Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Råd vedr. Holstebropram 07 mar 2019 09:05 #2334

  • Miloujen
  • Miloujen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 0
Hej.

Som nogle af jer ved så fik jeg købt mig en Holstebro-pram for en måneds tid siden. Jeg har gået og studset lidt over hvad jeg skulle gøre ved prammen for at optimere den til mit brug. Så derfor har jeg lige et par spørgsmål til oraklerne herinde :)

1.
Jeg er kommet frem til at jeg gerne vil have monteret åretoldere på prammen, da det skulle gøre det noget nemmere at komme rundt samt evt indhente en anskudt fugl. Jeg har dog svært ved at finde ud af hvor på prammen det er bedst at montere åretolderne?
Er placeringen styret af min højde/vægt eller udmåles de fra stævnen på prammen eller?
Jeg har set at man kan købe et sæt hos Scan-plast (http://www.scan-plast.dk/aarekonsol-saet/) de er vel mere eller mindre lige til at montere?
Kræver det forstærkning indvendigt i prammen under åretolderne?

2.
Min pram er malet i blank hvid farve, så vidt jeg kan læse er det mere til brug på åbent vand (kan forstå farve er noget af en religion ;)) Jeg vil/forventer primært at bruge min pram langs siv/stenkanter på lavt vand, primært Roskilde Fjord samt den østlige del af Isefjord.
Det er ikke så meget farven jeg ser som et problem men mere det at prammen er blank, ville det være en fordel at male den med mat farve i stedet?
Jeg vil selvfølgelig gøre mit for at camouflere prammen med sløringsnet osv.

3.
Hvilken størrelse og type anker benytter i? Selv havde jeg overvejet et 2kg paraply anker men jeg er kommer lidt i tvivl om hvorvidt ankeret er for småt, derfor ville jeg gerne have lidt råd her :)


På forhand tak

vh Mick

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Miloujen.

Råd vedr. Holstebropram 07 mar 2019 14:23 #2336

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 231
  • Modtagne Tak: 285
Hej Miloujen
Subjektivt bud på dine spørgsmål.
1: Montering af åretolde er et godt valg. Lav dem af flasfiber (holder prammen ud).
Jo længere agter, des bedre. Et godt mål: Den lige linie fra agterkant af mandehul til tværlinien mellem de 2 åretolde-huller: 50cm (jeg har 46cm)

2: Mat maling er bedst. "Slå evt den hvide pram i stykker" med felter i grå, brun og sort (den teknik bruges på krigsskibe).

3: 2kg paraplyanker er ok. Jeg bruger 2.5kg fra BilTema. Lidt ankerkæde i vindsiden hjælper til stabil opankring. Træd evt ankeret ned i havbunden.

Mvh, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 07 mar 2019 19:02 #2340

  • Miloujen
  • Miloujen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 0
Hej Cpfj

Mange tak for input, jeg hælder faktisk også mest selv til at lave mine egne åretoldere. Dels fordi jeg ikke har arbejdet i glasfiber før og jeg ser det som en sjov udfordring og dels fordi jeg ikke synes de åretoldere jeg linkede til ser så holdbare ud(måske tager jeg fejl?)
Heldigvis er der jo mange gode input vedr. Arbejde med glasfiber at finde herinde på sitet.
Jeg forsøger at måle mig lidt frem til placeringen.

Mht til malingen så har jeg set flere pramme i de grå/grøn/brune nuancer og det tænker jeg også er den retning jeg vil gå, vigtigst af alt vil jeg gerne væk fra den blanke overflade.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 07 mar 2019 20:34 #2341

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Selv med en helt hvid pram har man mange muligheder via camo net.

Det kræver bare lidt "recon" i de områder man gerne vil udfordre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 07 mar 2019 20:43 #2342

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Miloujen,

Bakker op om Cpjfs forslag med glasfiberåretoldere. De åretoldere der sidder på Jafien kunne bruges som inspiration.

Måske du kan fjerne blankheden på prammen, ved at vandslibe den, med en meget fin vandsandpapir.

Jeg bruger 4 kg, foldeankre og ingen kæde. Det virker ganske fortrinligt og har aldrig drillet mig. Til lavt vand har jeg 2 stk. flydende 8-10 mm dobbelt flettet tov på ca. 6-7 meter. sammen med de to foldeankre holder de fint prammen i næsten alt slagsvejr.

Til det dybere eller dybe vand, har jeg et flydende 12 mm flettet tov på godt 30 meter, med en lokkeand på midten. og bruger lige så her mine to 4 kg foldeankre.
Har heller ikke her har jeg oplevet problemer med et anker der ikke holder.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Råd vedr. Holstebropram 08 mar 2019 08:10 #2343

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Med hensyn til åretoller og placering.
Jeg har selv en Holstebro pram, jeg har en udfordring med dem når jeg bruger pagaj til fremdrift. Jeg kan ikke trække igennem da jeg så rammer dem med hånden.
Og pagajen er efter min mening bedst når man skal affange en fugl.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 08 mar 2019 09:29 #2344

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 231
  • Modtagne Tak: 285
Her et par billeder af åretolde i glasfiber (tidligere vist i SOH)
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 08 mar 2019 12:58 #2345

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Et par tanker inden du laver åretoldere.

Holstebroprammen er meget lig med Jafien som jeg selv har. At kunne ro sin pram med åre er rigtig godt og mere sikkert end at bruge en pagaj hvor man sidder på knæene.

Der er mere magt i åre end med en pagaj i en pram, og man kan ro meget længere uden, at blive træt eller presset.
Jeg sidder ned på røven og ror min Jafi. Det er der flere årsager til at jeg gør.

Først og fremmes er det langt mere sikkert end at sidde på knæene og skotte eller bruge en pagaj.Når man sidder på knæene flytter man tyngde punktet højt op og øger risikoen for, at stå på hoved i vandet hvis en bølge overrasker eller skal samle nedlagt vildt op i prammen. Det samme er gældende for en kæntring.

Når man sidder på knæene og skotter eller padler, udgør ens krop et større vindfang og kommer man ud og bliver overrasket af en betydelig vind, ja så kan årene og det man sidder ned på røven, være forskellen på om man kommer ind eller ej.

Så jeg ser det som en stor sikkerhed i en pramtype som Holstebro prammen, Med åre og at man sidder på sin røv.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Råd vedr. Holstebropram 08 mar 2019 13:41 #2347

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Jo lavere tyngdepunkt desto bedre sikkerhed, enig.
Personligt har jeg svært ved at se fordelen i at sidde med ryggen mod den vej man skal?
Gælder det anskydninger er det håbløst ikke at have focus rettet fremad.
Jeg har set adskillige der så "bakker" mod anskyningen, men så forsvinder sikkerheden.

Undskyld jeg vrider din historie lidt Mick.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Råd vedr. Holstebropram 08 mar 2019 13:57 #2348

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Torben,

At side med ryggen i mod sejlretningen, ja det er ikke det nemmeste og kan godt koste nogle ekstra åretag fra A til B. Men bruger man landkending, bølgeretning, månen eller lys på land... så kan man næsten lige så godt holde retningen med det punkt bag sig i forhold til sejlretningen. Det er et kompromis jeg gør for, at højne min egen sikkerhed.

Det jeg gør når jeg samler nedlagtvildt op eller eftersætter en anskydning, så ror jeg baglens eller skotter siddende på røven om man vil. Det er ikke så hurtigt, med noget øvelse kan det gå rimeligt stærkt.
Jeg har ikke rigtig oplevet problemer med det og igen er det min egen sikkerhed der kommer først.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.