Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Hvilken pram bruger du? 12 feb 2021 09:03 #4882

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Langelænderen er også en båd der "stakker" bedre på trailer end de fleste pramme.


Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.

Hvilken pram bruger du? 13 feb 2021 18:14 #4885

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej,

Jeg bruger en Bogø (kopi - tror jeg) til både kravl og trækjagt. Jeg købte den til kravlejagt, men da jeg fik børn m.v. og jeg ikke havde så mange dage til rådighed, hvor kalenderen og vejret passede til kravl, begynde jeg at tage lidt på trækjagt i den. Det er så 15 år siden nu, men går egentligt fint. Jeg kommer stadig mest ud på trækjagt, selvom kalenderen er blevet bedre. Jeg har lavet et ryglæn, som også blænder det bagerste af cockpittet af, og bruger en pagaj. Jeg kan have ca. 50 lokkere med (halv ederfugle og halv hvinænder), men så er prammen også fyldt op. Fordelen ved Bogø'en som trækpram er at prammen er letløben og man hurtigt kan komme efter en anskydning, samt at den er let at padle derhen, hvor man gerne vil ligge. Ulempen er, at den er lidt lav i det og der ikke er for meget plads. Tidligere havde jeg pagajen inde i prammen, men jeg malede den hvid sidste år og lavede et beslag så den kan hænge på siden. Det har fungeret super og jeg får som en bonus mindre vand i prammen.

Vh sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilken pram bruger du? 14 feb 2021 08:05 #4889

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Væk
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Godmorgen sfa

Når nogen skriver Bogø, bliver jeg altid smilende.
Når man så skriver Bogø (kopi-tror jeg), ja så bliver jeg nysgerrig ;-)

Jeg er jo lidt af en "nørd" når de gælder de pramme/jagtbåde vi har her i landet.

Vil det være muligt for dig at lægge et par billeder af din pram op her.

Fortsat god weekend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Hvilken pram bruger du? 14 feb 2021 08:35 #4890

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Goddag Torben,

Ja det kunne faktisk være sjovt at få afklaret. Jeg prøver at få taget et par billeder og lave en beskrivelse snarest.

Prammen er pakket væk nu på dens 'ikke sæsonplads', men der er ikke tvivl om ophavet. Da jeg købte prammen var rælingen lavet af træ, som var næsten rådnet væk og fiberen var også temmelig mør. Jeg lavede derfor en ny i glasfiber omkring en skumkerne. Bundbrædderne pillede jeg ud, da jeg begyndte at bruge den til trækjagt, både for vægten men også for at få lidt mere plads. Der er stadig de fiberspanter, som brædderne sad på (se de følgende billeder).

Dækket har en ret speciel krumning agter.

De gamle bundbrædder har jeg stadig. Der var også to smalle brædder ved siden af det lange, men de var ikke værd at gemme.

Her kan man se det beslag jeg har lavet til pagajen. Man lægger den ned i alu-krogen og klikker den fast i plastbeslaget. Endvidere ses den "nye" ræling og spanterne kan anes. Jeg antager at spanter og brundbrædder vil være det, man kan kende en original på.

Da jeg købte prammen var det et rigtigt "trænger til en kærlig hånd" tilbud og jeg sleb den ned og malede den med gelcoate med talkum, så overfladen er helt mat. Den har siden fået lidt skrammer og reparationer, der giver et lidt mere rustikt look.

Det der har fået mig til at tvivle på at den er professionelt lavet er specielt støbningen ved kølen, hvor der er noget slinger. Det er lidt overdrevet at sige at den bugter sig som en slange, men det er lidt der hen af. Det har ikke rigtigt nogen praktisk betydning. På den anden side var træarbejdet lavet pænt selvom tiden havde været hård ved det. Der var et par huller i kølen til ror, tror jeg, som jeg lappede (den forrige ejer havde lappet dem med silikone, men det var jeg ikke helt tryg ved). Jeg kan ikke huske om der også var nogle på oversiden.
Vh Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af sfa.

Hvilken pram bruger du? 14 feb 2021 10:01 #4891

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Torben, vil du forklare hvorfor du bruger en Bogø. Personligt synes jeg at Bogø'n er en af de mest fantastiske pramme vi har, og nok også mest oversete. Ligesom JAFI siges at være en all around pram til trækjagt, synes jeg at bogø'n er den mest fantastiske pram, når det kommer til en maskine der nemt kan kravles og kan bruges til trækjagt på det lave vand fordi som sfa skriver, den er let løbende og betydelig mere sikker end en fladbundet, hvis der skal sættes efter en anskydning ud over det dybe. Min erfaring i den er at det er en meget sikker pram trods størrelsen, men man skal selvfølgelig have i mente, at det ikke er en pram der er skabt til dybe forhold, de dage hvor der er god vind.

Så kunne jeg kun vælge EN pram, blev det en Bogø.

Håber du følger op på min opfordring Torben, og fortæller om hvad Bogø'n kan, for der er vist ingen i landet der kender den bedre end dig og Christian :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Hvilken pram bruger du? 14 feb 2021 13:27 #4892

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Væk
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Det var noget af en opgave at blive involveret i, men lad mig bare prøve.

Jeg er opvokset som søn af en strandjæger på Roskilde fjord (kom med ud som 6 årig)
Min far havde selv bygget sig en glasfiber kravlepram hvor forbilledet var de gamle "Roskilde pramme" i træ.
(På det tidspunkt kendte man vist kun til fladbundede kravlepramme)

Min opvækst på fjorden og havnen imellem fiskere og strandjægere, gjorde at man var omgivet af legender og guder (alt hvem efter hvem man snakkede med, eller om) ;-)

Et par af disse købte omkring 1980 hver sin Bogø kajak.
Med den " under" sig fik de pludselig mulighed for at jagte MIDT ude i fjorden, i en kravlepram.
Selv de gamle "guder og legender" var ikke MEGET for at bevæge sig derud, i en fladbundet kravlepram.
Hvad jeg så har set dem gå igennem i deres Jafipramme, det er en helt anden historie.

Min gamle makker startede op i en Jaco kravlepram, andre i Kiwo.
Jeg startede op i en Finjac i det herrens år 1984.
Efter 3-4 km med den lange stage havde jeg i højre håndflade (der hvor stagen sidder og stødes i bunden) en blodig vabel på størrelse med en 5 krone.
Mødte min makker derude og bliver stadig mindet om mine (sikkert småsnøftende) ord
"KRAVLEJÆGER , det bliver jeg bare ALDRIG, det er sgu ikke noget for mig!!!"

Han udskiftede hans Jaco midt i 80erne med en Bogø da han mente han var opgaven voksen til kravl på det åbne/ dybe vand.
Jeg fulgte efter i 1987, og har aldrig fortrudt.

Så skulle man måske tro at det er fordi jeg mener at Bogøen IKKE bare er Danmarks bedtste kravlepram, men måske verdens bedste ;-)

Med frygt for at havne i gabestok midt på Stændertorvet i Roskilde til spot og spe.

DET ER DEN IKKE !!
( Men jeg vil gerne kalde den for den smukkeste, på grund af de svungne linjer)

Den er som så meget andet her i livet et kompromis.
Den er nok den mest sødygtige kravlepram der findes.
Dette skyldes især den måde agterdæk og fordækket er konstrueret på, og så dens bundfacon (rundspant kalder man det vist nok i en gammel annonce)
Det gør at prammen bliver løftet op af vandet, selv i pænt "store" bølger.



f

Det og så det at den er meget letløbende, gør den bedre til netop det, end så mange andre typer I den størrelse.
Det den så IKKE kan, er at bevæge sig ind på lavt vand.
Den kræver en vandstand, så at sige.
Mit netværk tæller kravlejægere som jeg ser
op til.
Kun en af dem anvender (har anvendt) en Bogø, og det er Ole Andreassen.
Jagtede jeg steder hvor der var store lavvandede områder, ville jeg vælge noget andet.
Det burde jeg måske allerede gøre nu, alderen er 55 år og med udsigt til min 5 menisk operation (dog første i venstre knæ) gør mig lidt sårbar.
Bevares.
Der er lavet nytænkning i min pram.
Min søn vil ikke have ødelagt hans knæ og ham lavede jeg et sæde til.
"Lav nu et til dig selv nu vi er i gang, glem din stædighed gamle"
Svarede ham kort, jeg har aldrig haft brug for den slags " luksus", glem det!!!
( lavede et til mig selv 2 måneder efter, og Ja, han HAR set det, og HAR hånet mig :-)
Det har 2 " indstillinger" .
Et midt i prammen til transport på især dybt vand (vigtigt at vægten flyttes frem i bølgerne, ellers kan bølgerne godt komme ind over agter) og transport på "meget" lavt vand

Sædet kan flyttes helt hen agter, transport når der ikke er dybt og siddeplads på træk i sivene.

Der er masser af gejl og " finesser" i min pram der gør den til et effektivt "redskab", for mig.
Jeg bruger min Bogø til kravlejagt, træk på svømmeænder og gæs, samt trækjagt på hvinænder.
Når jeg ligger "låst" i et anker, ligger jeg aldrig dybere end hovedet er oven vande hvis jeg ryger udenbords.

Uanset hvilken pram og indretning man vælger som sin foretrukne, er det manden i den der er det vigtigste.
Det gælder især når vi snakker sikkerheden.

For at bevæge sig ud i gråzonen hvor erfaring står over det dumdristige, er det vigtigt man kender sig selv og sit fartøj.

Personligt starter jeg ikke min sæson op uden at have 175-200 km i "ærmerne", i min Bogø i løbet af sommeren.

Det giver styrke og vigtigst af alt i de små pramme, smidighed.


Det blev en lang "smøre" Wac, håber det kan bruges ;-)
Følgende bruger(e) sagde tak: Wac, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Hvilken pram bruger du? 14 feb 2021 19:04 #4893

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Tak for beskrivelsen Torben, den er godkendt ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilken pram bruger du? 15 feb 2021 12:45 #4897

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Væk
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Hej sfa.

Tak for billeder og historie om din Bogø.

Mange af dine billeder og din tekst tyder på den er bygget hvor "alle andre blev bygget"

Det der forvirrer er den " kiksede køl"
Der er før lagt billeder her ind hvor hele den midterste del af kølen manglede.

Så måske har nogle forsøgt sig med et "garage projekt" uden helt at have styr på det?
Men en Bogø er det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilken pram bruger du? 15 feb 2021 13:13 #4898

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Væk
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
For at følge lidt op på mit indlæg om Bogøen.

I de sidste 30 år har jeg hjulpet utallige strandjægere med af få fat i en Bogø.

90% af dem solgte den efter få sæsoner igen.

Hvis jeg har mere "succes" som kravlejæger end mange andre, ligger forskellen ikke i prammen.
Den ligger mest af alt i den tid jeg investerer (og har investeret) i at udvikle mig som opsøgende kravlejæger.

En af de mest erfarne opsøgende kravlejægere her i landet, skrev i løbet af sidste sæson til mig, om sit til dato opnåede resultat i sæsonen.
Da jeg roste ham for det flotte resultat, skrev han kort tilbage.
"Det svarer til en fugl pr 5,5 km"

Det kender jeg rigtig mange som ikke gider investere deres tid/kræfter på.

Det er vi nogle der gør.
Den eneste weekend jeg ikke var ude i sidste sæson var den 2 i september.
Jeg var afsted 33 gange, de 29 i Bogøen.

Havde jeg så ture uden det store udbytte?
Ork ja, MASSER.
Men jeg havde ingen ture der var "spild af tid"
For hver tur holder mig i form, og mine sanser skarpe.
Er jeg kun ude få gange på en sæson, så visner begge dele.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Hvilken pram bruger du? 15 feb 2021 17:13 #4899

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Tak for det Torben, Den ligner også meget dem du har lagt billeder op af, selv om min ikke er helt så velvasket.

Det er ved at blive en Bogø-tråd ;-) Måske moderator skulle lave et Bogø-rum, som basis for en fan-klub :woohoo:

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen