Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 25 feb 2020 00:15 #3475

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Hej CHC,

Jeg synes det er spændene at du har været til et foredrag med Preben Clausen, hvor du jo netop bakker langt de fleste jægeres bekymring op, omkring at forskerne virkelig ikke har nogen ide om hvor de skal lede efter fuglene? Hvorfor bliver jægerne evt. ikke inddraget bedre i spørgsmål angående dette? Jeg ved godt at man igennem vingeindsamlingen kan markere område og jagttype.

Men jeg synes det andet er lige til højrebenet. F.eks. da DCE skulle bruge hele Fløjlsænder til rapporten om dem, der kunne jeg jo så fortælle forskeren om at der var en meget stor population af fløjlsænder i Isefjorden, som de slet ikke vidste fandtes. Denne population er igennem deres flyoptællinger blevet optalt som den største (eller anden største, husker ikke helt præcist). De to største populationer var meget større end de andre. For 10 år siden da jeg startede med at få lov til at komme med på motorbådsjagt blev der aldrig skudt fløjlsænder i det område.

Jeg har på mine 4,5 sæsoner skudt tæt på halvdelen af det samlede antal fløjlsænder som min far har nedlagt på 40 sæsoner.

Fordi DOF-basen bidrager jo heller ikke til optællinger, ikke fordi fuglene ikke er der. Ornitologerne kommer sjældent derud i båd hvor havjægerne gør, og jeg tror heller ikke de ved hvor de skal lede. Jeg er bare ked af at vi som jægere skal dømmes som u-egenede til at berette om vores erfaringer fordi vi stemples som farvede (som om DOF ikke er det!!).

Jeg tror vi strandjægere skal være bedre til at samle vores viden og videregive dem til DJ som så kan assistere forskerne. Så de ikke længere leder efter en nål i en høstak.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Christian Raunstrup.

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 25 feb 2020 08:58 #3476

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Christian,

Danmark er flere km foran de andre lande ikke bare i Norden men også i EU. Når det gælder indsamling af viden, vildtindberetninger, vingeindsamlingen og en dækkende flytælling gennemført hvert 10. år. ( Er dog lige i tvivl om det tids interval).

Vi har foreslået Citizens science flere forskellige former, flere gange igennem de sidste 3-4 år. Og mange forslag er kommet frem, En App syntes jeg lyder interessant, hvor billeder, information om antal fugle og hvilke vi ser når vi er der ude. Det svar vi har fået hidtil er, så ved man ikke om det kan bruges. Før man ved det, kan man heller ikke sætte det i det system som gør det brugbart.eller bruge penge på at udvikle en App eller en database.

Det du fortæller her, ja det vil dine indsendte vinger til vingeundersøgelsen også fortælle og det er direkte viden ind på forskernes bord. I et velafprøvet system og som man ved hvordan skal bruges.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: Christian Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 25 feb 2020 09:47 #3477

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Hvorfor arbejder dem der laver optællinger ikke sammen med dem der modtager vores vildtudbytte?

Jeg har foreslået så mange gange (at det nærmest er pinligt) at man ud fra vildtudbytte indberetningen fandt frem til et landsdækkede netværk af erfarne strandjægere.
De kunne inberette hvad de så og oplevede når de var derude på jagt.
Troværdigheden skal man ikke være så nervøs for, DCE kan jo selv sætte holdet?


Hvad er det der er så "farligt" ved at efterkomme det ønske.

Jeg har før via dig CHC og din placering i strand og havjagt udvalget spurgt ind til hvorfor DJ ikle forsøger at få det stablet på benene?

Vi strandjægere besidder en kæmpe viden om fuglene langt fra land, men det er som om den viden ikke må bruges til noget?

Vingeundersøgelserne kan og skal ikke være det eneste der tæller, vi skyder ikke alt det vi ser og vi skyder heller ikke altid bare for at skyde
Dvs at der kan være arter man bevidst ikke skyder fordi man hellere vil have chancen til andre.
Det virker mistænkeligt at kun en død fugl er en brugbar fugl?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 25 feb 2020 10:39 #3478

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Hej CHC,

En app med indberetninger vil være fin. Jeg husker der har været en app oppe at vende før, men jeg tror desværre at hvis den skal sælges til strandjægere som en god ide skal alle ikke have adgang til de data før det offentliggøres i rapporter. Det svarer jo til at lave rekognoscering for andre, og det tror jeg næppe de færreste er interesseret i.

Jeg kan bare mærke sådan en følelse indeni, at jeg må da kunne gøre noget. Bidrage med naturbevarelsen. Jeg mangler bare ligesom at forbundet sparker en bold i luften som kan gribes. Sådan tror jeg flere nede i Roskilde Strandjagtforening har det. Vi snakker meget i bestyrelsen om hvordan vi kan bidrage, men det virker bare så uoverskueligt at gå i gang, selvom vi prøver at være pro-aktive. Vi mangler den rette ide, som vi ved vil fungere, samtidig en sparring fra DJ og muligvis noget økonomisk støtte eller rådgivning i forhold til at søge fonde. Vi har selv snakket om kunstige muslinge rev, og pt. er foreningen gennem deres virke i naturparken med til at etablere gamle stenrev i Roskilde Fjord. Jeg synes det kunne være fedt med flere projekter hvor de var jægerne selv der tog initiativ.

Jeg er sikker på der findes andre som også gerne vil bidrage, de skal bare have et skub for at komme i gang. Det håber jeg at DJ (eller waterfowlers network, som forresten mangler en facebook side?) kan hjælpe med, for mit indtryk er at der findes massere derude som godt kan se ideen i at bidrage til forbedre levesteder for fuglene.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 25 feb 2020 10:41 #3479

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Torben,

Prøvede at giver svar på det oven for.

Jeg har mindst lige så mange gange taget det op i udvalget. Og må erkende det ikke rigtig slår igennem. Appen er sådan set udviklet, og kunne sikkert erhverves for en sum penge og rettes til så den gav mening for os jægere. Den jeg tænker på er Naturbasens App. Den kunne ikke bare bruges til vands med andefugle men også til lands med alt som Mårhund, Kronvildt, agerhøne og hare. Med alle nødvendige indtastninger og med upload af billeder og positioner. Vil tro selv et vildtkamera ville kunne indberette.

Hvorfor DJ ikke vil det... er mig en lige så stor gåde.

Det er min vurdering at DJ mener, De data man får fra Vildtindberetninger, Vingeindsamlinger og DCEs flytællinger og andre data her fra, dækker det behov man har for information i Danmark.

For mig ser det ud til, at tilsvarende oplysninger fra Østersølandende og vadehavet syd for Danmark kunne være yderst vigtige, men de er desværre ikke tilstede i tilstrækkelig grad. Det håber jeg at DJ vil prioritere som i "RED Alert" Jeg ved det bliver meget svært med oplysninger fra Rusland, de Baltiske lande og Polen.

Jeg har også forslået her i forummet, der er alternativer til de indberetninger, i form af DOF-basen, her kan jeg godt følge og forstå, at der er en naturligt modstand i med det. Der er så også Naturbasen som har en velfungerende App til det.
Udfordringen her er anonymiteten, så de indberetninger vi laver kan ikke skjules. Dermed ville alle, også andre jægere kunne finde frem til vores positioner. Det vil strandjægerne ikke. Jeg har snakket med styregruppen bag Naturbasen. Her vil man ikke give muligheden for en anonym indberetning. Grundet besværligheder med udtræk af data fra databasen.

Jeg vil foreslå dig, også at kontakte strand- og havjagtkoordinatoren i din egen kreds som kommer fra din egen forening og få ham til at tage dette med til mødet i aften. Så er der en mere end mig der kan ligge et press. Jeg går stærkt ud fra han kommer. Det er et år siden han blev valgt, og vi har ikke set ham endnu. Det er et vigtig møde i dag.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 25 feb 2020 11:31 #3480

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Christian,

Det er fedt i snakker om hvad vi strandjægere kan gøre i Roskilde Strandjagtforening, jeg syntes det er fedt i er så aktive på mange fronter faktisk. Der er f..... en god dynamik og stor ros til jer.

Først og fremmest så gælder det om, at få så mange som muligt til at sende vinger ind til vingeundersøgelsen, en meget nem måde levere data på og det er bare vigtigt.

Jeg tror stadig på vi kan gøre noget med den viden om hvad vi ser der ude. Torben nævner en del af de data vi har stammer fra døde fugle. Det er også rigtig... men den mulighed er blevet indskrænket væsentligt de sidste 4 år og bliver endnu mere indskrænket i fremtiden.

Det håber jeg så kan være med til og skubbe på DJ nu. Så vi kan få gang i en App til indberetning af det vi ser.

Hvad vi kan gøre som forening er som jeg nævner længere oppe i denne tråd, Med beskyttelse og forbedringer af levestederne, Muslingeskrab, redeskjul, skadedyrsbekæmpelse i vores lokalområder. Etablering af stenrev og udplantning af Ålegræs.

Ja, det er noget større og mere omfattende end levering af data over det vi ser. Men det er noget der kan hjælpe destanden af dykænder og noget vi bestemt vi kan gøre.

Her ved Aarhus er det faktisk lykkedes med et brev til ministeren for at stoppe muslingeskrab i Aarhusbugten. Initiativtagerne er en lokal fisker, det lykkedes faktisk mig at få to Jægeråd og 3 jstrandjagtforeninger til at bakke det brev op. Dermed Gik DJ Centralt også med og var underskriver på brevet. Sammen med 26 andre foreninger, organisationer, Her i blandt en kommune, DOF-Aarhus og Naturpark Molsbjerge.
Nyheden er bragt på DJs hjemmeside og fik endte i et længere indslag på Nyhederne TV2- østjylland.

Det forsøges nu, at arbejdes nu videre i denne gruppe af underskriver, hvor vi jo har haft en god succes med en kommunikation om et brændvarmt emne. På min opfordring arbejdes der nu videre i gruppen på at mødes i et forsøg på at få et samarbejde op at køre for en eller anden form for levetdesforbedringer i Aarhusbugten.

Ja det koster nogle timer og ens grænser bliver flyttet... Mine grænser er blevet flyttet mange gange det sidste halve år, hvor jeg har været i pressen flere gange. Her er jeg vildt glad for min Frivillig lederuddannelse i DJ som har givet mig modet til at træde mere frem.

Jeg kan varmt anbefale at i får nogle flere fra jeres forening til at tage den uddannelse. Det giver et kæmpe boost og man får nogle gode værktøjer til at sætte ting igang. Jeg har haft nogle rigtig gode dage og fede timer sammen med Anders Larsen som har været med på det hold jeg fulgte.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 25 feb 2020 11:42 #3481

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293


Sidder i ikke af og til i strand og havjagt udvalget og føler jer ofret og politisk bort dømt, det ville jeg gøre CHC, måske derfor jeg ikke sidder der, (havde jo chancen).

I mit forringe indlæg havde jeg skrevet.

"Er DJ bange for vores oplysninger da man så ikke længere kan sælge strandjagten i politiske rævekager"

Det syntes jeg selv var at overskride en grænse og slettede det af mit indlæg.
Måske var det tættere på sandheden end jeg havde regnet med?

At begynde at kommentere på hvorfor han som nyvalgt strand og havjagt koordinator i kreds 7 IKKE syntes han skal deltage i jeres møder vil jeg ikke men jeg er da skuffet.
Siger man Ja tak til opgaven skylder man at tage opgaven seriøst.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 25 feb 2020 11:58 #3482

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg kan love dig for, jeg gerne ville være fluen på vægen i VFR.

Det er desvære lukket land. Og indformationer her fra kommer ikke ud.

Jeg kan sagtens få øje på, med strandjagten står vi meget alene i VFR.

Ved studier har været en hindring for ham det er selvfølgelig ærgerligt. Han er ikke den eneste der ikke er kommet til vores møder.. her er faktisk fra 2 andre kredse nogle vi ikke har set de sidste 3 år. Det har faktisk været et stort problem for udvalget at vi aldrig har været fuldtallige og hvor kun John og jeg har været der hver gang.
Mener, kan man ikke komme kan man så hvidt jeg ved sende en afløser.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 25 feb 2020 12:03 #3483

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Så er vi tilbage til Kim Worm's indlæg.

"Jeg føler min krænket som menneske, borger og jæger"

Det ryster mig at man har så slatten en holdning når man blive valgt til en tillidspost.
Så kan man da sige nej og lade andre komme til.
Man ved jo man er på "taberholdet" når man sidder der.

Bare en tanke.
Det kunne jo også være et signal til ledelsen i DJ om at tage strandjægerne seriøst, hvis man syntes strandjagten er værd at bevare for vores efterkommere.
Bare en tanke.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 25 feb 2020 12:24 #3484

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Derfor mødet i aften er vigtig. Her vil vi snakke en anden struktur for udvalget. John kommer med et oplæg. Og jeg kan se på dagsordenen der er stor fremmøde. Tjek DJs hjemmeside på medlemsnettet her kan du se dagsordenen.

Jeg syntes det er godt i har fået en fra jeres forening med i udvalget. Han kommer fra en aktiv strandjagtforening så brug ham nu... jeg tror på han vil være et stort aktiv for udvalget. .
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.