Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Fredning af ederfugle i Natura2000 områder 07 aug 2022 12:42 #5749

  • sfa
  • sfa's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej,

Hvordan gik det med fredningen af ederfugle i Natura 2000 områder. Jeg synes ikke at have hørt noget siden VF rådet indstillede fredningen? Umiddelbart vil jeg forvente at der blev lavet kort over hvor den gælder, hvis den er besluttet, så man ved hvor man må og ikke må skyde ederfugle uden at skulle tolke udpegningsgrundlag.

Vh Søren

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af ederfugle i Natura2000 områder 07 aug 2022 12:51 #5750

  • tnh
  • tnh's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 1
Man kan ihvertfald se det via Jæger app’en under den pågældende art, så åbner den nedenstående kort.

http://umap.openstreetmap.fr/da/map/fredning-af-edderfugl_781047#7/56.149/11.074?target=blank

Mvh Teddy
Følgende bruger(e) sagde tak: sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tnh.

Fredning af ederfugle i Natura2000 områder 07 aug 2022 13:22 #5751

  • sfa
  • sfa's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Tak - den kunne jeg bare have googlet... Nå men jeg skal have fundet mig nogle nye pladser den kommende sæson. Det må være en udfordring - ikke en begrænsning!

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af ederfugle i Natura2000 områder 07 aug 2022 14:43 #5752

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Virker det ikke rimelig håbløst at frede hannerne i deres vinterområder, når man ikke løser problemet med at hunnerne ikke har fred fra prædatorer, biotop og optimale fødesøgningsforhold i og op til yngletiden? Vi har været om emnet før, og for mig praktisk er det ikke et problem, men principielt synes jeg den nuværende forvaltning er et kæmpe problem. Jeg støtter gerne op om en fredning der har effekt. Hvor er dokumentationen for at det nytter at frede hannerne i sådanne områder om vinteren? Staten er skabt til at servicere borgerene. Ikke omvendt. Ak.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af ederfugle i Natura2000 områder 07 aug 2022 17:40 #5753

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Tom, du siger: principielt synes jeg den nuværende forvaltning er et kæmpe problem.

Hvad gav dig det indtryk, at jagtforvaltning i DK har noget med principper at gøre?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af ederfugle i Natura2000 områder 07 aug 2022 21:19 #5755

  • sfa
  • sfa's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej Tom,

Ja, det er et problem ikke bare indenfor vildtforvaltning men i alle sammenhænge. Det er let at blive mere ligeglad med at overholde love og regler, når for mange af dem ikke giver mening. Indenfor strand- og havjagten forekommer fredningerne af ederfugle hanner nu, toppet skallesluger og mågerne underlige og den manglende vilje til at gøre noget ved nogle af de årsager, som vi som samfund faktisk har indflydelse på - f.eks. muslingeskab, bundslæbende redskaber, havbrug og udledning af nærringsstoffer, er ret skræmmende.

Vh Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af ederfugle i Natura2000 områder 29 aug 2022 20:40 #5801

  • Chris
  • Chris's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 1
  • Modtagne Tak: 1
Her går man og venter på sin nye motorbåd, som blandt andet er blevet købt med det formål, at den skal bruges til havjagt.
Og den tanke, som jeg næsten ikke kan slippe, er, mon jeg overhovedet får muligheden for at dyrke motorbådsjagten? I de farvande, hvor jeg jager, er der primært ederfugle og sortænder. Med de nye begrænsninger så er jagtområderne indskrænket væsentligt på ederfuglene og det er som om, at man fra politisk side blot venter på at trykke på forbudsknappen for ederfuglene som helhed. Fuldstændig som man gjorde med toppet skallesluger.
Når man trykker på den knap, så forsvinder muligheden for at gå på jagt efter det pågældende stykke vildt. Og hvis det er det vildt, som du ynder at jage, så forsvinder din mulighed for at gå på jagt.
For mig er det vigtigste, at muligheden for at gå på jagt bevares. At jeg har et incitament til at komme afsted, og det har jeg kun, hvis der er noget jagtbart vildt at komme efter. Derfor er det simpelthen frustrerende, at de eneste tiltag, som man kan iværksætte fra politisk side, er forbud.
Har man nogen sinde drøftet indførelsen af kvoter? Det kunne være maks. 5 ederfugle pr. dag og maks. 25 ederfugle pr. sæson. Efter hver sæson evaluerer man vildtindberetningen og bestanden som helhed, og på den baggrund kan man regulere kvoten til den kommende sæson.

Man kan altid diskutere størrelsen på kvoten, men så længe man ikke læner sig op ad torskekvoten i Øresund..., så kunne man nok ramme et niveau, som både tilgodeser bestandens udvikling og den enkelte havjæger.

Hvis jeg personligt skulle vælge imellem forbudsknappen og indførelsen af kvoter, så vil jeg til enhver tid vælge den løsning, hvor jeg bevarer muligheden for at gå på jagt.

Det jeg egentlig gerne vil spørge om er, om I har kendskab til, om kvoter er et værktøj, som Danmarks Jægerforbund og vildtforvaltningsrådet har overvejet, og i så fald, hvorfor man ikke indfører kvoter inden man indfører forbud?
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af ederfugle i Natura2000 områder 30 aug 2022 03:35 #5803

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Vi må kun skyde hanner og de er i stort overtal, så giver kvoter ingen mening.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fredning af ederfugle i Natura2000 områder 30 aug 2022 08:12 #5804

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Nu siger biologerne jo, at den jagt på hanner vi har drevet i flere år er bæredygtig, så på den baggrund bliver det lidt svært at frede dem.

Og selvom vi fik kvoter, så kan de nok godt tåle at være noget større end 5 per dag.

På baggrund af systemet i USA, hvor man har haft bag limits i meget lang tid, så giver det et større jagttryk fordi jægerne tager ud oftere. De tager mange korte ture for at "limit out" som man siger.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1