Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Råd vedr. Holstebropram 26 mar 2019 08:49 #2407

  • Miloujen
  • Miloujen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 0

Wac skrev: Her er min Holstebro med åretollerne fra scanplast, som jeg egentlig ikke rigtig kan anbefale, hvis de altså skal sidde efter deres egne tegninger, som de gør her. Med den placering vil årene gå på kanten af tollen, hvis årene er 180cm. Jeg har lavet en højere åregaffel med et knæk så åren kan komme i vandet uden at gå på kanten, for at løse problemet.

Hvis jeg skulle lave det om eller rettere sagt kunne, da jeg har støbt mine fast, så ville jeg egentlig vende dem omvendt, så de går skråt ned mod vandet og ikke vandrette som her.

Ud over det, så fungere det rigtigt godt at skotte den og med lidt ballast oppe under snuden, så går det nemt der ud af. Hvis der er lavvandet så har jeg en lang åre med og så står jeg op og stager mig afsted. Er jeg i den dovne ende af verdenshjørnet, så fungere en 2,3 honda motor fantastisk med en forlængerarm.


Hvordan var de at montere? som sagt så virker det jo rimelig ligetil men jeg tror måske jeg er bedre stillet med at fremstille mine egne.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 26 mar 2019 18:50 #2408

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
For mit vedkommende måtte de ikke bare se ud som om at de var en ekstern del, der var købt og monteret, de skulle ligne at de var støbt sammen med resten i en del (Det tiltrækker flere ænder har jeg hørt på bodegaen), så de er sat på med polyester/glasfiber, slebet og spartlet osv. Men kendte jeg sandheden og vidste at ænderne var ligeglade, så havde jeg brugt den model du finder her på siden.

https://strandoghavjagt.dk/udstyr/gor-det-selv-baade/aretolde-i-rustfrit-stal

Det fungere og du kan låse åregaflen her. Det kan man ikke på dem du kan købe til Holstebroen, med mindre du skærer i prammen og den slags gør ondt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 26 mar 2019 19:37 #2409

  • Miloujen
  • Miloujen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 0
Ja dem har jeg luret lidt på men jeg tænker bare om ikke der kommer for stort pres der hvor de møder prammen. "Trædefladen" er ikke særlig stor men det kunne man vel ændre på og så er det smart at de fungerer som bærehåndtag :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 26 mar 2019 20:04 #2410

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Du ringer bare på 21628265 så prøver vi den kaffe.
Går det helt galt har brun farin, flødeskum og en slat whisky før reddet situationen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Miloujen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Råd vedr. Holstebropram 26 mar 2019 20:21 #2411

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Tror ikke du skal være så bekymret for om modellen holder. De er nok gennemtestet :)

Og skynd dig at ringe til Torben. Fantastisk herre og hans passion for den salte jagt smitter ufatteligt meget.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 26 mar 2019 20:46 #2412

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
De rustfrie åretolderer, der må kunne laves noget forstækning under dækket så de ikke kvæster glasfiberen og måske kan en størrelse stor spændeskive formes med dækoverfladen og dermed gøre spændefladen større.

En ulempe - de er blanke, dermed kan de lave genskin. Så jeg ville klart slibe overfladen og male dem.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Råd vedr. Holstebropram 02 apr 2019 13:27 #2419

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 231
  • Modtagne Tak: 285
RF-bøsning åretold
Af SOH medlen er jeg privat blevet spurgt, hvordan jeg fastgør bøsning i åretold. Det sker således:
I den færdigstøbte, renskårne åretold, laver jeg et hul til en passende RF-bøsning (til åregaffel)...hullet ikke større end at bøsningen skal PRESSES på plads. Inden ipresning har jeg lavet nogle udvendige spor "på kryds og tværs.
Bøsning er 5 cm lang.
Med bunden i vejret fylder jeg op med polyester og glasfiber stumper omkring bøsningen. Når ophærdet sidder bøsning fast, GÅR ALDRIG LØS, uanset påkendingerne under roning.
Selvfølgelig er RF-rørstumpen "Fixeret", til korrekt position, under faststøbningen.
Iøvrigt, bemærk der er boret dræn udvendig i bund af åretold (forhindrer delaminering pga frostsprængning)
Mvh, cpfj

...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Miloujen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 02 apr 2019 14:57 #2420

  • Miloujen
  • Miloujen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 0
De stykker træ jeg bruger til skabelon kan man lade dem sidde eller skal de tages ud som på billedet overfor? Min oprindelige tanke var nemlig blot at lade dem sidde.

Dog tænker måske at vandet kan trænge ind ved åretolden og det kan skabe problemer.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 19 apr 2020 08:14 #3751

  • MGO
  • MGO's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 39
  • Modtagne Tak: 8
Hej Miloujen

Jeg har lige købt en Holstebropram er din med luft tank ?
Mvh Michael.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen