Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Motorbeslag eller motorbrønd? (JAFI kopi) 11 aug 2019 22:22 #2634

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Har fået mig en gammel JAFI kopi, som jeg vil bruge til motorpram.

... Den skal dog liiige skal have lidt kærlighed. Og så samme omgang noget montage til en lille motor.

Men hvad er vejen at gå? Den nemme løsning virker som at lave et motorbeslag i rustfri stål, men ser også folk laver løsninger med motorbrønd osv.

For og imod? Er brønden arbejdet værd?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorbeslag eller motorbrønd? (JAFI kopi) 11 aug 2019 22:49 #2635

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Helt klart uden motorbrønd.

Og et motorbeslag alla dette. som passer på Jafien. En motorbrønd er en risikofaktor, hvor vand kan trænge ind i store mængder. En motorbrønd stjæler en masse plads.





Du skal have fat i en gut der hedder Kennet Brask. Mener ikke han er bruger her på siden. Men er aktiv på FaceBook hvor han har reklameret med beslaget og hvor jeg fandt billedet.

Du kan se et lignende beslag her.. bare monteret på en Langelænder.
Tjek linket her til langelænder og scroll lidt ned.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: jakobcoff

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Motorbeslag eller motorbrønd? (JAFI kopi) 12 aug 2019 11:33 #2636

  • jakobcoff
  • jakobcoff's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 1
Hej,
Kennet er ved at udvikle lidt på beslaget - jeg har sendt ham nogle ideer, som vi er ved at prøve af.
Når jeg er tilfreds med mit beslag skriver jeg nok lidt om det herinde.
Vi (jeg) vil gerne have at vinklen er 90 grader, så man kan vende beslaget og få sin motor længere ned, da et højt tyngdepunkt er uønsket når man er over dybt vand. Det gælder om at minimere alle risici og have en mest mulig stabil pram.
Et vendbart beslag giver mulighed for høj og lav motorføring. Det kræver en anden vinkel og et længere skaft.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorbeslag eller motorbrønd? (JAFI kopi) 12 aug 2019 13:43 #2637

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg takker. Så bliver det med motorbeslag - hvilket også er langt det nemmeste. Ved ikke hvorfor at jeg havde opfattet en motorbrønd som en opgradering?

Arbejder selv med metal til dagligt, så beslaget strikke jeg nok selv sammen t) men forstår godt din tanke jakobcoff vedr. at kunne vende beslaget til høj og lav indstilling.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorbeslag eller motorbrønd? (JAFI kopi) 17 aug 2019 20:01 #2654

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Jeg vil anbefale en motorbeslag model "No Luck"(tegningerne findes her på siden). Fordelen ved dette beslag er at motoren kan trækkes ind i prammen, det er især en fordel i områder med meget ålegræs, hvor propellen vikles ind i ålegræs.
(Billede lånt fra Kenneth Brask, der sælger beslagene)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorbeslag eller motorbrønd? (JAFI kopi) 17 aug 2019 21:04 #2655

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg takker for svarene t)

Projektet har dog fået lidt længere udsigter en først antaget. Den JAFI klon jeg har fået trænger til lidt mere kærlighed end jeg umiddelbart havde regnet med.

Efter jeg har rodet lidt med den, har det vist sig at der (mere eller mindre) er støbt en “ny” pram ud over et gammelt lig. Altså der har været nogle grimme huller i den oprindelige pram, og man har repareret det ved at ligge et par nye lag ud over hele prammen.

Jeg er kommet ind til den gamle pram, og ud over nogle grimme huller, så virker det til at resten af prammen er sund nok.





Jeg vil have slibet hele prammen ned til rå fiber, lappe hullerne rigtigt og så ellers coate og male på ny. Så den bliver først klar om et år... eller to.

Er dog fortsat fristet af at lave en brønd til den - specielt når jeg alligevel skal have hele prammen slebet ned og alligevel skal rode med glasfiber :pinch:

Eller er det bare en dum ide med en brønd?
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Motorbeslag eller motorbrønd? (JAFI kopi) 18 aug 2019 09:40 #2656

  • Franchi255
  • Franchi255's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 5
Du får brug for al den plads der er. Så motorbeslag er fordelagtigt.
Jeg har en renoveret langelænder/rudkøbingpram. Der er også brønd i,men den lukker jeg af og montere beslag istedet. Det er imidlertid også en uhyre stabil pram. Jafi kan godt være lidt levende,og en motorbrønd giver en fordel i forhold til vægt/balance fordeling. Da du har tyngdepunktet tættere på kroppen. Men det er i sidste ende en smagssag.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1