Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Flere dykænder er under stærkt pres i VFR 06 dec 2019 14:58 #3108

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
På årets sidste møde i Vildt Forvaltnings Rådet, blev blandt andet jagtiderne evalueret.

Det må konstateres der er stærkt press fra et flertal i VFR, for at frede disse andearter; Edderfugl, fløjlsand, havlit, taffeland og bjergand. Der er dog ikke endnu taget stilling til dette.

Læs mere i artiklen her og se de kommende ændringer i jagttiderne. og om den yderlige information om nævnte dykænder.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Flere dykænder er under stærkt pres i VFR 06 dec 2019 16:28 #3111

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 637
  • Modtagne Tak: 293
Hej CHC.

Jeg ved godt man ikke skal råbe af hinanden ;-) men hva pokker har man gang i.
Man har fredet hunnerne fra fløjlsand, havlit og edderfugl for at sikre "produktionsapparatet" som det hedder.

Nu går man så efter en total fredning af de 3 arter.
Får man det Trump'fet igennem ser jeg enden for motorbådsjagt her i landet og det tror jeg også du gør?
Hverken du eller jeg er så naive at vi tror på at man udelukkede tager afsted for at skyde sortænder?
Motorbådsjagten har længe været under pres og nu fjerner man den af bagvejen ved at fjerne de arter vi jagter når vi er afsted.
Svar mig helt ærligt.
Hvor presset er edderfuglen her i landet?
Jeg er dybt dybt rystet over at den er i spil til fredning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Flere dykænder er under stærkt pres i VFR 06 dec 2019 17:06 #3112

  • jbo
  • jbo's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 5
Det er surt at høre på sådan en gang møj.
Tænkt hvad med de stakkels måge?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Flere dykænder er under stærkt pres i VFR 06 dec 2019 17:29 #3114

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Ja det lyder ikke rart hvis de får den trumfet igennem... det er jo en de facto afskaffelse af motorbådsjagten.

Fredningen af hunnerne var yderst fornuftigt - en totalfredning er helt sort :(

Hvis man skal kigge alternativer, hvad så med f.eks. en fredning af ungfugle også, så det kun er udfarvede hanner som må skydes. Eller måske en “bag limit” som man bruger i mange andre lande. Altså x-antal fugle pr. tur? På lige fod som lystfiskerne har det med torsk (tror det er 5 torsk pr. tur/dag).

Uden at jeg skal pege fingre af andre... så kan jeg da til tider også få en dårlig smag i munden, når jeg ser halvstore jagtbåde dækker af ænder fra agter til stævn.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Flere dykænder er under stærkt pres i VFR 06 dec 2019 19:09 #3115

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Det er lidt sørgeligt hvis vi skal vinke farvel til de arter rent jagtmæssigt, og som nok de fleste her inde, tror jeg ikke på at det er os der gør en forskel. Men når der nu skal forhandles hvor vi er i undertal og vi muligvis står over for en total fredning, så må jeg sige at jeg godt kunne være tilhænger af 'bag limit', selvom jeg tror der er alligevel vil være mange, der ikke gider at pakke motorbåden for at skyde f.eks. 6 edderfugle? Jeg ville nok hellere bruge min dag på kravlejagt.. Men det ville jeg nok uanset :D

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Flere dykænder er under stærkt pres i VFR 06 dec 2019 19:40 #3116

  • Fromse
  • Fromse's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 46
  • Modtagne Tak: 22
Man må da håbe hvis det står så skidt til med de nævnte arter, at man også får dem fredet i vores nabolande. Ja sågar hele vejen fra yngelpladsen og til overvinteringspladsen, hvis det skal batte noget.
Forsat god aften Fromse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Flere dykænder er under stærkt pres i VFR 06 dec 2019 19:46 #3118

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

Fromse skrev: Man må da håbe hvis det står så skidt til med de nævnte arter, at man også får dem fredet i vores nabolande. Ja sågar hele vejen fra yngelpladsen og til overvinteringspladsen, hvis det skal batte noget.
Forsat god aften Fromse


Som jeg kan forstå det, så er DK faktisk et af de få EU lande som har jagttid på disse fugle.



(Screenshot af referatet fra rådet)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Flere dykænder er under stærkt pres i VFR 06 dec 2019 19:49 #3119

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Men nogen har vidst også et horn i siden på motorbådsjagten...



(Ligeledes et screenshot fra referatet)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Flere dykænder er under stærkt pres i VFR 06 dec 2019 19:53 #3120

  • 1407
  • 1407's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 3
Jeg så mig tilpas sur på dj, til at melde mig ud. efter at have læst medlemsbladet fra december, i november var der en artikel om netop rød listet dykænder. Og i december bringer de et billede af 15 edderfugle der er nedlagt på en jagt af en jæger. Man burde som forening tænke over hvad man bringer i sit blad i forholdt til politiske og naturmæssige hensyn. Jeg har svært ved at forsvare adfærden over for andre, det er ikke bæredygtighed, og adfærden ødelægger jagten for alle. En begrænsning i antal rødliste fugle pr jæger. Ville være en genial løsning. Men tvivler på alle overholder det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Flere dykænder er under stærkt pres i VFR 06 dec 2019 20:23 #3121

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Der er ingen tvivl om der er modstand i mod motorbådsjagten. Den kan hverken DOF eller DN lide. pga den forstyrelse detgiver. Det skinder også igennem i afsnittet: Uholdbar dansk jagt på rødlistede dykænder

Læs hele referatet fra VFR møde her


Har lige lavet et udklip her hvad der skrives om motorbådsjagten.



Hvad der skrives om nævnte dykænder ses her:



Læser man Danmarks jægerforbunds artsleksikon, får man ikke helt det trælse billede.

Link til DJ artsleksikon


På DOFs hjemmeside kan man læse om de enkelte dykandearter, her beskrives også den status de har, i forhold til hvilken grad af rødliste de har. Se i højre side. og find rubrikken Fredningsforhold. Lig mærke til der er både en for verdensplan og for Danske.
Klikker man på ordret "Fredningsforhold" får man en forklaring på forkortelserne.

Kunne finde denne i bilagene:
Vil nu anbefale lige at læse det på DOFs hjemmeside.

I sommer fik vi i trækvildtudvalget et mini fordrag af Preben Clausen, Biolog ved DCE. Om flytællinger af dykænderne og fik en vurdering af de tællinger.
Han mente ikke tingene var så slemme som vi skulle frygte. Men det ser ud til man i EU ikke er af samme overbevisning.

Jeg kan også læse ud af ovenstående referat at der er stærk modstand i mod motorbådsjagten og at det ikke kan accepteres med jagt på nogen grad af rødlistede dykænder.

Hvor vi ender er jeg godt nok meget spændt på
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.
  • Side:
  • 1
  • 2