Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Pram-quiz: Hvilken pram? 01 aug 2017 11:20 #537

  • Jep
  • Jep's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Kære havjægere

Jeg er på udkig efter en skydepram, og har fundet to kandidater. Jeg ved dog ikke hvilken slags pramme de er (sælger kan ikke oplyse mig om det, og jeg er selv i tvivl efter at have nærstuderet den fremragende bådsektion her på siden. Kan nogen erfarne havjægere hjælpe mig med at finde ud af hvilke to pramme vi ser på de vedhæftede billeder?

På forhånd tusinde tak :)

Jesper

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram-quiz: Hvilken pram? 01 aug 2017 11:41 #538

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Hvorfor er det ikke Jafi'er??

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram-quiz: Hvilken pram? 01 aug 2017 11:59 #539

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Den til venstre (Båd1) ligner rigtig meget en Struer pram. som minder meget om en Jafi i udformning. Den er ikke født med de åretåldere, så ser de originale ud og ikke er noget der er skruet eller støbt fast efterfølgende er det givet ikke en Struer pram.

Nu ved jeg ikke om Struer prammen og Holstebroprammen er i familie eller en og samme pram med en alders forskel. Men det kunne også være en Holstebro pram. Den nyere Holstebropram er let genkendelig på den markante og brede køl.

Har dette billede fra et gammelt strandjægeren.





Den til højre (båd2) minder meget om en Jafi, det begrunder jeg med dens form, den måde låget ser ud på og den måde trækøjet sidder i stævnen. Hvis den er original vil den have den kendte knop på stævnen. Hvis det er en ældre model kan der lige bag ved cockpittet på agterdækket være en mindre plade med navnet Jafi, eller der bagerst på dækket i glasfiberen kan stå et svagt aftryk med teksten Jafi.

Det kan sagtens være en kopi af en Jafi.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Pram-quiz: Hvilken pram? 01 aug 2017 12:00 #540

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Vinkler billederne er taget fra snyder nok en del, men sammenlign målene med en Jafi.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram-quiz: Hvilken pram? 01 aug 2017 15:51 #541

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Hej Jesper.
Først prammen på ophalervognen - billede til venstre.
Jeg mener det er en JAFI gammel model.
Mine argumenter:
Her et billede fra en sommerferie i 1971. Min far Peter er ved at tømme hans JAFI fra ca. 1961 for lidt vand og jeg står og kigger på.

Bemærk at der er sort fenderliste.
Bemærk også at der er åretolde i træ.
Da åretoldene i træ på et tidspunkt rådnede - omkring 1980 købte vi to nye løse oppe ved Skjern bådene.
Den JAFI jeg har ny er med lufttanke og har de samme åretolde.

Heraf vil jeg slutte, at prammen til venstre er en gammel model JAFI med "nye" glasfiber åretolde.

Her er Torben og jeg enige.

Jeg er dog ikke enig med Carsten (CHC) han mener det kan være en Struer Pram.
Mine argumenter finder jeg i en 30 år gammel test i samme blad som CHC viser en Struer Pram fra.
I denne test ser man at åretoldene er lavere og mere "kvadratiske".

Jeg syntes måske de minde rom det billede CHC har taget og som er på scan-plasts hjemmeside (http://www.scan-plast.dk/galleri-skydepram.aspx)

Om det er denne pram der nu sælges som Holstebro prammen ved jeg ikke men her er der også firekantede åretolde - s
http://www.scan-plast.dk/skydepram1/
Det nager mig dog at CHC også har vist en pram med mere rektangulære åretolde som meget ligner dem jeg har på min JAFI og man tidligere kunne købe løse ihvertfald omkring 1980:
Så CHC kan du opklare dette? Er det en pram der er købt før 1987 - uden åretolde - jf. din salgs-annonce fra Strandjægeren - og hvor ejeren så har købt løse åretolde hos Skjern bådene? Tilgiv mig mit nørderi :).

Opsummering: Pram 1: Gammel model JAFI med nyere (1980-er) åretolde.

Pram 2: Fortsættelse følger....

/Asbjørn Kyhl Paulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram-quiz: Hvilken pram? 01 aug 2017 16:15 #542

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Fortsat...

Pram nr. 2 - til højre.

Det er svært at se fra billedevinklen, jeg tror også det er en JAFI men måske en hjemmestøbt da brugen af gelcoat i formen under støbeprocessen ser ud til have være meget sparsom.
CHC nævner du kan se efter "knoppen" på stævnen

som er et design karakteristika for JAFI da denne jo stammer fra tiden med mange træskydepramme og markeringen af træet fra stævnen på den måde elegant er indlagt i prammen.
Åretoldene er i træ - disse er formodentlig hjemmelavet - men ser solide ud, har en god vinkel udad og er placeret godt ude nær kanten af båden.

Jeg mener som Torben og Carsten at det godt kan være en JAFI.

Mvh
Asbjørn
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram-quiz: Hvilken pram? 01 aug 2017 16:26 #543

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
I bogen "Jeg er Jæger" fra 1970 kan man på p. 10 finde daværende Strandjagtkonsulent V.M. Fynboe´s tegning med mål på den oprindelige JAFI.

Når jeg måler min JAFI årgang 1980 (model med opdrifttanke i siderne) passer målet dog ikke helt for forreste cockpitkant med tegningens 140 cm - min måler ca. 130 cm.
Måske det kan hjælpe dig videre.

Mvh
Asbjørn
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Pram-quiz: Hvilken pram? 01 aug 2017 16:50 #544

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Asbjørn,

De to billeder du har fundet på Scan-plast hjemmeside. Det er mig det har taget dem. Det er begge Holstebro pramme. Og Scan.plast har fået lov at låne billederne af mig.

Holstebro prammen leveres uden åretoldere fra Scan-plast.

Det øverste billede, denne pram har til hørt Esben Madsen og den er ikke helt ny, men har den kraftige køl.

Det nederste billede, denne pram har til hørt Mikael W S. og er en ny pram da billedet blev taget. Vil tro omkring år 2005-6. MWS har selv indrettet den og sat åretoldere på.

Da, den ikke er født med åretoldere. Ja så er det jo muligt, at andre færdigstøbte åretoldere kan være monteret her, også nogle som er lavet til en Jafi eller en anden pram. :)

De to billeder ligger også her på siden.

PS: Fedt billede af de originale mål på Jafien. :cheer:
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Pram-quiz: Hvilken pram? 03 aug 2017 20:58 #555

  • Jep
  • Jep's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Tusinde tak hjælpen :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1