Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Våben og overnatning 19 aug 2020 07:20 #4112

  • KasperT
  • KasperT's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Hej garvede jægere

Jeg er ny-jæger anno 2020 og skal forhåbentligt snart på min første strand og havjagt, fra min kajak.
Jeg mangler dog lige min haglprøve..

I den forbindelse gik jeg med tanken om at køre ud om aftenen, forberede lokkerne, placere kajak mm. og slå lejr.
Men hvilke regler er der egentlig i forbindelse med overnatning i det fri med våben?
Jeg sover både i shelter, telt og hængekøje når jeg overnatter i naturen.

I teorien er våbnet jo hverken låst inde i våbenskab eller under opsyn når man sover?
Jeg vil altid have min bil med og maks 500m fra pladsen, da kajakken slæbes med rugbrødsmotor.
Jeg har ikke rigtigt kunne finde noget om det og mener ikke vi sådan fik svar på det til undervisningen?

Håber i kan hjælpe mig!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Våben og overnatning 19 aug 2020 13:14 #4117

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Som du selv er inde på, så hedder det enten at våbnet skal være under opsyn eller aflåst.

Og så bevæger vi os lidt over i flueknepperi om man så har våbnet under opsyn når man sover eller ej. I ordets direkte forstand, så har man selvfølgelig ikke syn på våbnet når man sover, omvendt har man det stadig ved sig, og derved underforstået under opsyn.

Personligt ville jeg være mere tryg ved at have våbnet ved min side når jeg sover, end at have det liggende bag i en bil ude af syne.

Mellemvejen kunne være at låse etuiet fast til noget med en kæde/hængelås ell. lign.

Jeg har ikke prøvet det med jagtvåben, men når jeg er rundt til skydestævner (IPSC) hvor jeg overnatter, så ligger pistolen bare ved siden af mig i teltet.
Følgende bruger(e) sagde tak: KasperT

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Våben og overnatning 20 aug 2020 10:40 #4122

  • KasperT
  • KasperT's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Mange tak for dit svar! :)
Jeg tror vi finder på en løsning så t)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Våben og overnatning 21 aug 2020 10:12 #4127

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Klippet fra jægerforbundets side.
Artiklen kan læses i originalt format her: Våben transport og midlertidig opbevaring

Må man efterlade riffel eller haglvåben i en bil på vej til og fra jagt?
Er det ok at efterlade sit våben i bilen, hvis man fx stopper ind i supermarkedet på vej hjem fra jagt? Det kan du få svar på her.

Jf. våbenbekendtgørelsens § 25 gælder det, at man fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt, kan foretage midlertidig opbevaring, så længe det er i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål.

Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt.

Skydevåben skal være:

Under konstant tilsyn eller
skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme eller
fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåst gemme.

Så svaret på spørgsmål om, hvorvidt du må efterlade våbenet i bilen er, ”Ja, det må du godt, såfremt våbnet er i foderal, at man ikke kan se, at der er våben i bilen og så videre. Kort sagt, at det opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåst gemme”.

Skal jeg investere i et våbenskab til bilen?

Da et effektivt indbygget våbenskab næsten aldrig vil være synligt udefra, vil det helt sikkert gøre opbevaringen mere forsvarlig – dermed ikke sagt at man SKAL investere i et våbenskab til bilen, men det vil som regel gøre det bedre.

OBS: Det er næsten umuligt at give én beskrivelse af, hvordan du skal gøre for at være 100% sikker, da det vil afhænge af rigtig mange faktorer som f.eks.: hvilket område sker det i, hvilken type køretøj er der tale om, hvad er den præcise situation, hvor lang tid drejer det sig om og så videre.

Tag dette som en tommelfingerregel, og hvis du er det mindste i tvivl, så tag våbnet med dig eller lad det være under konstant opsyn.

Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.
Følgende bruger(e) sagde tak: KasperT

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Flytkjaer.
  • Side:
  • 1