Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Eksperiment med Langelandspram 20 aug 2021 08:37 #5143

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Sidste sommer fik jeg et godt tilbud på en Langelandspram, som jeg har beundret siden jeg testede den for Jagt & Fiskeri i forrige årtusinde.

Jeg har imidlertid også været opmærksom på prammens svagheder, som jeg ser på denne måde:

1. Cockpittet var i min pram for kort til at jeg kunne ligge ned med geværet foran mig.

2. Der var ikke plads nok til fødderne, som måtte drejes til siden og det begynder at gøre ondt efter en halv time.

3. Den lave pram syner ikke meget lige bagfra, men fra siden har den en mørk slagskygge langs fribordet. Dette skyldes, at den oprindelige pram var af træ og vejede mere end glasfiberudgaven, så den lå dybere i vandet.

Jeg fik så ideen til at gøre noget ved disse problemer ved at lave en fordybning i bunden lidt ligesom en Topsi boble.

Jeg startede med at tegne nogle streger på bunden.



Defter skar jeg den op med vinkelsliberen.



Et stykke finer blev sat ind for at løfte bunden op og det blev støbt fast.





Defter blev bunden i siderne bøjet op med finer, som også blev støbt fast. Fineren blev naturligvis fjernet bagefter.





Det hele fik så topcoat.





Derefter blev cockpittet forlænget ved at skære ud af fordækket. Jeg ville også have kanten gjort højere fordi prammen var for lav at ligge i. Så en ny kant blev lavet af træ, noget af den gamle fiberkant. Det blev så overtrukket med malertape og gaffatape.





Som så blev overstøbt med fiber hvorpå træet kunne fjernes.



Det positive udkomme er, at båden er meget bedre at ligge i. Dels fordi der er god plads til fødderne, dels fordi det dybere cockpit giver bedre dækning, men også en mere behagelig stilling. Jeg havde forventet, at båden ville ligge dybere i vandet, men det blev ikke tilfældet. Den ligger stort set som før, når jeg sidder i den og ligger højere, når den er tom. Det må skyldes, at den forsænkede bunden er blevet lidt dybere, hvilket giver samme opdrift som før.

Disse to billeder viser båden før ombygningen.





Disse to billeder viser den efter, men før cockpittet blev lavet om. Billederne viser også hvorfor en ansigtsmaske er en god ide.





Da den ikke kom til at ligge lavere, ville jeg nok i dag bare have sænket den bageste del af bunden for at få mere plads til fødderne.

Jeg påtænker at lægge et hvidt camouflagenet over og så lade det hænge ned over siderne for at skjule skyggerne.

Båden sejler dog lige så godt som før og er nem at ro. Den er et par Kg tungere, men da det i forvejen er en tung pram, gør det ikke nogen forskel.

Jeg har også lavet nogle svanehoveder, så den kan bruges som svanepram.







Et dækken over cockpittet.



Igen, er jeg ikke den store trækjæger, så jeg var kun ude i prammen en enkelt gang sidste sæson. Skød en enkelt brunnakke og så nogle gråænder, som ikke slog for lokkerne. I dene sæson planlægger jeg at prøve den til hvinænder og måske tage en tur til Ringkøbing fjord, men vi får se, som den blinde mand sagde.



Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Tybjerg, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Eksperiment med Langelandspram 20 aug 2021 14:44 #5144

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Kim.

Jeg tænker du næppe går og keder dig med alle de projekter du får fra hånden :).
Jeg har selv bygget en langelænder om, af de samme grunde som du også er inde på. Jeg er nysgerrig på om den ved at lave bunden om kontra overdelen som jeg har ændret, får lagt en dæmper på dens tendens til at plaske? Den oprindelige langelænder syntes jeg har en kedelig tendens til at “banke” i bølgerne og det er i mine øjne( øre :) ) ret forstyrrende da jeg lytter meget efter gæssene. Det kunne jo godt være at din løsning afhjælper det problem.
Eneste problem jeg ser i forhold til svanelangelænder og gåse/ svanepram er hovederne på siden af mandehullet. Jeg tænker de skal være utrolig nemme at tage af og sætte på. For ellers kommer man da i karambolage med dem når man skal hurtigt ind og ud ved apportering af nedlagte gæs og ænder.
Spændende ser det absolut ud må jeg erkende.

Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Eksperiment med Langelandspram 20 aug 2021 17:23 #5145

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Henrik,

du har ret i, at hovederne på siden er i vejen. Derfor er de lavet så de er meget nemme at afmontere med det viste system.

Hvad angår banken, så har jeg ikke været ude i nok sø til at mærke problemet, så det må vente til den kommende sæson.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Eksperiment med Langelandspram 21 aug 2021 08:27 #5147

  • billy the kid
  • billy the kid's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 20
  • Modtagne Tak: 3
Jeg har faktisk osse altid godt kunne li Langelands prammen.
Men en problemet med at der ikke er plads til fødderne og den mørke skygge der er langs kanten hele vejen rundt pga
prammen ikke ligger dybt nok, ødelægger det lidt synes jeg.
Var det ikke en ide at lave en lodret kant hele vejen rundt på prammen, ikke mere end at fribordet lige nåede ned til vandspejlet ?
Det ville gi mere plads til fødderne, og skyggen ville være væk.
Mvh Heinz

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Eksperiment med Langelandspram 21 aug 2021 17:08 #5148

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Alternativt kunne man vel lave “gardiner” på den, de kunne måske også lægge en dæmper på de omtalte plask / banken.

Jeg har aldrig jagtet fra min, faktisk byggede jeg den, sejlede en tur med min Honda 2,3hk i rumpen på den og siden har den bare ligget på sin trailer. Jeg har rigtig svært ved at bunden i den er som 2 buer, hvor det både på langs og tværs af mandehullet falder ind mod midten på prammen. Jeg kan godt li mine andre pramme da lokkerne bliver liggende hvor jeg lægger dem med den “flade” bund. Af samme grund har jeg fået bildt mig selv ind at det ikke er en pram for mig.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Eksperiment med Langelandspram 27 aug 2021 21:17 #5152

  • billy the kid
  • billy the kid's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 20
  • Modtagne Tak: 3
Ja et gardin af kraftig pvc pressening, evt med bly sime / blysnor rundt i kan burde hjælpe på skyggen, og evt banken

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Eksperiment med Langelandspram 28 sep 2021 08:57 #5246

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg har også overvejet hvordan man kunne lave en kant, der fjerner skyggen, men jeg synes det er en balanceakt om hvor meget man skal bygge en pram om i stedet for at lave en helt ny form.

Jeg vil prøve at hænge et hvidt camouflagenet ud over siderne og se hvor meget det slører skyggen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1