Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Jagtidsevalueringen 2022, Hvordan kunne du forstille dig jagtiderne skulle se ud 23 apr 2020 13:43 #3779

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jagttidsevalueringerne 2022. Som medlem af Danmarks Jægerforbund, er det nu mulighed for at påvirke processen om hvordan de kommende jagtider bør se ud.

Som medlem vil du modtage et link til et spørgeskema, hvor du kan komme med dine tanker og ønsker til de kommende jagttider.

Se mere her hvor du finder linket til introvideoen med tidsplan og hvordan processen forløber

Husk! Svartiden på spørgeskemaet er 30. april 2020




Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Jagtidsevalueringen 2022, Hvordan kunne du forstille dig jagtiderne skulle se ud 23 apr 2020 17:34 #3780

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Lad os få en debat igang om hvad vi strandjægere ønsker og nogle gode argumenter for at få det.

Jeg så rigtig gerne en jagttid på Svartbag.
Og en genereljagttid på mågerne 1 time før solopgang og gerne efter solnedgang.

Jeg så rigtig gerne de politikker der blev brugt til at frede dykænderne blev brugt til at få jagttid på Stor skallesluger, knortegås, stor regnspove, Hjejle og Enekelbekkasin.

Som Claus, nævner i filmen.
Så kunne Ræv sagtens få forlænget jagttiden med en måned, men hvis der er jagttid så er det ikke nu muligt af at skyde et tidsrum før og efter solnedgang.
Det er det med regulering... Hvad er så egentlig det bedste... jagttid eller regulering?

Selvfølgelig var det nærliggende at, gå efter at udvide jagten med en måned og få jagttiden generelt udvidet på Ræv en time 1,5 time før- og efter solnedgang. Men er det ikke muligt.

Hvad er så bedst... regulering som nu, hvor vi må regulere Ræven før og efter solnedgang eller en måneds længere jagttid på Ræv uden skydetid før- og efter solnedgang ?
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagtidsevalueringen 2022, Hvordan kunne du forstille dig jagtiderne skulle se ud 23 apr 2020 21:23 #3781

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg syntes det er svært, jeg har det jo selv ret godt med den jagt jeg dyrker. Og det eneste jeg kunne tænke mig for mig selv var muligheden for at nedlægge nogle af de absurd mange bramgæs. Men det ved jeg udemærket ikke kommer til ske på fiskeriterritoriet.
Et andet ønske ud over det kunne være at man lukkede op for jagten på svømmeænderne på land i Januar. Ved godt land jægerne har en masse regulering / jagt især på gæs nu nærmest hele året. Men er stor fan af ens jagttider i videst mulige udstrækning på land og vand. Så kunne de komme med på land i Januar tror jeg for fællesskabets skyld ville være en god ting.
Kan godt lide at DJ tager os medlemmer med på råd, og har da også svaret.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagtidsevalueringen 2022, Hvordan kunne du forstille dig jagtiderne skulle se ud 24 apr 2020 09:23 #3782

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Jeg kunne da godt ønske mig jagttid på gæs i august på vandet,ligesom landjæger har det,og forlænget jagttid i febuar efter edderfugle hanner.
nu er det da på tide at strandjæger for lidt tilbage.
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagtidsevalueringen 2022, Hvordan kunne du forstille dig jagtiderne skulle se ud 24 apr 2020 12:14 #3783

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Som saglig Enrico Mylius Dalgas sagde i 1864.

"Hvad udaf tabes, skal indad vindes"

DJ skal da gå efter at få jagtid på alle de arter der ikke er på diverse "fiktive" internationale lister over "truede" arter.
Der er masser af vælge imellem, så bare gå til den.
Glem alt om at de er små, søde, flotte eller nuttede.
Der behøver vel heller ikke være bred enighed om at en art skal være en delikatesse på et middagsbord, syntes nogle at de er værd at spise, ja så ser jeg ingen grund til en fredning med undskyldningen, "de kan ikke spises"!!

Apropos stor skallesluger.
De blev fredet da man ønskede arten fik "fodfæste som ynglefugl i Danmark".
Oprindeligt var den ikke en ynglefugl her i landet, men okay- vi giver den da en chance, ik?
Det kostede os så pludselig jagten på den toppede skallesluger også?
Begrundelse.
Jægerne kan IKKE se forskel på hunnerne på de 2 arter?
Vupti og væk var 2 arter fra vi strandjægeres liste.

Vores modstandere har fået en FANTASTISK politisk værktøj kaldet "internationale forpligtelser og aftaler"
Det må vi leve med, alt andet ville være forkert.

Men skal det være drejebogen i de politiske spil, så åbner det forhåbentlig op for alle de jagtbare arter vi har mistet pga. IKKE internationale forpligtelser og aftaler.
Alt andet ville være forkert (ville det ikke?)
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jagtidsevalueringen 2022, Hvordan kunne du forstille dig jagtiderne skulle se ud 24 apr 2020 13:10 #3784

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
... Det var nu H.P Holst, der sagde: "For hvert et Tab der kan Erstatning findes, hvad udad tabes, det maa indad vindes" ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagtidsevalueringen 2022, Hvordan kunne du forstille dig jagtiderne skulle se ud 24 apr 2020 13:18 #3785

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297


Det kan de 2 så diskutere der hvor de nu engang er ;-)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Jagtidsevalueringen 2022, Hvordan kunne du forstille dig jagtiderne skulle se ud 24 apr 2020 13:26 #3786

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297


Der er vist flere der skal med i den diskussion;-)

Og jeg skal da vist have fat i kraven på min historie lærer.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagtidsevalueringen 2022, Hvordan kunne du forstille dig jagtiderne skulle se ud 24 apr 2020 18:05 #3787

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Det er nemlig en af de små sjove historiske myter, men jeg tror næsten det eneste man er sikker på er at Dalgas ikke er ophavsmanden, om end han selvfølgelig godt kan have sagt det, men lad os lade det være enden af det sidespor :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagtidsevalueringen 2022, Hvordan kunne du forstille dig jagtiderne skulle se ud 24 apr 2020 19:09 #3788

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Interessant video.

I introduktionen siges det: "i Danmarks Jægerforbund har vi en stærk tradition for, at medlemmer får mulighed for at komme til orde som en del af processen."

Jeg kan ikke huske medlemmerne blev spurgt før Jægerforbundet erklærede sig enig i fredning af havlit og fløjlsand. Tager jeg fejl?

Formanden henviser også til artsleksikonet, hvori man kan læse om fløjlsand:

Danmarks Jægerforbunds ønsker
Jagten anses for at være bæredygtig, og den nuværende jagttid bevares. Der ønskes jagttid på fløjlsand hun, når dette er bæredygtigt.


Og om havlit:

Danmarks Jægerforbunds ønsker
Jagten anses for at være bæredygtig og den nuværende jagttid bevares. Der ønskes jagttid på havlit hun, når dette er bæredygtigt.


Hvorfor erklærede man sig så enig i, at de to arter skulle fredes i stedet for at lade den fire-årige periode hvor vi kun må skyde hanner løbe tiden ud?

Jeg kender selvfølgelig godt svaret, for formanden siger jo, at jagttider afgøres på et leglalt, fagligt og etisk grundlag.

Ja og efter de tre kommer der så en politisk vurdering, og den kan tilsyneladende overtrumfe de andre tre.

Jeg ville så gerne vide, hvilken politisk vurdering der fik DJF til at erklære sig enig i fredningen af havlit og fløjlsand?

Indtil jeg kender den, kan jeg ikke se hvordan jeg kan have tillid til, at medlemmerne har indflydelse på processen.
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen