Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Min pram larmer 23 okt 2017 20:50 #915

  • Jonas-c
  • Jonas-c's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 0
Hejsa pram jægere.

Jeg har anskaffet mig en lille billig bobbel til bare at have liggende fast i sivene i det vestjyske. .. sidst jeg var afsted i den syntes jeg den klukkede ganske forfærdeligt i bølgerne. Er der nogen der har erfaring med om det har en effekt på vildtet? Og findes der nogen tricks til at mindske denne klukken ? Der er tale om en lille hjemmebygget fladbundet pram med undersænket bund i midten .

Pf. Tak

Jonas

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min pram larmer 23 okt 2017 22:26 #917

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Hej Jonas.
Jeg var i sidste uge for første gang ude i min Tostrup boble.
Havde samme oplevelse som dig at den klukkede og larmede - vi lå på åben vand med en dybde lidt over knæene med en vind på måske 4 m/s - ikke nogen særlige bølger måske 10 cm hvis man kan sige det.
Jeg fik den tanke at det kan være det relativ store hulrum inde i prammen der forstærker lyden fra bølgerne der slår på prammen ude i stævnen - min er uden opdrift og derfor er der ikke noget der dæmper inden i prammen.
Har du opdrift i din pram?
Mvh
Asbjørn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min pram larmer 24 okt 2017 18:13 #926

  • Jonas-c
  • Jonas-c's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 0
Nej det har jeg ikke ... den har en bundt af træ med glas på og resten er lavet af hønsetråd med glas på ... jeg har en fornemmelse af at det er fordi midten af prammen hvor jeg sidder stikker under vandet og siderne med den helt flade bund let kommer over vandoverfladen og derfor "klasker" ned på vandet igen ... ved ikke om det er bunden man skal gøre et eller andet ved ... tænkte på om man kunne lime noget lyddæmpende på nedenunder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min pram larmer 24 okt 2017 19:59 #927

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Rødder.

Jeg lånte for 2 år siden Næstved Strandjagts Forenings Randers Bobble.
Jeg var spændt på at se hvad det var for en størrelse, og må da erkende jeg var nærmest i chock efter endt jagt.

Magen til elendig pram skal man godt nok lede længe efter.
For det første da den skulle trækkes efter jollen ud til der hvor jagten skulle foregå blev vi stærkt i tvivl om det var en pram eller en ubåd vi havde på slæb.
Den skal åbenbart spændes så hårdt op bag på jollen at den næsten lige så godt kunne lige i jollen for ellers er den helt syg for at få næsen under vand og kaste vand op i mandehullet ( havde selvfølgelig ladet låget ligge i bilen ). Måske hvis man fylder nogle store fliser eller en sæk cement i røven af den at man så kan trække den nogenlunde.

Well da vi så kom ud på plads, havde smidt lokkerne og jeg hoppede op i den så klukkede den jo så vanvittigt at jeg ikke kunne hører hvad mine jagt kammerater sagde, og SLET ikke hører fugle i det fjerne.
Og så er den jo helt uden bølgebrydning foran, hvilket betyder at når den ligger for anker og bølgerne rammer den i fronten så skubbes den agter, da vi ligger omvendt bliver det jo fremad for mig, så griber ankeret og trækker retur, og så kommer en ny bølge, og så trækker ankeret osv osv .
Det virkede som en helt vanvittig joke at ligge der med øredøvende klukken og så blive skubbet frem og tilbage konstant. Jeg var rasende over at ha slæbt den 1,5 times kørsel syd over for så at det viste sig at være en så ubegribelig elendig pram.

Jeg kommer ALDRIG til at befinde mig i sådan noget skrammel igen, jeg undskylder for jeg ved der er ret mange fans af prammen, hvorfor det aner jeg ganske enkelt ikke. Måske hvis man jager hvor der er SÅ lavt at man kan trække den ud gående og der ingen bølger er den så er fantastisk, men de forhold jeg jager under der er den max ubrugelig, og ville da hellere lægge jagten på hylden end jage fra sådan én :woohoo: .

Jeg aner intet om hvad man gør for at få den til at holde op med at larme desværre.
Held og lykke med det t)

Mvh
Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min pram larmer 24 okt 2017 20:05 #928

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Ud fra en hurtig søgning på "wave slap" fandt jeg en mulig forklaring


som nok passer at kunne give den klaprende lyd fra min pram


Hvad gør man så?
Lever med det ? eller prøve noget der kan dæmpe - måske udvendigt.. ved det ikke endnu.

Måske sliber jeg kanten væk næste år og laver en mere rund overgang.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af akpaulsen.

Min pram larmer 24 okt 2017 20:14 #930

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Du ku også bare sænke den og købe en ordentlig pram :P
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Min pram larmer 24 okt 2017 20:40 #932

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Tror snart jeg får mig en ordentlig pram :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1