Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Første pram 07 sep 2018 11:42 #1629

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Der er to typer af Vissenbjergen, en med en overbygning og så den gamle model, som er uden overbygning.

Det er en pramtype til det dybere vand, til trækjagt på havdykænder og sejlads med en mindre motor. Jeg kan klart bedst lide den gamle model. Men det er en smagssag.

En allroundpram er det ikke. dertil er den for stor.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Første pram 09 sep 2018 12:22 #1633

  • Fromse
  • Fromse's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 46
  • Modtagne Tak: 22
Hej Søren
Det er nok svært at finde den allround pram. Man må nok sætte det op på den måde at du må beslutte dig for hvad type jagt du vil dyrke. Derfor har de fleste strandjæger mere en en pram liggende.( Jeg har selv 3 styk ) Jeg vil også klart anbefale åre frem for pagaj.
Knæk og bræk med dit projekt.
Mvh Fromse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Første pram 09 sep 2018 18:48 #1637

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
En vissenbjerg er ikke en allround pram, men en stor stabil pram til jagt på dybt vand efter dykænder. Til jagt på åbent vand efter svømmeænder vil den syne af for meget og selvom du sikkert kan være heldig at skyde en and, er det ikke optimalt.

Uden at kende Horsens fjord, synes jeg du bør overveje om du i virkeligheden søger en allround pram, der kan det hele, men ikke rigtig er god til noget. Prisforskellen mellem en pram med fuldt udstyr og så et ekstra skrog er ikke særlig stort.

Jeg har selv valgt i stedet for en allround pram, at have to pramme til hver sit formål: en Tostrup boble, der er ideelt til lavt vand og så en stenderup pram (kan sammenlignes med vissenbjerg) til dybt vand.
Boblen syner af mindre end f. eks en allround jafi og stenderup prammen er tilsvarende langt mere stabil, rummelig og søstærk på det dybe.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Første pram 09 sep 2018 20:29 #1640

  • biering
  • biering's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 22
  • Modtagne Tak: 7
Jeg er egentlig meget glad for min vissenbjerg jeg startede også med sådan en.

Jeg har erfaret hvis den skal bruges til trækjagt er den lige lidt rigelig stor. Men hvis du laver noget overdækning af mandehullet, så går det faktisk rigtig godt.

Hvis du skal ud på det dybere vand, skal du være opmærksom på at hvis ikke der er bygget opdrift tanke i den, så er den ikke flydene når den er fuld af vand. Bare til info. Der ligger billeder i forum under strandlæger weekend horses, så kan du se hvordan det går når den er på lavt vandt.

Jeg købte bare en vissenbjerg da jeg startede, da der personligt for mit vedkommende ikke er så langt fra tanke til handling.

Et godt råd er, inden du vælger pram. Sæt dig ind i hvilken form for jagt du gerne vil dyrke og vælg prem ud fra det..
En dag ender det måske for dig som os andre at vi har lidt af hvert til forskellige jagt former.

En ting du yderlige skal være opmærksom på er, hvis det er den "nye" vissenbjerg, så har den sådan en forhøjning oppe foran. Dette gør at den bliver meget vindfølsom hvis du har tænkt dig at skulle ro i den..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2