Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Havbrug: Jægere roser ministers beslutning 27 aug 2019 22:09 #2734

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg er helt enig med Formanden for Strand- og havjagtudvalget John Friborg, når han bakker op om Miljøministerens beslutning, om stop for flere havdambrug.

Dambrug skal ligge på land, så der er maksimalt styr på forurening og vandrensning.

Ikke flere og større havbrug i Danmark. Det er meldingen fra den nye miljøminister Lea Wermelin, der mener, at Danmark har nået grænsen for, hvor mange fisk der kan opdrættes på havet. Beslutningen roses af formanden for Danmarks Jægerforbunds strand- og havjagtsudvalg John Friborg.


Læs mere i artiklen her fra John
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Havbrug: Jægere roser ministers beslutning 28 aug 2019 08:12 #2737

  • Lund
  • Lund's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 19
  • Modtagne Tak: 1
Selv som leverandør til den branche er jeg 100% enig.
Branchen gør hvad den kan for at minimere forurening fra foder etc. men der er ingen løsning på affaldet fra fiskene som tilfører store mængder næring til vand og bund i den berørte områder.
Sygdomme er et andet stort problem, laks, ørreder etc. er ikke skabt til at stå i så store stimer og slet ikke i så forholdsvist stillestående vand som er tilfældet. I Norge suges Laksene feks ombord i et "vaskeskib" hvor de behandles kemisk for lus hvorefter de pumpes tilbage i nettene for videre opfodring.
Synes det er en nødvendig beslutning der er taget og på et tidspunkt hvor investeringerne endnu ikke har været så store at det kan være svært at komme igennem med - Norge's Lakseindustri er nu så stor at miljøtiltag bremses i opløbet og eneste chance for at stoppe svineriet skal komme fra forbrugerne...
Landbaserede indendørs anlæg er under opførelse men om det vil forringe et allerede dårligt produkt (opdrættede laks) er uvist...
Landbaseret laks - Youtube :

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1