Det var noget af en opgave at blive involveret i, men lad mig bare prøve.
Jeg er opvokset som søn af en strandjæger på Roskilde fjord (kom med ud som 6 årig)
Min far havde selv bygget sig en glasfiber kravlepram hvor forbilledet var de gamle "Roskilde pramme" i træ.
(På det tidspunkt kendte man vist kun til fladbundede kravlepramme)
Min opvækst på fjorden og havnen imellem fiskere og strandjægere, gjorde at man var omgivet af legender og guder (alt hvem efter hvem man snakkede med, eller om)
Et par af disse købte omkring 1980 hver sin Bogø kajak.
Med den " under" sig fik de pludselig mulighed for at jagte MIDT ude i fjorden, i en kravlepram.
Selv de gamle "guder og legender" var ikke MEGET for at bevæge sig derud, i en fladbundet kravlepram.
Hvad jeg så har set dem gå igennem i deres Jafipramme, det er en helt anden historie.
Min gamle makker startede op i en Jaco kravlepram, andre i Kiwo.
Jeg startede op i en Finjac i det herrens år 1984.
Efter 3-4 km med den lange stage havde jeg i højre håndflade (der hvor stagen sidder og stødes i bunden) en blodig vabel på størrelse med en 5 krone.
Mødte min makker derude og bliver stadig mindet om mine (sikkert småsnøftende) ord
"KRAVLEJÆGER , det bliver jeg bare ALDRIG, det er sgu ikke noget for mig!!!"
Han udskiftede hans Jaco midt i 80erne med en Bogø da han mente han var opgaven voksen til kravl på det åbne/ dybe vand.
Jeg fulgte efter i 1987, og har aldrig fortrudt.
Så skulle man måske tro at det er fordi jeg mener at Bogøen IKKE bare er Danmarks bedtste kravlepram, men måske verdens bedste
Med frygt for at havne i gabestok midt på Stændertorvet i Roskilde til spot og spe.
DET ER DEN IKKE !!
( Men jeg vil gerne kalde den for den smukkeste, på grund af de svungne linjer)
Den er som så meget andet her i livet et kompromis.
Den er nok den mest sødygtige kravlepram der findes.
Dette skyldes især den måde agterdæk og fordækket er konstrueret på, og så dens bundfacon (rundspant kalder man det vist nok i en gammel annonce)
Det gør at prammen bliver løftet op af vandet, selv i pænt "store" bølger.
f
Det og så det at den er meget letløbende, gør den bedre til netop det, end så mange andre typer I den størrelse.
Det den så IKKE kan, er at bevæge sig ind på lavt vand.
Den kræver en vandstand, så at sige.
Mit netværk tæller kravlejægere som jeg ser
op til.
Kun en af dem anvender (har anvendt) en Bogø, og det er Ole Andreassen.
Jagtede jeg steder hvor der var store lavvandede områder, ville jeg vælge noget andet.
Det burde jeg måske allerede gøre nu, alderen er 55 år og med udsigt til min 5 menisk operation (dog første i venstre knæ) gør mig lidt sårbar.
Bevares.
Der er lavet nytænkning i min pram.
Min søn vil ikke have ødelagt hans knæ og ham lavede jeg et sæde til.
"Lav nu et til dig selv nu vi er i gang, glem din stædighed gamle"
Svarede ham kort, jeg har aldrig haft brug for den slags " luksus", glem det!!!
( lavede et til mig selv 2 måneder efter, og Ja, han HAR set det, og HAR hånet mig
Det har 2 " indstillinger" .
Et midt i prammen til transport på især dybt vand (vigtigt at vægten flyttes frem i bølgerne, ellers kan bølgerne godt komme ind over agter) og transport på "meget" lavt vand
Sædet kan flyttes helt hen agter, transport når der ikke er dybt og siddeplads på træk i sivene.
Der er masser af gejl og " finesser" i min pram der gør den til et effektivt "redskab", for mig.
Jeg bruger min Bogø til kravlejagt, træk på svømmeænder og gæs, samt trækjagt på hvinænder.
Når jeg ligger "låst" i et anker, ligger jeg aldrig dybere end hovedet er oven vande hvis jeg ryger udenbords.
Uanset hvilken pram og indretning man vælger som sin foretrukne, er det manden i den der er det vigtigste.
Det gælder især når vi snakker sikkerheden.
For at bevæge sig ud i gråzonen hvor erfaring står over det dumdristige, er det vigtigt man kender sig selv og sit fartøj.
Personligt starter jeg ikke min sæson op uden at have 175-200 km i "ærmerne", i min Bogø i løbet af sommeren.
Det giver styrke og vigtigst af alt i de små pramme, smidighed.
Det blev en lang "smøre" Wac, håber det kan bruges