Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Beavertail slæde 14 nov 2020 12:51 #4527

  • Joffes
  • Joffes's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 24
  • Modtagne Tak: 6
Hej.
Nu er Dangate jo næsten ved at være synonym med kontroversielle amerikaniseringer af vores dejlige hobby, men det er jo også nogle rigtig gode takter i udviklingen af (færdiglavet) udstyr.
Jeg tænkte derfor på, om der er nogen af jer, der har erfaringer med deres Beavertail slæde ? Den kunne være praktisk, i forhold til at medbringe eksempelvis en ekstra sæk lokkere til jagtspottet, og når man så ligger på dybt vand, kan man jo opbevare motoren der under selve jagten? Så ville det måske bare kræve et hvidt lagen lagt over under selve jagten.

Det jeg tænker mest på er stabiliteten, og så om nogen har erfaring med at trække den efter en pram med motor, og hvordan slæden så vil opføre sig?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Beavertail slæde 14 nov 2020 18:58 #4529

  • jbo
  • jbo's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 5
Hej.
Vi har også tænkt tanken om en pram til flere lokke.
Vi har kigget på en tagboks fra en bil.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Beavertail slæde 14 nov 2020 19:52 #4530

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Den mest fleksible/sikre løsning er nok at tage en pram mere med. På dybt vand ville jeg ikke stole på andet.

Fordelen ved ekstra pram er at du selv på meget dybt vand langt fra land kan ankre den op nogle få hundrede meter væk og have en base til grej, skudte fugle osv. Der kan godt være tre lag pramme på en bådtrailer, hvis den bygges fornuftigt op.

Den der beavertail "bakke" ser mere egnet ud til at trække igennem en marsk, over is/sne eller lavvandet område. På dybt vand vil risikoen for at den "læsser af undervejs" være betydelig medmindre der er blik.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Beavertail slæde 15 nov 2020 23:33 #4535

  • Slagmark
  • Slagmark's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 1
Hey Joffes

Jeg har prøvet at sejle med en Beavertail slæde efter min pram. Den var dog en tand større (og med det overtræk, der er lavet til slæden), og ikke en small, som jeg kan se, er den DG har på lager lige nu. Den er jo blandt andet bygget til at slæbe efter en anden båd, og det gør den udmærket. Den skal lastes så hovedparten af vægten ligger i bagenden, og når det er på plads, så følger den bare lige så fint efter prammen. Den er meget stabil, og qua bundens udformning svinger den ikke ud til siden, som man ellers kan opleve, hvis man f. eks slæber en bobbel efter en anden pram, (løsningen til sådanne udsving kan i øvrigt være at trække en halvt fyldt 5 liters plastdunk i et tov efter den bagerste pram). Slæbetovet til Beavertail slæden skal ikke være for langt - halvanden meter er nok og ja, som sagt så er det vigtigt, at hovedparten af vægten er placeret i agterenden af slæden.

Det medfølgende dækken (eller et ditto hjemmelavet) forhindrer at der kommer ret meget vand i slæden og den er velegnet til transport af et par sække lokkere ud og hjem og til at opbevare motor i under jagten, hvis den foregår i et område, hvor motor ikke må være monteret under jagt. Slæden skal bare forsynes med ankertov, kæde og anker i passende størrelse. Den er noget nemmere at håndtere end en ekstra pram. Slæden er naturligvis ikke egnet til sejlads i stormvejr. Men vil du rent sikkerhedsmæssigt sejle ud i din pram, så klarer den slæde, som jeg har erfaring med det også, hvis du har vandtæt dækken over. Dækkenet bevirker desuden, at den ikke "læsser af", he, he.

Bemærk igen, at den slæde jeg har sejlet med er et nummer større end slæden i dit link.

Bh K

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Slagmark.
  • Side:
  • 1