Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Sammenføjning af fenderliste? 29 okt 2020 22:09 #4472

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Her kommer lige et praktisk spørgsmål til dette altvidende forum.

Kender nogen en metode eller et firma, der kan sammensvejse en almindelig, ny, grå fenderliste, så den bliver "endeløs" og man undgår at sætte et beslag på???

For mange år siden lånte jeg et instrument (den hed vist en svejseøkse) og lignede en kæmpe loddekolbe. Jeg svejsede en lille fenderliste sammen, og her 25 år efter, holder det stadig.
Var jeg heldig?
Nu har jeg forsøgt igen med et stykke rødglødende fladstål, og det lykkedes absolut ikke :S se bare.

Jægerhilsen John
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sammenføjning af fenderliste? 29 okt 2020 23:29 #4473

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Hej John

Jeg tror at du er på rette vej med fladstålet, men at du har fået varmet fladstålet for højt op i temperatur. Plastik smelter ved et par hundrede grader, men det ser ud som om at du har brændt det i stedet.

Vh Anders

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sammenføjning af fenderliste? 30 okt 2020 09:24 #4474

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Jeg ville prøve med en varmepistol,den kan jo varme plexiglas så det er bøjelig uden det forkuller.
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sammenføjning af fenderliste? 31 okt 2020 13:09 #4481

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Hej.
Jeg har svejst en hel del plastik rundsnore sammen igennem tiden. Der er en del man skal forstå om termisk smeltning og sammenføjning.
Hvis du ikke har STOR loddekolbe med TEFLON belægning er du lidt på skideren. Varmepistol er kun brugbar ved små lister/snore max 5 mm. Der sker at for at få tilstrækkelig energi ind i emnet vil luften "bortblæse" det der er smeltet og starte forkullening processen. Det er ok på småemner da man under sammenføjningen oftest kan trykke det forkullet væk. Lad mig lige slå fast. Enhver form for forkullet materiale i samlingen vil hurtigt give et brud da der er ingen flexibilitet i det forkullet materiale.
Så tilbage til fladjernet. Det er den bedste løsning med de materialer du nok har. Først skal du placere jernet RETVENDT for dig. Dvs at det peger væk/mod dig. Så skal det vende så den brede side er vertikalt/lodret. Det her er sgu ikke nemt at skrive forståligt. Så skal du sørge for at omkring hvor du vil udføre smeltningen, at der VIRKELIGE GODE armstøtter. Det er vigtigt. Prøv at bygge det op og prøv opstillingen af med koldt jern. Ideen er at du holder enderne nær jernet på begge sider, men IKKE PÅ jernet. Rør du jernet så stop. lad alting køle af og fjern plastik rester og evt afskær enderne retvinklet igen.
Når du holder de 2 ender ca 3mm fra det varme jern vil plastikken begynde at smelte. Det KAN danne en vulst langs kanterne som tegn, måske ikke for det afhænger af typen. Når plastikken er smeltet 5-9 sec flyttes enderne lige uden for jernet og presses let sammen. Her er det vigtigt med armstøtterne da samlingen skal have RO under afkølingen. Så til hemmeligheden, men sig det ikke til nogen. Presser du for let sammen vil der opstå "synk" i samlingen. Den vil kunne holde rimeligt men ikke optimalt. Hvis du presser for hårdt vil du se en kraftig vulst. Så har du presset alt det smeltet masse UD og du har 2 kolde KÆRNER med en yder kappe af smeltet plastik. Når du så har fjernet den overskydende plastik vil den se fin ud, men den holder ikke en skid.
Så den korrekte måde er at holder et korrekt rimeligt tryk. For let slipper samling grundet sammentrækning under kølingen. For hårdt presses plastikken væk og oftest skrider enderne fra hinanden. Så varme, håndstøtte og termisk forståelse giver det bedste resultat. Derfor prøv først med en hel del stumper og husk at en enlig svale gør ingen sommer. Når du har lavet 3 efterfølgende samlinger, så er du klar. Husk at flække stumperne på langs når de er kølet. Så kan du ser hvorledes kærnen holder sammen.
P.S. brug læderhandsker da din smertegrænse er væsentligt lavere end enhver plastiktype.
Prøv evt at gå på nettet og søg efter plastik montør, formning, støbning etc etc. Så tag ud til bagindgangen med en stak håndbajer og en historie om den syge moster. Oftest vil den faglige nysgerrighed omkring problemet tage over og de vil løse problemet.
Der findes forskellige form for lim. Det ved jeg ikke en skid om, så her må der træde en anden til.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sammenføjning af fenderliste? 31 okt 2020 17:12 #4482

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Tak for dit muntre skriv om hvordan det skal gøres ;-)

Du har uden tvivl fuldstændig ret, men din måde at beskrive fremgangsmåden på fremkaldte altså en smil på mine læber.

Tak

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sammenføjning af fenderliste? 01 nov 2020 20:23 #4488

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Hej John. Jeg har sammentføjet præcis den liste på mange pramme med fremragende resultat. Jeg brugte 6 mm fladjern som jeg sleb blank på begge sider og varmede med gasflamme, fra begge sider. Du har formentlig brugt for varmt stål (går ud fra du mener jern) - du skal bare gøre som du har gjort men kontrollere temperaturen bedre. Den skal være varm nok til lige akkurat at smelte den blød som ost, uden at brænde skorpe på. Jeg målte ikke temp, men det skal langtfra være rødglødende. Det skal nok virke og det holder absolut uden problemer så længe du rammer temperaturen lidt bedre. Mvh Tom

Se foto. Den sorte farve er kommet efter emnet er fjernet.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen. Begrundelse: Billede tilføjet.

Sammenføjning af fenderliste? 12 nov 2020 21:00 #4519

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Tak for de lærerige indlæg.

Det hjalp gevaldigt.
Der var helt sikkert anvendt for megen varme i første omgang, men efter jeres anvisninger lykkedes det til sidst!
Jeg anvendte et stykke 6 mm fladstål, som jeg polerede og varmede op med gasbrænderen. Jeg lavede også gode armstøtter, og dem fik jeg brug for.
Det blev ikke godt første gang, men ved anden prøve lavede jeg en perfekt svejsning. Desværre var det et prøvestykke.
Så et par forsøg, hvor selve svejsningen lykkedes, men stykkerne passede ikke helt overfor hinanden.
Til slut en perfekt sammenføjning.

Til jeres anvisninger kan I roligt tilføje:
Gode armkræfter kræves!
Hidsigt temperament forsinker processen!

Næste trin bliver kogning af fenderliste.
Billeder kommer!

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sammenføjning af fenderliste? 12 nov 2020 21:13 #4520

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Til lykke med din succes! 50-60 grader er rigeligt til at strække den på din pram - du kan hurtigt mærke at den bliver blød. Jeg bruger bare en zinkbalje ovenpå et campingblus. Jeg ville anbefale at blusset er slukket når du putter fenderlisten i vandet og at børn m.fl. ikke har direkte adgang til baljen imens du varmer på den - det tager en rum tid at halvkoge 30 liter vand.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sammenføjning af fenderliste? 17 nov 2020 16:15 #4542

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Jamen det kører for Ole-Bent

En gasbrænder i bunden af en dejlig murerbalje.
Stille og roligt indtil vandet er varmt.
Så tog det 3 minutter at sætte fenderlisten på båden - perfekt.

Endnu engang tak for hjælpen

Jægerhilsen John
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sammenføjning af fenderliste? 17 nov 2020 19:05 #4543

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Hej.
Hvorfra fik du din fenderliste??

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2