Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 20 feb 2020 17:38 #3435

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Dvs CHC og akpaulsen at ifølge jer skal alle os der ønsker at bevare jagten på edderfuglen smide alt hvad vi har i hænderne og skynde os ud og etablere huse til dem??
Om 2 år skal der forhandles igen og inden er vi forpligtet til igennem EAWA at lave en forvaltningsplan for edderfuglen, ikke sandt?
Har vi ikke den på plads Ja så skal man ikke være Einstein for at regne ud hvor det ender henne.
Men det hjælper husene på??
Det med de lokale "jagtklubber" på vandet?
Oh jo, det husker jeg godt, det gav et ramaskrig for hvad havde det med den frie jagtret at gøre hvis det kun var for de lokale?
En "bivirkning" dengang havde været at dof og DN havde gnavet strandjagten helt ind til benet da man kun skulle slås med lokale "jagtklubber"
"Sammen står vi stærkest"
Mja, det gør vi vel, også selv om Dj's første formand udtalte.
"Strandjagten har INGEN fremtid i Danmark"
Det har den muligvis heller ikke?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 20 feb 2020 17:59 #3438

  • MJL
  • MJL's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 1
I forhold til redeskjul opfordrer Jagtforeningen Jyllinge Holme til at byens beboere efter jul sætter deres aflagte juletræer ved klubhuset. Vi får rigtig mange træer, hvoraf en del bliver spist af fårene, mens resten af træerne får hugget toppen af ca en tredjedel nede. Derefter bliver de fragtet til holmene, hvor man vender træerne om og banker dem ned i jorden. Et rigtigt godt redeskjul. Vi har mange ynglende edderfugle, som af en eller anden grund er forsvundet, når jagten går ind.:-(

/Michael

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 20 feb 2020 18:06 #3439

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Nu spørger jeg bare....

Hvad nu hvis det virker det vi evt. lavede. og vi fik vendt kajakken så bastanden bliver stabilliseret eller i bedste fald begynder at stige igen.

Så vil AEWA da igen sige god for jagten.

Jeg ved.... gør vi ingen ting. så går det den vej hønsene skraber.

Jeg kan lide din tilgang til tingene Torben. Fuldgas eller ingen ting. :woohoo:
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 20 feb 2020 18:34 #3440

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297



Jeg bruger noget af foråret/ sommeren til at tosse lidt rundt i min Bogø inden sæsonen starter.
Mine iagttagelser er de samme som MJL har på Jyllinge Holme.
Eddefuglene ligger skulder ved skulder og ruger på alle (Ikke landfaste) øer og holme.
De får masser af ællinger i vandet som samler sig i kæmpe børnehaver/ ungdomsklubber.
Men så er det det mystiske sker
De forsvinder bliver simpelthen væk fra den ene uge til den anden.
Min.teori er at de gamle ynglefugle ikke har opdaget at Roskilde fjord ikke producerer blåmuslinger i det omfang det kræver at have en bestand af den størrelse, men hvad ved jeg, jeg er jo ikke biolog.
Sætter vi masser af redeskjul op Ja så har vi gjort noget i forhold til forvaltningen og så er alle glade???
Østersø bestanden af havlit er anslået til ca 1.5 million individer, vi skød 832 stykker og de blev fredet.
Undskyld CHC men jeg er ikke optimist, huse eller ej.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 20 feb 2020 18:49 #3441

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Undskyld mig Torben,

Som jeg nævnte før. Så har jagten ingen betydning. PUNKTUM.

Men det er ikke det, der er udfordringen her.

Læs linket her


Se på hvad der står under punkterne:

Hvad siger rapporten helt præcis
International aftale forpligter
DJ anerkender AEWA, men ...
Rødlister skal blandes udenom

At du vurdere det er nyttelæst at gøre noget er jeg egentlig ked af, fordi du netop er i en forening der er meget aktiv og kunne gøre en forskel ved at være med til at gøre noget.,

Hvad med at finde ud af hvad der sker med ællingerne. er det Sæler, Måger, havørne... eller ja er det så simpelt. De gamle fugle flytter børnehaverne til andre stedder hvor der er mad.

Hvis det sidste er tilfældet... så kunne det jo værer der skulle arbejdes for at forbedre levestederne så der var mad i området.

Ved du om det altid har været sådan... at ællingerne forsvinder ?
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 20 feb 2020 19:25 #3442

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Det link havde jeg nu læst og fundet ud af at det ikke som sådan ikke er rødlisten der er det farlige men nærmere vores forpligtelse over for EAWA.

i 80erne 90erne var det så sjældent at skyde en edderfugl på Roskilde fjord at man tog et billede når det skete.
Langsomt er bestanden vokset og blevet meget stor.
Ja vi har havørne men de kan ikke spise dem alle og det kan mågerne heller ikke (ællingerne bliver temmelig store inden de forsvinder).
Sæler har vi så få af at de kan navngives.
Min teori om den manglende føde bygger jeg også på at de store ællinger tit samler sig hvor der ligger både for svaj.
Der sidder blåmuslinger på tovene og kæderne, men igen hvad ved jeg?
De gamle er også væk så der er nærliggende at tro det er dem der flytter dem.

Tak for de flotte ord om vores forening, ja et generationsskifte der er gået til UG.
De "unge" kan godt når bare der ikke sidder en flok gamle "tosser" og bremser dem i deres visioner.
Vi gamle skal være et "opslagsværk" de kan bruge hvis de får behov for det ;-)

Nå jeg slipper vel ikke uden om de huse eller mangel på samme.
På Roskilde fjord er det jo ikke det der får edderfuglene til at forsvinde.
Om det vil have en gavnlig effekt i andre landsdele vil jeg da ikke udelukke, det er da et forsøg værd.
Men er det det der skal til for at "please" EAWA er vi inde i en omgang kattens leg med musen hvor vi desværre er musen.
På den samlede optælling af edderfugle bliver det tiltag næppe målbart.
Men så har vi gjort noget.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 23 feb 2020 17:25 #3461

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Er der en her der kan forklare mig, om sådan en nyhed som den her, bare er endt i mailbakken hos DJ og man så bare har accepteret? Synes ikke jeg kan finde noget som helst, der fortæller mig som medlem af DJ, at dette kunne ske med så kort varsel?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 23 feb 2020 19:10 #3462

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
At DOF har raslet med sablerne om jagten på rødlistetede arter er der bestemt reageret på.

Læs linket her
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 24 feb 2020 13:50 #3472

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297



Jeg lånte lige denne af dig CHC som du skrev i en anden tråd.

Hvis det passer det du skriver (og det er jeg sikker på det gør)
Kan vi så ikke konkludere at der faktisk ikke er nogen der ved hvad bestandstørrelsen er?
Hvordan kan AEWA så overhovedet bruge det til deres rapporter som igen bliver til fredninger?
Jeg er forvirret CHC?
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af taffeland, havlit og fløjlsand. 24 feb 2020 14:33 #3473

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg skrev det, fordi jeg ikke er overbevist om de tal der ligger bag AEWAs vurderinger er rigtige og måske er mangelfulde. Her bruger man så de tal man har. For mig ser det faktisk ud til at det er IUCNs rødliste der ligger bag AEWAs vurderinger. Der er ligeledes en person med fra IUCN i den gruppe af personer der har ansvaret for aftalen.

I linket her under ses AEWA aftalen. fra side 31 - 36 står der noget om jagt og hvad der skal rettes ind efter. På side 35 ses hvad klassifikationerne bygger på. Og her nævnes IUCNs rødliste som en af faktorene.
Selv klassifikationen i de enkelte koloner og hvordan A1b gør en art til ikke jagtbar, er ikke lykkedes for mig endnu at finde.

Jeg forstår ikke alt det der står i denne aftale, og syntes der mangler nogle forklaringer for en som mig, men den giver sikkert meget større mening for personer der bevæger sig i denne verden på et højere niveau end jeg gør. :woohoo:

Link til AEWA aftalen.

Mig bekendt er det ikke undersøgt om dele af bestanden kan være andre steder pga klimaændringer. Og det vil jeg rigtig gerne have lavet belyst. Her i sommer hørte jeg et foredrag af Preben Clausen, som er en af dem der har været med til flytællingerne. Her så jeg også billeder af de område som er blevet talt med fly i Østersøen. og UHA... den er manglefuld. Det er meget lidt der her er talt fra luften.
Det samme gælder de Norske fjordre og helt oppe nord for Norge, Sverige og Finland hovr der mig bekendt ikke er talt overhovedet.

Så her mener jeg bestemt der ligger en opgave der skal løses og gerne meget hurtigt.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.