Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Hvilken pram bruger du? 08 feb 2021 19:07 #4855

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Hvilken pram har du valgt at kaste din kærlighed over og hvorfor?

Til kravl bruger jeg en Dillen kravlepram. Jeg har valgt denne pram fordi jeg er godt og vel 2m høj, og så passer en lille Leon mig ikke så godt. Dens flade bund gør at den er at foretrække, på de kanter jeg jager frem for en med rundspant. Den har et spring på 1,5cm i begge ender og det er noget mindre end en KIWO, som også er en dejlig rummelig pram. Det gør den mindre sikker når jeg krydser det dybe vand, men føler mig alligevel aldrig usikker i den og den fungerer virkelig godt med et sæt årer og nogenlunde med en pagaj.

Til trækjagt på det dybe har jeg ikke så meget erfaring, men her bruger jeg en Holstebro. De gange jeg har været ude i den og ride på bølger, har jeg aldrig følt mig usikker i den og den er dejlig rummelig. Kan næsten have fødderne uden at de går på toppen. Den sejler også fantastisk med en lille påhængsmotor. Den har dog ikke lufttanke, hvilket jeg godt kunne ønske, så det må jeg have lavet på et tidspunkt.

Har lige købt en langelænder, men kan ikke rigtigt finde ud af om fødderne skal ligge oppe på dækket? Der er jo ikke plads under? :P
Følgende bruger(e) sagde tak: Raste

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Hvilken pram bruger du? 09 feb 2021 05:18 #4856

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Jeg bruger en kiwo på det lavere vand. En lidt tungere pram, men til gengæld en meget søstærk pram. Jeg bruger stagestok og så kan man gå ud i god vind. På dybere bruger jeg Føns. Kan endnu dreje fødder udad så de kan være under dæk. Men forventer engang at skulle lave lidt plads til fødderne.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilken pram bruger du? 09 feb 2021 06:24 #4857

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Vissenbjerg til mig,kan bruges til lidt kystnært motorbådsjagt,trækpram i rærskør der hvor jeg driver jagt,samt den er utrolig søstærk af sådan en lille båd at være ogden er let at ro,og der er masser af plads i den til lokker og man kan fint overnatte i den først på sæsonen.
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilken pram bruger du? 09 feb 2021 08:06 #4858

  • hoegh23
  • hoegh23's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 1
Fik jagttegn i sommeren 19 og efter en tur på vandet i lånt pram i efteråret, var jeg kroget.
Købte en Føns i januar 20, så første hele sæson med den er netop overstået. Og jeg lærer stadig den og jagtformen at kende ;-)

Jeg har en lille køl på min, hvor jeg så har monteret en aluliste til beskyttelse mod bunden.
Derudover fastmonteret beslag, som kan bruges til Honda 2.3 hk motoren eller hjulophænget.
En dårlig dag på vandet er stadig bedre end en god dag på sofaen!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilken pram bruger du? 09 feb 2021 10:52 #4859

  • Raste
  • Raste's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 13
  • Modtagne Tak: 7
Jeg bruger en Jafi kopi som jeg købte brugt først i 90erne.
Den er en ”sidde op” pram og kan fint bruges til kravl, men jeg vil helst ligge på træk i sivbræmmen eller ved stenrosser. Den har god plads til 20 lokkere under fordæk og gåselokkere på en stålpind på fordækket. Der er fin plads til at sove i den, har lavet et lille telt der passer over mandehullet så man ligger tørt og godt. Er monteret med flytbart motorbeslag (2 hk Honda), og kan tåle en del sø. Jeg bruger altid et dækken over mandehullet der slutter rimelig tæt omkring mig, når jeg sejler med motor, så den ikke bordfylder ved en skæv sø.
Nyd dagen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Raste.

Hvilken pram bruger du? 09 feb 2021 19:37 #4860

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg startede i en sit-on-top kajak, så Bogø kajak, derefter en Tolvsyver og nu går jeg tilbage til kajakkerne.

Er pt. ved at kigge på hvilken det skal være :) satser på det bliver mit strandjagtsfartøj i mange år frem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilken pram bruger du? 09 feb 2021 22:06 #4861

  • PeterLuis
  • PeterLuis's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Jeg er nysgerrig efter at høre hvorfor du vil tilbage til kajak igen efter at have prøvet forskellige Jagtpramme?

Mvh Peter

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvilken pram bruger du? 10 feb 2021 00:06 #4862

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg har en Jafi pram og har haft den i mere end 20 år.
Har igennem tiden prøvet mange forskellige pramme. Men egentlig aldrig overvejet at skifte eller købe en pram mere. Jafien opfylder de krav jeg stiller og kan både dybt og lavt vand. Der er god plads til fødderne. Jeg kan have omkring 40 lokkefugle med i prammen + mit udstyr.
Valgte Jafien da jeg vidste det var en god Allround pram og så har den udgave jeg har, 4 indbyggede lufttanke der gør den synkefri. En god sikring hvis uheldet er ude og en væsentlig årsag til mit valg.

Der er lavet mange kopier af Jafien, så vil man have en original skal man have øjnene med sig.

Har man det som jeg, og ikke vil have mere end én pram. Så er Jafien et rigtig godt valg. Den flyder på 10 cm vand med fuld oppakning, meget nem at ro, Sejler godt med en 2,3 Honda med kortben. Jeg har brugt den til trækjagt på svømmeænder, dykænder og gæs. På helt lavt vand og på dybt vand, langt fra land. Skal jeg efter en anskydning, så er det nemt at skotte i den sidende på røven, men sejler så med agter enden i sejlretningen.

En original jafi, vejer ca. 45 kg, Det er ikke tungere end at jeg kan håndtere den selv i langt de fleste situationer og få den på en trailer.

Den er ikke så sidestabil som en Føns eller Langelænder, Jeg har to regler, som jeg overholder, når jeg er på på vandet.
Regel nr, 1: Jeg bliver siddende på røven i prammen.
Regel nr. 2: Lær regel nr. 1.

Med de regler har jeg ikke endnu været tæt på, at være i en træls situation eller en nærved og næsten uheld.

Læs mere om Jafien i Bådarkivet se her.

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Hvilken pram bruger du? 10 feb 2021 09:09 #4863

  • Peter M
  • Peter M's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 11
  • Modtagne Tak: 13
Jeg har prøvet nogle forskellige pramme, men til mig og min jagtform er der kun en rigtig pram.

Til trækjagt har jeg været igennem Randers boble, Topsi boble og Langelænder.

Til kravl Dillen og Leon Smith

Jeg driver næsten udelukkende trækjagt, men for kravlejagt ville jeg nu foretrække Leon Smithen. De to er meget lig hinanden, men jeg ser ikke et behov for den større Dillen - heller ikke selvom jeg måler 195 cm.

Til træk bruger jeg min Langelænder til alt. Nogle vil nok sige at det er en pram der ikke egner sig til allround, men personligt er jeg uenig. Ja, den kræver 25 cm vand for at flyde, men hvor ofte drives der jagt på mindre end det? Jeg ligger i siv med den, på knædybt til svømmere, i dybe fjorde efter smådykkere og på åbne kyster efter de store dykkere. Altså alt fra 25 cm til 6 m vand. Uden at have prøvet alle typer trækpramme tør jeg godt påstå at det en af de mest stabile pramme i den størrelse. Samtidigt syner den ikke af meget grundet det lave agterdæk. Jeg kunne blive ved med at opliste fordele ved prammen, men oftest er ulemperne mere relevant, og her må jeg jo også erkende at der findes nogle:
- Det lave agterdæk som gør at den syner meget lidt betyder også begrænset plads til fødderne. Jeg selv bruger størrelse 48 i waders, men det har aldrig irriteret mig - jeg er vant til at ligge med fødderne i min 45 grader vinkel fra lodret og det rører mig ikke det mindste. Faktisk en fordel at være "fastlåst" da jeg herved kan trække overkroppen længere rundt til skud i lidt specielle vinkler.

- Hvis meget snudetung kan bølgerne løbe hen over fordækket i modsø. Nogle løser det ved at lave en lille bølgeskærm på fordækket. Personligt er det sjældent et problem, da jeg næsten altid har motor på, hvorfor snuden løftes en del. Hvis det er et problem, placerer jeg en sæk lokkere på dækket, som virker som skærm.

- For mig er den største ulempe at den er TUNG at skotte. Det store vandareal giver meget stabilitet, men betyder også at du ikke bare lige skotter 2 km, og slet ikke i modsø. Det kan selvfølgelig løses ved jævnligt besøg i fitness (når Corona ikke lukker det) eller en lille motor, som langelænderen seljer helt fantastisk med. Ved affangning af en dykker er der dog ikke andre veje end rugbrødsmotoren - hvert fald i det fleste fjorde.

- Det er ikke den mest rummelige pram til lokkere o.lign. under dæk, hvilket er en konsekvens af det lave dæk som gør prammen til en effektiv jagtpram - den syner relativt lidt. Dog gør stabiliteten at der sagtens kan være lokkere på både for- og agterdæk. Personligt har jeg haft 73 lokkeænder + 6 flydende lokkelæs i/på prammen samtidig med at jeg selv var i prammen og kunne sejle, se billede.



Summa summarum, jeg kommer nok ikke ud af en længelænder foreløbigt. Så længe jeg kan håndtere den ene mand og og ned af traileren med udstyr i, så holder jeg det setup.

Mvh
Peter M
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Peter M.

Hvilken pram bruger du? 12 feb 2021 08:56 #4881

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Meget enig med Peter ifht Langelænder. En anden ulempe er at de kan være endog særdeles svære at få fat i og at de gode ikke er specielt billige. Det betyder ikke så meget når man har fået fat i en for de holder evigt (hvis de er støbt og passet ordentligt) men det er en ulempe for unge nyjægere.

Forresten var der een der nævnte at Holstebropramme ikke er synkefri, hvilket er korrekt, men det kan de gøres. Se gamle fotos vedlagt.

Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.