Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Svanepram. 27 sep 2020 19:06 #4360

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Tænkte jeg ville dele et af mine næsten afsluttede projekter som jeg har tænkt over i nogle år, og pudslet med 1 mnds tid.
Det er faktisk spiret i mit hoved helt tilbage fra da Mikael ws og hans svane pram blev vist herinde for første gang, sådan on and off naturligvis
Jeg har i ret mange år sværget til den hvide pram, da jeg mente det var godt at gæssene kunne se prammen langt fra. Har haft dem grå førhen, men syntes jeg oplevede gæssene komme fint et stykke ind. Og så var det som om de opdagede prammen og slog af. Deraf hvis de nu så den hvide pram langt fra var der ikke rigtig noget at blive overrasket over, sådan da ;).

Jeg har så i ret mange år også haft en grå 15” Selco motorbåd, og har altid været virkelig glad for den grå topcoat den er malet med. Super dejlig mat uden man behøver gøre noget ved den. Giver heller ikke genskin når der er høj sol, så den er behagelig at kigge på når solen brager ned.
Ydermere syntes jeg at det er ret omstændigt at have flydende svaner med på jagt. De fylder utrolig meget, så kunne man nu lave prammen til en del af sit lokkefugle setup, og spare plads ville det jo være virkelig fedt t).

Anyway i år skulle det så være, jeg lagde ud med at slibe 2 af mine pramme, ikke i bund men bare få den jævne og ridset. Fik dem tørt af i acetone, og givet dem en gang med den grå coat, 1 gang med en korthåret rulle er nok. Så tog jeg en af mine flydende sportplast svaner og tegnede en silhuet på papir med svanen set fra siden. Og tegnede derefter 4 stk svane kroppe på hver pram, jeg har ført tegningen længere ned ad så hvis prammen ligger højere i vandet er svanen stadig intakt og hænger ikke i luften :). Fik malet med hvid topcoat i det optegnede felt, jeg var i tvivl om jeg skulle bruge en hvid spray, men endte ud med topcoaten.

Jeg havde en blandet kasse med helt nye flockede canadagåse hoveder som jeg ikke vidste hvad jeg skulle bruge til. Så tænkte disse kunne godt gå an til projektet, skulle nogen her ikke have prøvet at male et flocket gåse hoved en helt anden farve kan jeg berette at der skal DÆLME meget maling til at mætte flock :D.
En af mine syntes jeg større udfordringer var at få lavet noget så "svanehovederne" var nemme at sætte på og tag af, samt ikke ville se helt tosset ud. Så det endte ud med at jeg skar nogle runde klodser i træ, som jeg så igen skar skrå i forhold til hældningen på prammen og malede hvide. Til sidst fandt jeg på at skærer bunden ud af hovederne og sætte et stykke bukket alu fast på klodserne. Dette gør det super nemt at tage hovederne af op på igen. Jeg var også ude i noget nylon, men det sviner pokkers meget når det skal slibes til så lavede 1 model og droppede det.

Sidste opgave bliver at sy grå fleece i samme farve som prammen på mit dækken til over mandehullet, men lade en oval mængde hvid blive fri. Så når jeg har dæknet over mine ben og underkrop er jeg i hvid anorak og mine arme kan ligge i den hvide ovale cirkel. Denne del skal jeg naturligvis nok smide et par billeder op af. Samt dele mine erfaringer når jeg får det prøvet af her i oktober engang.

Jeg ville bare dele lidt, måske en anden har gået med samme tanker og været i tvivl om hvordan det kunne gribes an. Det er ikke fordi jeg vil ha flere gæs på tasken jeg gør det. Jeg syns det er lige så sjovt at se hvor langt man kan tage sit setup, og hvor gode eller dårlige nogle af de tanker / ideer man går med i virkeligheden er. Og jeg bliver aldrig træt af gæs der kommer helt ind i ansigtet, den kriller man får i maven er jo ubeskrivelig og stærkt vanedannende :woohoo:. Skulle de nu alle sammen frem over ville det ;) , som om :lol: , så kunne en ny vinkel på jagten jo være at lade dem komme helt ind og så bare se hvor længe de vil blive.

Ved ikke om nogen kan bruge det, ellers er det lidt fyld på siden :).
Ønsker alle en fortsat god søndag.
Mvh Henrik J.







God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: JB, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Svanepram. 29 sep 2020 09:48 #4374

  • JB
  • JB's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 12
Det ser virkelig godt ud! Glæder mig til at høre dine oplevelser med den "nye" båd :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Tybjerg

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Svanepram. 31 jan 2023 17:13 #6154

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Hvad er erfaring med denne form for Maling af pram kontra hvid

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Svanepram. 31 jan 2023 18:36 #6156

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Rene.

De var rigtig dårlige faktisk. Det er super svært at finde en grå regnfrakke som er magen til coaten. Så jeg prøvede også med den hvide anorak. Men gæssene slog ganske enkelt af ude på de der 40-50m.
Det mindede mig om dengang for længe siden da mine pramme bare var navygrå. Dengang virkede det som om at gæssene kommer fint ind indtil de opdager prammen og så slår af.
Så jeg fik hurtigt coatet dem mat hvide igen og holder mig til den hvide frem over. Jeg overvejer dog at sætte de hvide hoveder på til næste sæson som det eneste. Men er ikke 100% sikker på jeg gør det endnu :).
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Svanepram. 31 jan 2023 18:40 #6157

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Kan lige tilføje at jeg var på jagt et par gange i dem med en god ven, og var helt sikker på det var ham og hans pram der gjorde så gæssene slog af. Så gik og øffede lidt da jeg kom hjem, og tog så et par ture alene, hvor det viste sig at det sq ikke var ham, men mig der gjorde så de ikke kom ind :lol: :whistle:.
Så har fortalt ham hvad jeg tænkte og jeg jo måtte erkende jeg tog fejl, man er jo kun et menneske t)
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Svanepram. 31 jan 2023 20:14 #6158

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Tak for svaret. Jeg havde tænkt på at male grå i alle 4 hjørner, Hvis man kan sige det sådan. Og hvid på hver side og for og bag mandehullet. Og helt op til og så sidde i hvid. Men måske jeg skal droppe det igen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Svanepram. 31 jan 2023 21:52 #6159

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Jeg tror at den grå farve er for mørk.

I skumringen er lokkerne mørke, og nærmest kun i sort/hvide nuancer. Den hvide farve er naturlig for fuglene fordi det enten kan forestille en svane eller blot have samme farve som vandoverfladen i måneskinnet.

Den grå farve bliver meget mørk i skumringen, og kan derfor kun forestille en sten. I de områder jeg har jagtet med mange sten, der vil gæs helst ikke lande for tæt på sten. De vil hellere lande et stykke ude på åbent vand.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1