umotiveret. Efter to ugers man-flirting fik jeg endelig lov til at hente boblen.

Boblen blev prøvesejlet, og jeg var forelsket. Den kunne opfylde de behov som jeg ikke kunne få tilfredsstillet med den allerede eksisterende flåde på 8 både og pramme, som jeg råder over. Efter en champagne-dåb blev båden navngivet SS-Sandbanken, vi prøvesmagte champagnen, hældte resten ud, og blev enige om at en Grøn Tuborg var bedre til begivenheden.

Så begyndte transformation fra hvid bobbel til sandbanke. Først maling med sandfarvet maling på hele båden. Det blev superflot, men Fosco malingen hærdede bare af H-til. Efter flere ugers ventetid og kradsen i maling. Så synes overfladen at være blevet så hård, at jeg ikke gad at prøve at slibe den af igen. Hvis det falder af, må den males igen efter sæsonen blev ræsonnementet. Derefter skulle den males med 4 forskellige fosco-spraymaling som skulle dubbes på i mønster.

Som sagt så gjort. Meget tilfreds med resultatet var prammen pludselig forvandlet til en sandbanke, eller tæt på (synes jeg selv). Så kom ideen at der selvfølgelig også skulle motorbeslag på prammen. Længe leve den dovne unge generation. Standardmål findes ikke, så jeg fik et speciallavet hos Kenneth Brask, og med lidt tilpasning og hjælp fra min egen fatter, så fik jeg det monteret. Om boblen kan klare at sejle i bølger, er endnu ikke afprøvet, men bliver det lige så snart vejret tillader det inden sæsonen.

Så blev der monteret elastik snor på fordækket til transport af lokkeænder. Systemet blev lavet med 4 karabinhager. Der skal ikke være sort snor på fordækket af min pram når jeg prøver at ligne en sandbanke under trækket. Et pælebor blev tilpasset så motoren ikke skulle bæres til land. Det er en fordel hvis man jager i store fladvandede områder og har langt til land.

Sidst men ikke mindst blev der købt lidt forskelligt camonet ind som skulle udgøre dækken til mandehullet. Det skulle vise sig svært at finde noget der matchede i farven, men det lykkedes til sidst (nogenlunde). Det blev tilpasset så det sidder stramt ind over mandehullet og med en rest som kan trækkes over mig selv når jeg ligger i prammen.

Dermed var en teori blevet til virkelighed, nu må ænderne afgøre, om teorien virker i praksis.

Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Cleilers, kimworm, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Christian Raunstrup.

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 18 aug 2021 19:36 #5129

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Torben,

god artikel og fint projekt.

Det bliver interessant at høre hvordan den virker, og jeg håber du lægger nogle fotos op af prammen i de naturlige omgivelser.

Hvad med nogle billeder af alle dine både? Det kunne måske blive et nyt emne hvor vi kunne se hvad både folk har?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 18 aug 2021 19:57 #5130

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Kim.

Jeg ville gerne pynte mig med lånte fjer og tage æren for artiklen ;-)

Men det er sønnikes projekt og helt igennem hans idéer og teorier der er skyld i det projekt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 19 aug 2021 07:46 #5131

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Torben og Christian, jamen jeg skal jo nok have øjnene undersøgt før sæsonen.

Det vil nu stadig være sjovt at se alle jeres både.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 19 aug 2021 10:03 #5133

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Christian.

Det ser rigtig godt ud, jeg håber den lever op til de forventninger du har til den. Det er altid spændende om teori og praksis går hånd i hånd. Du må hjertens gerne dele dine erfaringer, det er sjovt at hører om projektet kunne indfri de drømme man havde da man gik ind i det.

Kim W:
Tillader mig lige at skrive her, jeg tænker du er lige så god til at læse private beskeder som jeg er, dvs uhyr sjældent :). Jeg har sendt dig en besked om den canadagåse pram du viste et billede af sidste år, om du har flere billeder og kunne beskrive dine oplevelser med den.

Ønsker jer alle en god dag.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 19 aug 2021 13:02 #5134

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Kim.

Ingen skade sket, sønnike er okay :-)

Et galleri af vores både/pramme?

De må komme i en anden tråd, men jeg er bange for at vores noget "primitive" indretninger/anordninger vil skuffe.
Vi er "næsten" helt tilbage til de udhulede træstammer.

Sandbanken er vist den mest "'high tech" i flåden og bygget på teorier og forventninger, ganske som det hør og bør sig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 19 aug 2021 18:21 #5136

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Tybjerg, hermed en artikel om gåseprammen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 28 aug 2021 11:57 #5154

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Jeg har altid haft den holdning.
Vil man vide hvordan sit fartøj opfører sig i hårdt vejr, så er man nødt til at teste i hårdt vejr.
Det blev "Sandbanken" så i 14 MS i stødene fra nord.
Det giver "pænt" store bølger.


Prammen klarede sig fint i bølgerne men styringen via det forlængede håndtag var farligt.
Båden reagerede dårligt og der var for meget
"Rat slør", noget der bestemt ikke skal være, slet ikke i dårligt vejr.
Fejlen lå i et for langt mellemstykke (køleslange 32X375) på det modificerede håndtag fra Biltema

Jeg har aldrig været vild med det håndtag som det er købt
For meget hårdt plastik der i min optik ser skrøbeligt ud og passer dårligt til håndtaget på en 2,3 Honda.
Derfor satte jeg en bøjelig køleslange på.
Forlængerhåndtaget var også for kort til Sandbanken, så nyt måtte der til.

Stumperne blev indkøbt hos Bauhaus og Biltema, og så bare i gang.

Begge ender skæres af teleskop stangen (tilbud til 100 kr, da sæsonen åbenbart var udløbet for den slags, normalt 209 kr)

Køleslangen på Ø 32X190mm passede som "fod i hose" og der måtte oveni købet lige smøres med med lidt silikone spray.

Modsatte ende af køleslagen slidses op, jeg borede et 6mm hul på begge sider og ved hjælp af skruestikken, var det nemt .


Derefter moteres 2 stk rustfri spændebånd.
Et er sikkert nok, men da det er en vital del af styringen, sidder der et ekstra hvis det ene svigter.

De bliver popnittet på med en rustfri 4X10 popnitte.
Husk en 4mm skive på den ende der stikker ud igennem køleslangen.
Ellers trækkes popnitten bare igennem.

Til sidst blev teleskop stangen og køleslangen forenet med 2 stk Ø4X60 rustfri skrue.
En er nok, men livrem og seler, igen styringen er vital.
Nogle lidt store skiver, så det hele bliver hvor det skal.


Så var det bare at montere det hele på Sandbanken.

Jeg tror på det virker.

Forskellen på det nye og gamle håndtag er til at få øje på.
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, cpfj, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 28 aug 2021 13:42 #5155

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 290
Respekt til Christian og Torben. Mange fine detaljer, der også kan bruges i andre sammenhænge.
Christian, husk at du STADIG har Murphy med ombord. Er du uopmærksom et øjeblik og syrepinden ryger ud af hånden, så drejer Honda’en i borde. Det er ubekvemt og kan være farligt.
Du sikrer dig nemt med en lille snor (fastgjort på prammen, i bagbord side) af længde, så du bekvemt betjener rorpinden. Jeg har prøvet, i grimt vejr og for “fuld skrue”, at kravle på agterdækket for at få fisket styrepinden op.
Mvh, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Stavefejl

Mit sommerprojekt: SS Sandbanken 28 aug 2021 17:43 #5157

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Snakkede med en jæger på broen for nogle år siden.
Spurgte ham hvorfor det var længe siden jeg havde mødt ham derude.

"Fordi jeg er holdt op"

Da jeg bad ham uddybe fortalte han.

"På vej hjem fra et aftentræk i min Jafi i november måned i hårdt vejr, gik forlænger armen af min motor.
Båden sejlede for fuld fart rundt, ramte en stor bølge og blev bordfyldt.
Havde min makker ikke været med i hans pram, så havde jeg ikke stået her i dag"

Det kunne jeg godt forholde mig til.

Af og til får jeg kuldegysninger over hvor letsindigt folk jeg møder rundt omkring, tager på sikkerhed og alm. Vedligehold af deres fartøjer.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.