Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Rapport: Status for overvintrene Fløjlsænder og Havlitter i Danske farvande 17 nov 2019 13:42 #3012

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Igennem de sidste år, har Danmarks Jægerforbund med Iben Hove Sørensen i spidsen. Indsamlet nedlagte Fløjlsænder og Havlitter for at tilegne sig ny viden om kondition, fødevalg, alders og kønsfordeling.

Jeg ved nogle af jer her i forummet har leveret fugle til denne undersøgelse. Jeg syntes der er fedt når vi som strandjægere deltager og levere fugle til forskningen.

Et samarbejde med DCE, Institut for Bioscience (Vingeindsamlingen) og Danmarks Jægerforbund.

DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi Har nu udgivet en samlet rapport med en :

STATUS FOR OVERVINTRENDE FLØJLSÆNDER OG HAVLITTER I DANSKE FARVANDE

Læs mere fra Iben her, hvor også et link til selve rapporten findes.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: mikkelmmk93, Søulven

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Rapport: Status for overvintrene Fløjlsænder og Havlitter i Danske farvande 17 nov 2019 21:56 #3015

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Hej Carsten.

En længe ventet rapport. Jeg har skimmet den hele og nærlæst konklusionen og sammenfatningen.

Jeg synes det er mærkeligt at der slet ikke tages forbehold nogle steder i konklusionerne, for at jægere ofte vil gå efter de adulte fugle, og især andrikker. Hvilket jo naturligt vil skabe et skævt udvalg i datasammensætningen, og derfor vil alder og kønsfordelingen jo se mere skæv ud end den reelt er. Derfor synes jeg det er mærkeligt der ikke tages et forsigtigt forbehold for dette. Jeg vil dog gerne anerkende at der stadig ses langt flere andrikker end hunner, men måske ikke helt så skævt som det ser ud i rapporten.

Jeg har selv leveret fløjlsænder til projektet, og hvis jeg sejler til en flok fløjlsænder og der er udfarvede andrikker i flokken vil jeg altid gå efter dem.

Det er dog rart at se konditionen på fuglene er gode, og der har været et meget lavt antal syge fugle!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Rapport: Status for overvintrene Fløjlsænder og Havlitter i Danske farvande 17 nov 2019 22:58 #3016

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Christian,

Det er godt tænkt og er egentlig enig i den tanke, og du er ikke den eneste der har luftet den tanke. Jeg vil tage spørgsmålet videre og spørge Iben om det.

Min egen tanke var, at Iben evt. havde spurgt de jægere der havde leveret fugle, om det var noget jægeren havde tænkt over under jagten. Det kan jeg så se hun i alle tilfælde ikke havde spurgt dig om. Og havde hun det, ja så tror jeg også hun ville have nævnt det i rapporten.

Jeg spørger lige dig, da jeg kan se du har leveret fugle til undersøgelsen. Har den tanke haft indflydelse på alderssammensætningen og kønsfordelinen i blandt de fugle du/I har indleveret til undersøgelsen ?

Hvis den har. Hvor stor ændring i procent tror du, den selektive jagt har haft på de fugle du/I har leveret ?

Hvor stor effekt tror du det har haft på din jagt igennem en hel sæson ?

Jeg ved jeg selv har jaget med de tanker... altså hvor jeg har været eller prøvet at være bevidst om at skyde han- før hun. Men jeg ved at jeg i jagt situationen nærmest altid har skudt efter den fugl som jeg har haft den bedste skudchance til, uden hensynstagen til han før hun. Det har jeg gjort med tanken om at begrænse anskydninger. Jeg har ikke tænkt over alder, når jeg har skudt fugle udelukkende han før hun.

Jeg kan ikke selv svare præcist på de spørgsmål jeg stillede dig her over, kun svaret at det har haft mindre betydning for Sortand, Havlit og Fløjelsand.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Rapport: Status for overvintrene Fløjlsænder og Havlitter i Danske farvande 18 nov 2019 10:35 #3018

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Hej Carsten

Jeg har jagtet som jeg plejer selvom jeg vidste at fuglene skulle indleveres til forskning hvis det er det du tænker på.

Et slag på tasken i de flokke som oftest lykkedes at sejle til er 4-6 individer af fløjlsænder hvor fordelingen ofte 50 % er adulte andrikker. Resten er så fordelt på hunner og ungfugle. Det opleves oftere at forholdet er 70-80 % adulte andrikker, end det kun er 20-30 % af flokken. I forhold til til nedlagt bytte, vil jeg sige at jeg ofte, hvis næsten ikke altid går efter de næb som lyser orange i solen lys :).
Derfor vil jeg mene at mit nedlagte bytte af adulte hanner er større end det er af hunner, men det betyder jo ikke at hunner og ungfugle, ikke er der.

Det er svært at sætte procent på i forhold til hvad jeg nedlægger i forhold til hvad jeg ser i forhold til fordeling. Ovenstående gør sig gældene og derfor vil det også fra min side betyde at jeg har afleveret flere adulte hanner i forhold til de andre. I forhold til en hel sæson vil jeg også skyde en del flere hanner end hunner, både fordi der er flest, men også fordi jeg går efter hannerne.

Jeg håber det giver en smule mening, selvom det er lidt ukonkret. Det er også derfor jeg havde håbet på et forsigtigt forbehold, da mit nedlagt bytte afholder af mange ting i forhold til situationen. F.eks. som du selv nævner hvilken fugl hænger bedst i forhold til at undgå anskydninger, og hvordan er sammensætningen af flokken når du lykkedes at komme tæt nok på. Der er jo mange gange i løbet af en jagtdag hvor de letter for langt ude, hvor sammensætningen kan være anderledes end når det lykkedes.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Rapport: Status for overvintrene Fløjlsænder og Havlitter i Danske farvande 18 nov 2019 14:58 #3020

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Christian,

Takker for dit svar, som du også svare så kan, eller er det ikke nemt at sætte tal på, hvor stor effekt vores relative selektive jagt har.

Jeg har skrevet en mail til Iben i dag, hvor jeg spørger ind til dette emne, og spurgt ind til i hvor stor vægt vingeundersøgelsen og de indleverede fugle har haft på vurderingen af resultatet på Han - Hun forholdet.
Og om Hun har taget i betragtning at, vi jægere sådan set forsøger at være selektive på det forhold og har været det i mange år.

Der er dog ingen tvivl om at der er flere Hanner end hunner, når vi snakker om de 4 store dykænder. Jeg tror simpelt hen ikke på at jagten generelt har indflydelse på det.

Min vil give dig og andre ret i, at tallene i denne undersøgelse for 2/3 dels vedkommende bygger på nedlagte fugle, og at det faktum at mange jæger på landsplan jager efter devisen Han-før hun. hvis det er muligt.

Det kan give en lille skævvridning i tallene.

Den sidste 1/3 del af tallene kommer fra fotos af flokke af fløjlsænder og havlitter. Taget på sejlturer i områder som er vigtige for fuglene. Men det er lidt svært at læse i rapporten hvor stor succes det har været.

Her i mit område har vi ikke hverken fløjlsand eller havlit i stor tal. dog betydelig flere fløjlsænder end havlitter. Jeg kan sagten skyde en del fløjlsænder hvis jeg vil, for jeg ved hvor jeg skal lede efter dem.

Det er dog ederfuglen som jeg selv har som mit jagtoptjek nummer 1. Sortanden skyder jeg også nogle stykker af, men de er heller ikke rigtig målet for mig.

Nu har jeg kikket mine billeder i gennem. Og kan se jeg faktisk for hanen af fløjlsand ligger på ca 90% hanner. Sortand nærmest 50/50 han/hun. Der er ikke ret mange ungfugle i mellem.

Jeg har ikke i mit eget område nedlagt havlit men ofte set enkelte mindre flokke.

Men har haft en tur til omkring Ærø.

Udbyttet blev 16 havlitter, 12 hanner og 4 hunner. Det ser ud som om de alle er voksne fugle.

Jeg har ikke billeder fra alle mine ture på motorbådsjagt, men ligger vel på omkring 40 ture ialt.

Havlitten er vel for mange også et trofæ, da det ikke er så tit den nedlægges og samtidig er en utrolig smuk fugl. Hanen er nem at skille ud.
So jo der er noget om snakken, og når jeg ser mine egne billeder for de to arter, så jo... hanner er i klar overtal og også et udtryk for, at der bevidst tænkes over Han- før hun.


Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Rapport: Status for overvintrene Fløjlsænder og Havlitter i Danske farvande 18 nov 2019 15:23 #3021

  • Christian Raunstrup
  • Christian Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 48
  • Modtagne Tak: 31
Hej Carsten,

Det var blot for at vi ikke endte i konklusionen til næste jagttidsforhandling at fordi jægerne kun skyder hanner, så er arten truet grundet ingen hunner. Derfor må vi hellere frede arten for at sikre den kan reproducere sig selv.

Det ville svare til at man ud fra debatten om kronvildt, hvor der skydes for mange store hjorte, at der ingen hundyr er. Sandheden i den problematik er jo at jægerne ikke "gider" skyde hundyr og kalve, hvor der derfor er kommet en for stor vækst i bestanden. Ud fra min lille viden på området, og den er lille.

Jeg er bare bange for at det igen bliver konkluderet at fordi vi kun skyder hanner er der kun hanner. Det er ikke sandt. Der er stadig langt større andel hanner end hunner, men ikke så skævt i mit område som rapporten inddeler. Det er jeg ked af at de ikke bruger en akademisk forsigtighed, det lærer jeg i hvert fald på CBS er det vigtigste..

Jeg har også kigget alle mine billeder igennem, og kan se at med alle mine havdykkere foretrækker jeg hanner frem for hunner. Det samme gør sig gældene på svømmeænder som kravlejæger. Der skyder jeg også flere hanner end hunner. Jeg må være meget "han" fikseret som jæger ;) :D

Jeg har vedlagt et billede fra en tur med en studiekammerat. Her er det sortænder vi har skudt flest og en smule fløjlsænder. Hannerne er igen i stort overtal på paraden. Hvor du dog i dine parader på sortænder ligger mere 50/50, hvilket tyder jo på at det er min selektion der giver noget af afvigelsen i forhold til dit gennemsnit. I mente skal dog mulige forskelle i de forskellige områder vi jager i.


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Christian Raunstrup.

Rapport: Status for overvintrene Fløjlsænder og Havlitter i Danske farvande 18 nov 2019 21:24 #3022

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Det kan godt være det er mig der fuldstændig har tabt sutten... men er ikke både hunner af havlit og fløjlsænder fredet ? :huh:

Det burde vel så næsten give sig selv, at der skydes flest hanner?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Rapport: Status for overvintrene Fløjlsænder og Havlitter i Danske farvande 18 nov 2019 21:50 #3023

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Rasmus,

Du må hellere samle sutten op igen, jo hunnerne er fredet.

Men rapporten er udarbejdet på materiale fra indsamlet i perioden december 2016 - april 2018. Og resultater fra vingeindsamlingen nogle år tilbage har bidraget til resultaterne.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Rapport: Status for overvintrene Fløjlsænder og Havlitter i Danske farvande 18 nov 2019 22:03 #3024

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Så er jeg med igen t)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Rapport: Status for overvintrene Fløjlsænder og Havlitter i Danske farvande 21 nov 2019 11:29 #3036

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Christian,

Som jeg nævnte ville jeg skrive til Iben Hove, for at få belyst dine tanker.

At jægerne nedlægger han før hun, er diskuteret i gruppen og tidligere i andre sammenhænge, dog uden at nævne det i denne rapport.
Det er et emne de er opmærksomme på, og formodentlig vil gruppen arbejde videre med data, for udarbejdelse af en videnskabelig artikel, om netop det emne.
Det er har også været med i tankerne hos gruppen, hvor der er eksperimenteret med at aldersbestemme fuglene ud fra billeder.

Håber Ibens svar, besvare dine tanker og spørgsmål. Jeg har her skrevet essensen, af den rigtig gode korrespondance jeg har haft med Iben.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2