Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Forbedring af Randers boble 17 aug 2021 09:07 #5125

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg læste for et par år siden, at strandjagt i dag er "unge mænd i hvide bobler." Og da jeg er nået den alder, hvor man gerne vil virke yngre end man er, tænkte jeg, at jeg hellere måtte få mig en hvid boble. Jeg fandt så en Randers boble oppe ved Randers til en god pris.

Det første indtryk var, hvor let båden var. Den vejede jo stort set ingenting.

Da jeg så fik den i vandet, blev jeg klar over, at den lave vægt har en høj pris, for bunden bølgede op og ned, så jeg var bange for at blive søsyg. Det næste der skete var, at jeg lænede mig på cockpitkanten, som prompte revnede. Så var jeg klar over, at nogle forbedringer var nødvendige.

Jeg havde noget skummateriale til indstøbning i fiber. Jeg lagde boblen på en flad overflade og lagde nogle fliser indeni for at få bunden trykket så jævn som muligt. Så støbte jeg to langsgående forstærkinger, hvilket gjorde bunden stiv. Derefter blev der indstøbt skum mellem forstækningerne, så jeg havde noget at ligge på. Det gjorde bunden meget stiv, hæver mig op over bunvandet (i stedet for bundbrædder) og isolerer mig også fra kulden.



Det næste var cocpitkanten, hvor jeg også indstøbte skum. Jeg lavede samtidigt forenden lidt mere spids, så hullet ikke syner så meget omkring hovedet.



Jeg lavede også et par åreklodser, da jeg synes det er for besværligt at padle med en kajakåre i hård vind.



Jeg lavede 4 svanehoveder så den ligner en flok svaner (håber jeg). De blev lavet af en silhouet af støbeplade med flamingo limet på. De fastgøres i et aluminiumsrør, der er støbt på dækket og et andet rør (der passer ind i det første) som er skruet på silhouetten. To af dem stikkes ned i åretoldene med en rundstok.





Efter råd fra en jæger, der har megen erfaring med Randers bobler, lavede jeg et dækken til cockpittet. Jeg forsøgte først med ett stykke billigt presenningsstof fra Biltema. Det var imidlertid blankt, så jeg malede det med plasticmaling. Men malingen skallede af i små flager. Jeg kunne ikke finde noget hvidt presenningsstof lokalt så endte med et voksdugslignende stof fra en genbrugsforretning. Man kan efter sigende også bruge vådlagener fra Jysk. Det bliver holdt fast med hvid velcro, lange stykker på højre side og små stykker på venstre, så det er nemt at slå tilside, men ikke flyver af.



Dækslet blev lavet af en finerplade lagt over cockpittet. Plasticfilm over pladen og så blev er par lag fiber lagt på.



Båden er blevet mærkbart tungere, nok 5 kg, men nu er den i det mindste brugbar.

Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, mikaelws, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Forbedring af Randers boble 24 sep 2021 12:42 #5243

  • niller
  • niller's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Godt arbejde Kim, det ser skarpt ud! Især er jeg vild med svanehovederne. :lol: :lol:
Nu er jeg selv en af de (næsten) unge mænd i hvide bobler. Min ene Randers boble er "fabriksny", fra et par år siden og lavet ordentlig, med ekstra fiber, men den anden jeg har, som var tænkt som en gæstepram, er blød som du beskriver (men vejer stort set intet!). Vil du fortælle lidt mere om processen med at forstærke den (også så en fuldstændig fiber grønskolling kan forstå det :lol:), sådan jeg også kan få gjort den anden pram, helt køreklar. Hvad er det for noget skummateriale og forstærkninger du har brugt til bund og kant?
Mvh
Niels

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Forbedring af Randers boble 28 sep 2021 08:54 #5245

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Niels,

materialet jeg brugte hedder Divinycell og du kan nemt finde det på nettet. Jeg købte noget på Facebook som en anden havde fået tilovers fra et projekt.

Du kan også bruge andre former for skum, som for eksempel hobbyplade fra Jem & Fix. Jeg har også brugt trykimprægneret træ.

Ideen med at bruge skum er, at ved at indstøbe nogle profiler bliver bunden stivere end hvis du lægger ekstra lag fiber på. Så du kan holde vægten nede og stadig få en stiv båd.

Jeg ville begynde med at lægge prammen på et fladt underlag, så du kan se om bunden buler, som min gjorde. Hvis ikke, kan du støbe to eller tre langsgående profiler ind.

Du skærer blot skummet til i 3-5 cm baner og lægger dem ned på bunden. Du markerer hvor de skal være med en tusch og sliber så bunden ren med en vinkelsliber.

Divinycell har en fibermåtte på den ene side, så jeg smurte polyester på bunden og lagde skummet på, så måtten blev gennemvædet. Når polyesteren var hærdet, sad måtten fast og jeg lagde så to lag fiber ovenpå.

Jeg havde det problem, at bunden bulede meget. Jeg lagde nogle fliser i midten for at holde bunden nede og støbte så en profil i hver side. Det gjorde bunden stiv og jeg lagde så Divinycell mellem profilerne og støbte det ind i to lag fiber. Det gav mig et bundbrædt, så jeg ikke ligger i vandet og det isolerer.

Man kunne også nøjes med de to profiler og ligge et plade finer over som bundbrædt. Eventuelt kan en tredie profil støbes i midten.

Til cockpitkanten skar jeg Divinycell profilerne til og limede dem fast med hotglue. Derefter blev båden slebet langs kanten og jeg lagde to lag fiber udenom.

Hvis du er helt ny med fiberarbejde, prøv at finde en bekendt, som kan hjælpe dig i gang. Ellers er det vigtigste, at du gennemvæder måtterne rigtig godt med Polyester. Jeg bruger altid en lille malerulle fordi det er nemmere end en pensel. Køb adskillige billige ruller og smid dem væk, da det er billiger end at rense dem med acetone.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1