Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

“Papirkugler”, skyder ingen ænder eller gæs, MEN: 16 okt 2025 14:57 #7178

• cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Modtagne Tak: 386
“Papirkugler”, skyder ingen ænder eller gæs, MEN:
En jysk ven har gjort nogle interessante forsøg med hjemmelavede haglskåle, fremstillet af indpakningsPAPIR (2 lag), forstærket, i bunden, med en 2mm papskive. Forladningen er formet ved at presse den gennem løbet på en Suhl Standard 12/70.
For at skabe gastæthed er der brugt bund af 24g afskudt haglskål,
(fra skydebanen).
Skud til skive viser pæne skudbilleder, se nedenfor
I sommers fik jeg 6 af disse skud (34g #2), plus 2 stk BIOAMMO (28g #3), til praktisk test.
Testen er afsluttet. Til testen blev min PM, full choke, udskiftet med org. Beretta Mod. for enden af min Beretta Xtreme.
Mine bemærkninger til den praktiske test: “Gør jeg mit, så falder fuglene ned”…og det gjorde jeg så IKKE hver gang.
Der blev ikke bemærket slidmærker i løbet, så papiret må yde en vis beskyttelse. Ved ét af skuddene fik jeg papirrester i ansigtet.
Haglene (#2), i de hjemmerullede, blev sendt afsted af 40 grain Aliant Steel.
De 2 BIOAMMO gjorde, som forventet, hvad de skulle (hagl #3 er super på normale skudafstande)
Sendes med venlig hilsen, cpfj

Her ses papirhaglskålene efter en tur gennem løb på Suhl Standard 12/70

“Gaveæsken” med patroner, til praktisk test: de røde, hjemmerullede (Made in Jylland) og de Blå (Made in Spain)

Efter afskydning: De røde hylstre viser tydeligt, at de har været udsat for noget voldsomt. De blå ser ud som forventet.

Resultatet af den praktiske test

2 testskud på Ingersholm skive, sendt afsted af Russer SEMI, med PM Anaconda for enden

Federal har osse’ leget lidt med papir/pap haglskåle
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Cleilers, Lars Olsen, Tralle2

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.
  • Side:
  • 1