Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Hvad har vi her?

Hvad har vi her? 17 jan 2020 11:11 #3301

• DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Junior bruger
  • Junior bruger
  • Modtagne Tak: 5
Hej Torben

Det med at fladbundede pramme ikke skal på dybt vand, var også min opfattelse. Jeg kan så bare ikke forstå, at Føns Skallen her i bådarkivet er beskrevet som en pram der kan bruges på det dybere vand.

Det var der hele min undren startede. For jeg havde jo netop besluttet mig for en JAFI-agtig pram, men kom så forbi denne beskrivelse og tænkte om jeg havde misforstået det med de fladbundede.

Rygklapperen, kom jo netop ikke på dybt vand ;)

Det er bestemt ikke fordi jeg "skider" på dine og andres råd Torben, men når jeg læser dette i bådarkivet under Føns skalle

"Hvis jeg sidder i prammen kan jeg have 50 svømmeænder på dækket 12 gæs på agterdækket samt 14 i selve båden...
Eller hvis jeg skal på dybt vand: 50 hvinænder i båden - en windduck på bagdækket evt. lidt edderfugle på fordækket men ikke vild med alt for meget ovenpå prammen ved sejlads på dybt vand."

Så bliver jeg bare lidt forvirret, for jeg synes jo det ligner en forholdsvis lav pram, som jeg så kan læse egner sig til dybt vand. Derfor blev jeg i tvivl om en sådan pram ville være bedre.

Håber det giver mening.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af DanielS.

Hvad har vi her? 17 jan 2020 11:48 #3302

• Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Ekspert bruger
  • Ekspert bruger
  • Modtagne Tak: 89
Det giver masser af mening men du skriver i en tidligere tråd at du vil ligge i 6-8 MS på dybt vand.
Det ville jeg ikke byde mig selv i en IKKE retningsstabil pram hvis jeg var
"Uerfaren"
At holde en pram uden køl på rette kurs kræver noget af den mand der sidder i den.
Håber det giver mening?

Hvad har vi her? 17 jan 2020 12:04 #3303

• DanielS
  • Junior bruger
  • Junior bruger
Tak Torben. Det giver mening. Mange tak for dine mange råd, hver gang jeg kommer i tvivl eller for en fiks idé ;-)

Hvad har vi her? 17 jan 2020 12:39 #3304

• Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Ekspert bruger
  • Ekspert bruger
  • Modtagne Tak: 89
Beklager hvis jeg var en smule præmenstruel fra morgenstunden ;-)

Når os med et par ture på CV'et rådgiver
om pramme er det altid ud fra sikkerhed.

Jeg kender dig jo ikke men i min inderste sjæl gør det nas som bare pokker når en Strandjæger mister sit liv derude.
Det gør allermest ondt når man kan læse at det med lidt omtanke kunne have været undgået.

God weekend og knæk og bræk

Hvad har vi her? 17 jan 2020 17:23 #3305

• CHC
  • CHC's profilbillede
  • Guld bruger
  • Guld bruger
  • Modtagne Tak: 115
Hej Daniel,

Føns skallen har køl og to gænger, men ellers fladbundet. Den har en god bredde og er både retnings- og sidestabil.

Du nævner i et indlæg her i tråden, det kunne være der skulle to pramme til. Altså en træk- og en kravlepram. Det er ikke helt dumt tænkt.
At finde en pram der er er super til trækjagt på det dybere vand og som kan kravles. Det er skutte nemt. Vil man det hele og have de gode egenskaber til pramjagt. Så er det næsten 3 eller 4 pramme der skal til.

Jeg er helt på linje med det Torben skriver til dig og tænker når de fleste meget erfarne strandjægere fortæller om egenskaber m. m. Så er det altid set med sikkerheds brillerne på.

Jeg tror de fleste erfarende strandjægere en eller flere gange har oplevet at blive overrasket af vejrforhold eller på anden måde oplevet situationer som de gerne ville have været foruden. Det giver altså en ret stor respekt for det element vi elsker at jage på.

Der er lige nu en original Jafipram med lufttanke til salg på FaceBook. Området er Kolding.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Sidste redigering: af CHC.

Hvad har vi her? 17 jan 2020 19:26 #3306

• DanielS
  • Junior bruger
  • Junior bruger
Aha, interessant med Føns Skallen Carsten, og tak for "link". Nu er jeg ikke selv på Facebook, men jeg sætter konen på sagen ;)

Hvad har vi her? 19 jan 2020 20:16 #3308

• DKS94
  • DKS94's profilbillede
  • Ny i forum
  • Ny i forum
  • Modtagne Tak: 7
Hej Daniel
Hvad angår Føns Skallen, så er det, på trods af den flade bund, en ret stabil pram.
Min første sæson som strandinger er netop ved at være ovre, og jeg må ærligt indrømme, at jeg er utrolig glad for min Føns Skalle! De første 5-6 ture lagde jeg ikke på dybere vand end jeg kunne bunde, men har gradvist øget dybden - og hvis man har respekt for vejret, så ser jeg ingen problemer i, at bruge skallen på dybt vand :)

Mvh Daniel

• Side:
  • 1
  • 2