Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Lader du med nye hylstre, skal du søge om tilladelse...!!! 30 apr 2020 18:39 #3837

• CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 213
Det her er da en af de største og mest besynderlige handling jeg længe har set.

Bureaukratisk vej til genopladning med nye hylstre

Tidligere har hjemmeladere blot skulle have en genopladningstilladelse fra politiet, hvis man ønskede at genoplade ammunition til eget eller privat brug med røgsvagt krudt, f.eks. riffelammunition til jagt eller konkurrence. Nu kræver det også en særlig tilladelse fra Justitsministeriet, hvis man ønsker at bruge nye hylstre.

Link til mere information og hvordan og hvor der søges.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Lader du med nye hylstre, skal du søge om tilladelse...!!! 01 maj 2020 00:50 #3838

• tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 94
Nok en meget god ide at have hånd i hanke med hvem der lader hvad. Brugte hylstre kan man jo ikke bare bestille en million af og så gå igang ligesom det færdige "produkt" formentlig ikke har den samme handelsmæssige værdi når det er ladet i brugte hylstre. Tror med andre ord ikke at denne regel er målrettet lovlydige jægere og baneskytter. Se evt dagens nyheder fra PET alternativt kan du toppe det op med en søgning på "Viktor Bout". Så kan man altid være grunlæggende uenig i behovet for det niveau af kontrol. Det er en anden sag.

Lader du med nye hylstre, skal du søge om tilladelse...!!! 01 maj 2020 09:18 #3839

• Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 21
Ja dem som har lavet denne ny fortolkning har sku ikke fået ilt nok til hjernen ved fødslen.
Men som andre har nævnt i andre fora, så bliver man opkrævet et administrativt gebyr på 420 kroner for denne tilladelse.
Man kan jo i udøve civil ulydighed ved at nægte at betale gebyret, så får man godt nok ikke tilladelsen, men man har holdt en "embedsmand" beskæftiget med noget så simpelt som at kløjs i deres eget bureaukrati.
Med jæger hilsen
Søren

Lader du med nye hylstre, skal du søge om tilladelse...!!! 01 maj 2020 21:16 #3843

• Tralle
  • Tralle's profilbillede
  • New Member
  • New Member
  • Modtagne Tak: 0

tom.knudsen skrev: Nok en meget god ide at have hånd i hanke med hvem der lader hvad. Brugte hylstre kan man jo ikke bare bestille en million af og så gå igang ligesom det færdige "produkt" formentlig ikke har den samme handelsmæssige værdi når det er ladet i brugte hylstre. Tror med andre ord ikke at denne regel er målrettet lovlydige jægere og baneskytter. Se evt dagens nyheder fra PET alternativt kan du toppe det op med en søgning på "Viktor Bout". Så kan man altid være grunlæggende uenig i behovet for det niveau af kontrol. Det er en anden sag.

Det færdige produkt er fuldstændig ligeså brugbart eller bedre på "brugte" hylstre som på nye.
Du kan sagtens købe brugte hylstre.
Dem der køber nye hylstre køber dem fordi de skyder med et kaliber hvor det er svært, for dyrt eller umuligt at få fabriksladet ammunition.

Du er på ingen måde langt med genladning (ordet der årsag til den her misære, det er ikke "gen"opladning når man bruger nye hylstre mener de. Havde det heddet hobbyladning var der ingen ko på isen) når du har hylstrene. Projektiler, krudt og fænghætter er det svært at fat i uden tilladelse. Det er lige så nemt som at få fat i færdigladet ammunition.
Kan du få fat i komponenterne kræver det specielt værktøj og viden at få et sikkert og brugbart resultat ud af det.

Den nye tolkning er fuldstændig uden effekt, kommer ikke til at stoppe en terrorist eller rede liv og er kun ekstra bureaukrati for lovlydige mennesker og eller jobsikring for djøffer.

Det er desuden ikke længe siden vi fik lov til ikke længere at skulle opbevare tomme hylstre i godkendt våbenskab...

Lader du med nye hylstre, skal du søge om tilladelse...!!! 01 maj 2020 22:13 #3845

• fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 7
Hej
Hvor stort er problemet lige?

Tomme patronhylstre kan i dag indgå i dagrenovationen og betragtes vel som brændbart eller metalaffald på genbrugspladsen.
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-medier/nyhedsarkiv/2017/tomme-patronhylstre-skal-ikke-laengere-lases-inde/
Jeg tror ikke det er helt umuligt at skaffe en million tomme flugtskydnings hylstre, hvad man så skal bruge dem til ved jeg ikke, men de ligger da i rå mængder på skydebanerne og dem kan man sikkert let få en aftale om at hente.
Det kan bestemt ikke betale sig økonomisk selv at lade flugtskydningspatroner eller haglpatroner i det hele taget, men måske synes man, det er sjovt og tror man kan lave nogle helt specielt gode patroner, så er det fint nok.
Forbruget af jagtpatroner er for de fleste ret begrænset, selv for dem der bruger mange, - så de finder dem nok på skydebanen, hvis ikke de blot vælger at gemme deres egne afskudte hylstre.

Hylstre til riffelpatroner kan genbruges mange gange, - jeg har nogle, der har været afskudt 10 gange, de fejler ikke noget endnu.
Måske kan man få dem på en skydebane, men ellers kan man købe træningsammunition i det mærke, som man ønsker hylstre i, så får man en ladet patron og et hylster for under det, man kan købe et hylster for og selv lade en patron for.

Så længe det er genladning / opladning til eget forbrug, så kan jeg altså ikke se, det er et reelt problem.
De få, der har et behov for at bruge nye hylstre, finder nok ud af at søge den tilladelse, at det så virker som noget pjat er en anden sag, men det kan ikke hidse mig op, der skal mere til.

Erhvervsmæssig opladning er noget andet og en anden tilladelse.

Vh Finn

Sidste redigering: af fmadsen.

Lader du med nye hylstre, skal du søge om tilladelse...!!! 21 jun 2020 22:47 #4006

• Lars Olsen
  • Lars Olsen's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 30
Det giver god mening at genlade haglpatroner i kaliber 16 og 20. Der er ikke meget at spare, men man får en meget bedre kvalitet. Af samme årsag er jeg altid på udkik efter 70mm hylstre. Jeg har testet 10 Gamebore patroner i kaliber 12, de var meget ens ladet. Kan jeg finde en Gamebore patron, der er ladet som jeg foretrækker det (28gram, 450-500m/s), er der ikke nogen grund til at lade selv.
Lars Olsen
Livet er for kort til dovne elever og langsomme stålhaglpatroner !

Lader du med nye hylstre, skal du søge om tilladelse...!!! 22 jun 2020 00:26 #4007

• CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 213
Jeg bruger en del i 12/70 flugtskydnings hylstre. Til ladninger med 30-32 gram.

Jeg har dog udfordringer med at finde nok brugte 12/76 hylstre. Det er her jeg finder et behov for nye hylstre. 12/76 lader jeg med 34-36 gram til motorbåds- og gåsejagt. 34 gram 2 og 36 gram 1. med 470 m/s. De er bare effektive.
Skulle jeg købe tilsvarende er vi over i noget Remington eller Federal til 10 kr + pr stk.

Med de store hagl som Nr 2 og 1, vil jeg gerne op i 34 og 36 gram for at bevare en rimelig dækning i skudbilledet.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: pharmand

Sidste redigering: af CHC.
  • Side:
  • 1