Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Renovering af pram 22 jul 2021 21:48 #5074

  • Vestergaard
  • Vestergaard's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Hejsa

Jeg har fået købt mig en jagtpram som er lidt af et projekt, deraf også min interesse :)

Jeg håber at jeg kan få et par gode råd af nogle med erfaring.

Har vedhæftet nogle billeder hvor jeg er lidt i tvivl om hvad der bedst gøres i nuværende stand.

Det ligner at omkring kølen er der givet et lag hvid 2-komponent (ved jeg egentligt ikke?)

Jeg vil gerne male den med 2 komponent epoxy primer fra Bil-tema som jeg allerede har købt (er på et stramt budget).

Efter billederne er taget har jeg vasket den grundigt med grundrens så den er helt ren. Jeg har derefter prøvet at slibe med en excenter slibe korn 40 og der sker næsten intet når jeg sliber på den grå maling.

Er der nogen som kan guide mig i rette retning?

På forhånd tak

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Renovering af pram 23 jul 2021 07:49 #5075

  • Simongl
  • Simongl's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Jeg er selv i gang med at restaurere en gammel Næstved pram og jeg blev selv anbefalet at bruge excentersliber, men oplevede det samme som dig. Brug vinkelsliber med korn 80 og vær forsigtig at du ikke tager for meget. Du må gerne komme ned til glasfiberen, men hvis du bare skal male den om, så må der gerne være noget af den gamle primer tilbage.
Følgende bruger(e) sagde tak: Vestergaard

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Renovering af pram 23 jul 2021 09:02 #5076

  • Franchi255
  • Franchi255's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 26
  • Modtagne Tak: 5
Hej.
Det er gelcoat. Det er meget hårdt og sætter sig let i slipeskiven,det bliver varmt og fylder skiven.. du kan eventuelt prøve at påføre lidt tynd olie på overfladen,inden du sliber. Det kan give skiven lidt længere levetid. Du behøver ikke slibe den helt ned til rå fiber,du skal bare have ALT løst væk. Og så spartler du evt. huller ud. Derefter kan du male den,brug evt lidt talkum i malingen,det gør overfladen mat,man kan også strø sand over den. I så fald gøres det i det første lag våde maling.
Mvh Kim
Følgende bruger(e) sagde tak: Vestergaard

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Renovering af pram 23 jul 2021 10:12 #5077

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Ka anbefale denne her fra Harald Nyborg https://www.harald-nyborg.dk/produkt/mitsutomo-poler-slibemaskine , og så sætte et slibehoved på hvor du kan bruge slibeskiver, dem du også sætter på din excentriksliber, de kan fåes til vinkelslibere købte mit i Bauhaus.
Det rigtig fede ved denne er at der kan reguleres hastighed. Så jeg skruer ned på lige omkring 4 så den ikke kører så hurtigt, med en korn 60 kan jeg komme godt ned, få en grov spån der er relativ nem at støvsuge op som ikke pisker rundt på værkstedet. Samt du har meget nemmere ved at styrer din slibening så det ikke løber fra dig og du kommer for dybt.
Og så skal du huske at efter du har malet med epoxy kan du ikke male med coat på polyester base senere på den, den sidste vil ikke binde på epoxy.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Vestergaard

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Renovering af pram 23 jul 2021 20:29 #5079

  • Vestergaard
  • Vestergaard's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Hej Henrik

Jeg er ikke lige helt med på hvad du mener - du anbefaler poler/slibemaskinen fra Harald Nyborg, den kommer så vidt jeg kan se med slibehoved hvor man kan påsætte sliberondeller? Er det f.eks. dem her?
https://www.bauhaus.dk/dewalt-skive-multi-funktion-150mm-trae-maling-k60-25stk

Eller er der noget jeg har misforstået

Mange tak alle sammen :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Vestergaard.

Renovering af pram 24 jul 2021 08:51 #5081

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Vestergaard.
Det er fordi det hoved der følger med er til 150mm skiver, og de rondel skiver de sælger i HN er 125mm og billige. Så jeg købte et 125mm hoved, som ikke er med Velcro, men en masse pigge i stedet og det holder også super på rundellerne. Jeg mener jeg gav 80,- i bauhaus.
Mvh Henrik

God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Vestergaard

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1