Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Effektiv gåsejagt i følge DJ og andre 01 okt 2017 11:08 #809

  • Lars Hansen
  • Lars Hansen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 9
Tjae, man kan ride en kæphest langt, men den vil nu alligevel være en kæphest, uanset hvor langt den blev redet.
Lidt på samme måde, ser jeg på DJ forhelligelse af det, de kalder effektiv gåsejagt.
Jeg finder det ingenlunde effektivt, at 6 personer ligger på linje og alle skal skyde til den samme flok gæs, der kommer ind til lokkerne. Langt de fleste optagelser både Fra DK og øvrige lande af den jagtform, viser med ubetinget tydelighed, at man ikke kan holde sig til 3 skud på fugl.
Jeg medgiver uden problemer at de får gæssene på meget tæt hold, men i det der bliver råbt nu, så sidder "skrigeren" stort set op, og er i gang med at afgive sine 2 skud på de nu flygtende gæs, herefter rejser de øvrige sig op og skal i gang med at udvælge, hvilke af de flygtende gæs, de nu vil afgive deres skud til. Hvis man kender lidt til gæssenes måde at flygte på, så ved man, at de i løbet af få vingerslag, allerede har bragt sig 10 meter længere væk. Hvis man så i forvejen ligger yderst i forhold til hvor gæssene er, så har man i mange tilfælde skudafstande, der overskrider de anbefalede 25 meter. Jeg har nu set og gennemtjekket mange af de klip, der ligger på youtube. Langt oftets bliver der afgivet det maximale antal skud i forhold til antal jægere, men antallet af skud står på ingen måde mål, med antallet af fugle der falder ned. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke påstår, at jeg udfra klippene kan se, om der bliver skudt på for lange afstande, men alene bedømmer det på, hvor mange fugle der fældes i forhold til antallet af afgivende skud. Samt det, at selv med min ringe erfaring, så ved jeg, hvor hurtig en flygtende gås kan trække vind og hurtigt komme udenfor skudhold.
Om den forherligede jagtmetode kan dokumenteres mere effektiv, end andre jagtformer er jeg noget spændt på. Jeg har da kendskab til områder, der forsøgte at efterfølge anbefalingerne, men med ringere resultater end deres øvrige jagtår.
Min sidste anke er, at jagt som sådan, ikke i min optik skal gøres til noget, der absolut skal være effektivt. Det er selve drabet der skal være effektiv. Jagt er en rekreativ fritidsinteresse, der skal give mig fornyet energi ved gode oplevelser og dejlig kød. Så jeg i mit professionelle job, kan være effektiv og maximere udbyttet af min indsats. New public manegment har ingen berettiget tilstedeværelse i en rekreativ livsnydelse, men det har oplevelsen af det effektive drab og den fantastiske oplevelse af en gås/gåseflok, der på stive vinger glide ind over grøften og intet anende blive nedlagt i velrettet skud.

Men det er måske, sådan lidt det samme som 1 fjer bliver til 5 gæs(høns). Eller at bare en historie fortælles tilstrækkelig mange gange, så bliver det sandheden.
Men jeg er endnu ikke overbevist, det kræver mange optagelser af jagtscener, der viser meget anderledes skyderi.
Vi ses i grøften
Følgende bruger(e) sagde tak: JBW

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Effektiv gåsejagt i følge DJ og andre 01 okt 2017 12:22 #810

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Du har en god pointe Lars.

Har på samme måde set mange YouTube klip med gåsejagt på marken i ligge skjul Og tænkt nøjagtig samme tanker.
Jeg har også set film klip med 5 mand i grøften. og det giver samme scenarie som vi ser fra ligge skjulene. Hvor der bliver råbt NU og skudt mange skud. og skudt til flygtende gæs.

Har prøvet jagten i grøften og jagten i ligge skjul på marken.

Jagten fra grøften, ja den er hyggelig, og det er nemt at styre skydningen med to mand i skjulet. Har haft samme oplevelse i liggeskjulene på marken, hvor vi har været to mand.
Jeg har også prøvet med 4 mand i ligge skjulet, hvor man ser tildensen med mange skud til flygtende gæs.

Hvad jeg tænker her. Så tror jeg det er antallet af jægere der giver de mange skud til flygtende gæs, hvor de sidste skud givet er på maks eller for lange hold. Med maks 3 mand i skjulene på marken eller i grøften, vil man kunne styre det og undgå eller begrænse skuddene på maksimal afstande.
Så vil begge jagtformer være lige gode og lige effektive.

Vi må også erkende, at der er forskel på markernes størrelse rundt i landet og langt fra alle marker hvor gæssene fouragere er af lille størrelse og omkranset af grøfter eller så kraftige skel af man kan skjule sig der.

Har man de store marker og eller ingen markante skel som kan udgør naturlige skjul, ja her er jagten med liggeskjulene rigtig god og kan udføres lige så rekreativ og hyggelig som jagten fra grøften. Her kunne man så tænke over hvor mange jægere man ligger sammen og begræns dette.

Og er ikke i tvivl om, at det vil øge antallet af nedlagte gæs pr skud, og begrænse anskydningerne. Jeg bryder mig heller ikke rigtig om det med en 5-6 mand i liggeskjul.

Må også erkende. Ser vi bogstaveligt på hvad der er mest effektivt i forhold til, at skyde mange gæs. Ja så er det en 3-5 mand sammen i hold i områder hvor jægerne arbejder sammen om netop det, at skyde mange gæs. Hvor man freder områder i perioder og jagter i andre.

Tanken om at arbejde sammen om gåsejagten, er jeg ret overbevist om er en tanke som Lars og mange andre ikke kan lide. Det fjerner det rekreative og de frie muligheder for, at tage på gåsejagt når man selv har lyst og tid.

Jeg har fuld respekt for, at man ikke ønsker, at deltage i et samarbejde om gåsejagten, på samme måde har jeg også fuld respekt for de områder, hvor man arbejder sammen.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Effektiv gåsejagt i følge DJ og andre 01 okt 2017 15:30 #811

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Den 4 -årige forsøgsperiode hvor man har målt og vejet på hvad der er mest effektivt og hvad der giver færrest anskydninger.
Der mener jeg, at sammenligningsgrundlaget var, hvordan man typisk drev/driver jagten i Nord og Vestjylland. Hvor man satte sig ud i hegnet, grøften eller engen på trækruten, uden lokkefugle og kald og skød gæs på overfløj.

Her er det, at jagten med skjul, lokkefugle og kald, giver færre anskydninger og betydelig flere nedlagte fugle.
Dermed som helhed, langt mere effektivt.

Sammenligningen var ikke i mellem liggeskjul og grøft. hvor der i begge tilfælde blev brugt lokkefugle og kald.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Effektiv gåsejagt i følge DJ og andre 02 okt 2017 12:44 #813

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg syntes også dine betragtninger lyder fornuftige Lars.
Og jeg har da selv set en del af netop de videoer du nok har i tankerne på Youtube.
Jeg kan ikke lade være med at tænke, om det jeg ser er de bedste træk og den bedste skydning man har klippet sammen, eller om det bare er fra alle de træk man har haft på den givne dag. For hvis man har fjernet optagelser af ringe/ ere skydning hvor ingen gæs falder, tænker jeg der er virkelig plads til forbedring! Videoer hvor du ser 6 mand skyde til 10 gæs og 2-3 gæs falder ned tænker jeg kan måske gøre mere skade end gavn for det generelle syn på gåsejagten? For hvis menig mand ser de såkaldte professionelles skydning og manglende evne til at nedlægge gæssene ordentligt, flytter han så muligvis ikke sin egen vurdering af hvad man selv kan betragte som værende tilfredsstillende skydning? Hvis profferne leverer 1 gås pr 3-4 skud, hvorfor må jeg som alm dødelig ikke bare levere 1 gås pr 5-6 skud??
Praktisk info kunne være: Det er jo IKKE forbudt at undlade at skyde hvis man har en rigtig dårlig dag...
Jeg er jo lidt fanatisk anlagt netop vedr. gåsejagten, når jeg som jæger så sidder og tænker mit,,, hvad mon folk der ikke har besluttet sig for om de er for eller mod jagt så tænker? Omvendt hvem går mon generelt ind og ser gåsejagt videoer på Youtube, det er jo nok mest jægere og vi er lidt stive i sindet så det er op ad bakke lige at ændre på det ;) :P .

Kogt ned så er det i min optik bare meget lidt kønt, men jeg ser det alligevel for det giver mig personligt en VIRKELIG god følelse af den jagt jeg selv dyrker t)

Ha en rigtig god dag alle sammen.

:P
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: JBW

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Effektiv gåsejagt i følge DJ og andre 03 okt 2017 17:33 #816

  • Lars Hansen
  • Lars Hansen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 9
Hej Carsten
Tak for din respons

Din sammenligning mellem powerhunter og grøften hænger ikke helt sammen. Den store forskel er at du i en powerhunter først skal op og sidde i en fastlås stilling, hvor du kun kan dreje i overkroppen, lidt som på samme måde i prammen.
I grøften sidder du eller står i sidste tilfælde har du en langt større bevægelses frihed, men største forskel er at du ikke først skal fjerne skærmen og så op at sidde for at afgive skud. Den forskel gør en verden til forskel.

Vi er helt enige i at 5 mand på stribe er dårligt og kun giver skud på for lange hold og der med anskydninger, men det er jo ikke det du selv skrive længere nede i dit indlæg. Her kalder du ligefrem 5 mand på stribe, mere effektiv gåsejagt. Ja, hvis du kalder flere anskydninger mere affektiv gåsejagt, så har du ret, men det håber jeg da ikke er din grundholdning til jagten. At DJ så vælger at gøre det, må stå for deres regning og det kunne da være spændende at se, hvordan de kan forklare dette og så er det nok også lidt spændende(eller måske ikke) at se hvordan det ser ud med den næste tælling af gæs med hagl i kroppen.

jeg vil rigtigt gerne arbejde sammen med naboerne om gåsejagten, men med det indhold der er i gåselaug tanken om fordelingen af jagttider på arealerne, så siger jeg fra. Jeg elsker den frie jagt, også på land. Men det kunne jo være nemt og spændende at se om det kunne lade sig gøre på søterritoriet.
En spændende tanke/forsøg kunne da være, at det kun var tilladt at drive gåsejagt en gang ugentligt og max. 5 mand, der så skulle ligge på stribe i hver deres pram og skyde over de samme lokkefugle. Området kunne da være ud for Bygholm. Det kunne jo styres at den lokale strand og havjagts koordinator. som så uddelte pladser efter ansøgning fra de pramfolk der ville prøve jagten der. Hvad mener du om den tanke.

Jeg syntes i øvrigt ikke, at det fremgår af deres rapport om effektiv gåsejagt, hvor meget bedre jagten har været. Men det er måske kun mig der ikke har kunnet finde den del. Kan du finde det Carsten?

I din anden replik er det lige før du bliver lidt frelst.
Du skriver at sammenligningsgrundlaget er, at man i Nord- og Vestjylland sætter sig tilfældigt ud efter gæs uden brug af lokkefugle. Det holder man så op i brugen af powerhunet kald og lokkefugle. Så behøver jeg ikke at lave en dyr undersøgelse for hvad der er mest effektivt. Men jeg møder heller ikke mange gåsejægere, hverken i vest- eller Nordjylland, der sætter sig ud et tilfældigt sted, uden lokkefugle og kald. I givet fald det er den form for undersøgelser man laver, så skal jeg meget gerne stå for den næste.
Hvinandejagt fra pram uden brug at anker og lokkefugle contra hvinandejagt fra pram med brug af anker og lokkefugle på Horsens fjord.

Den holder sgu ikke Carsten. Vil du slå et pænt slag for undersøgelsen, så skal du finde nogle andre parameter.

Tybjerg, Vi er nok meget enige, kan man ikke holde patronforbruget på gåsejagt med brug af lokkefugle og kald under 2, så skal man nok revidere afstand og jagtform .d

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Effektiv gåsejagt i følge DJ og andre 03 okt 2017 20:17 #817

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Lars.

Ja langt hen af vejen vil jeg mene vi er enige.

Der er dog noget der springer mig lidt i øjnene i dit sidste indlæg, nok noget jeg ikke helt forstår:

En spændende tanke/forsøg kunne da være, at det kun var tilladt at drive gåsejagt en gang ugentligt og max. 5 mand, der så skulle ligge på stribe i hver deres pram og skyde over de samme lokkefugle. Området kunne da være ud for Bygholm. Det kunne jo styres at den lokale strand og havjagts koordinator. som så uddelte pladser efter ansøgning fra de pramfolk der ville prøve jagten der. Hvad mener du om den tanke.

Jeg troede lige at vi var blevet enige om at 5-6 mand IKKE er godt for jagten, hverken på land eller vand?

Tænker du her at man på landsplan skulle uddele pladser til gåsejagt på fiskeri territoriet? For det er i mine øjne lidt sjovt hvis du selv er så glad for den frie jagt, men så foreslår restriktioner der rammer andre, om end jeg ( tror ) kan forstå det er på forsøgs niveau. Jeg tænker fælles for strandjægerne er vel at man holder af netop den frihed man har og ikke er bundet af og i dyre konsortier som ret ofte ender i konflikter og folk der bliver uvenner.

Jeg ville da være ked af sådanne restriktioner, den jagtform jeg dyrker kan nemlig godt betyde at jeg ligger i prammen og kalder af gæssene, kommer de eksempelvis bagfra og lign godt nok inden for 20m er det ofte jeg ikke skyder til dem, jeg er ret disciplineret med at jeg VIL ha dem ind forfra på de stive. På nogle dage kan jeg godt få dem inden for den tilladte afstand men skyder ikke på dem, dermed skaber jeg jo ingen forstyrrelse da de ikke er skræmt, men oftest har set en stor flok liggende 500m fra hvor jeg ligger. Det ville jo dermed lukke den uge med det, så en anden dag i løbet af ugen ville jeg så ikke kunne tage ud og prøve igen. Hvis en andejæger lå inden for 0-1500m ville han også nemt kunne smadre mit træk totalt og dermed lukke jagten for den uge, DET lyder i min øre som et virkelig dårligt forslag. Og vil holde mig til bare at sige 1-3 mand er ok til jagt på vand og land, men der over bliver aldrig rigtig godt. Det optimale er dog helt sikkert 2 mand. Og ja, ingen regler uden undtagelse, jeg har også jagtet på X´et og der kan du ligge i ALT og gæssene vil bare ned alligevel, sikkert som på mange af de marker med gulerødder der jages på, Canadiere eksempelvis ELSKER gulerødder men generelt er alle gæs glade for gulerødder, det giver altså bare nogle andre muligheder da de meget gerne vil ned og ha noget af deres yndlingsmad. Og jeg ved hvad jeg snakker om da mine gæs ( har haft ret mange efterhånden ) altid har været helt vilde med gulerødder, tror dog det bedste de professionelle gåsejægere kan beplante marken med er iceberg salat, det er det vildeste junk for ALLE gæs. Så se at få produceret nogle iceberg salater og så tjen mega box´en på gåsejagten når de professionelle gåsejægere så betaler kassen for at komme og jage gæs t)

De bedste hilsner
Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Effektiv gåsejagt i følge DJ og andre 03 okt 2017 21:07 #818

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Lars,

Af alle de snakke vi har haft om gåsejagt har jeg aldrig før hørt dig sige at du ville samarbejde med nogen om gåsejagt lokalt. Så det er da rart, at høre du gerne vil snakke med dine naboer. Det er jo på et eller andet set, en forbedret gåsejagt.

Jeg giver dig ret, bevægeligheden er bedre i skjulet i grøften, selv om sløringsnet naturligbevoksning, stole der forsvinder under en, manglende og for lidt fodplads i vand og mudder, osv. Også kan drille.

En opsamling her kunne være forsøg med ikke at benytte låget i liggeskjulet. Da jeg medgiver dig i, at man i liggeskjulet skal slå låget op, og samle geværet op i liggende stilling. Det laver uden tvivl forstyrrende bevægelser.
Men da jeg er øvet i pramjagten er det ikke noget jeg som sådan har set som en udfordring. Men det burde jeg gøre i det store sammen hæng.

Har egentlig sammenlignet låget med dækningen af mandehuldet i prammen. Og min argumentation for ikke og have det, er netop synligheden i bevægelsen og udfordringen ved, at fjerne dette inden der kan skydes.

Nu er det ikke alle gåsejægere, der er så priviligeret, at ens jagmarker er forholdsvis små og omgivet af grøfter eller kraftige skel, hvor det er let at lave naturlige skjul. Det er heller ikke alle der er så priviligeret, at de må lave stationære skjul.
Så liggeskjulet er en rigtig god ting og for mange giver det en mulighed for god gåsejagt på de store marker.

Haha… jeg tror ganske enkelt ikke dit forsøg ved vejlerne, ville kunne realiceres. Jeg nægter at tro nogen strandjægere ville kunne blive enige om det. Jeg tror chancen for, at det sker er lige så lille som hvis du indgik i et gåselaug ;)

Jeg mener at huske, du som jeg var til mødet hvor vi fik resultaterne af projekt forbedret gåsejagt.

Når jeg siger, at op til 5 mand er mere effektivt, så er det på grundlag, af det jeg mener at huske blev sagt til før nævnte møde.
Med hensyn til antal jægere der er mest optimal, mener jeg svaret var, 3-5 mand, kan være jeg husker galt og at det var 2-4. men der omkring.
Og husk nu Lars, jeg er helt enig med dig… 5 mand er for mange… og har oplevet lignende udfordringer selv, med 4 mand. Så 2 til 3 mand er for mig måden.

I min replik har jeg husket galt, der står ikke noget om jagten var fra liggeskjul eller grøft, men der står sammenligning i mellem jagt med lokkegæs og trækjagt, antal jægere og patronforbrug.

Se billedet her under. Der ses tydeligt, hvis man er 3 mand eller mere, nedlægges betydeligt flere gæs. Vel vidende og som vi er helt enige om, så er 5-6 mand, for mange og giver for lange skudhold.






Definitionen af trækjagt, mener jeg blev fortalt af både Jesper Madsen og en af lodsejerne, nemlig jagten hvor man sætter sig ud i skjul på en trækrute. Jeg kan tage fejl men er ret sikker. Og kan ikke finde bevis for den.

Hvad jeg har forholdt mig til, er projektgåsejagt definitionen af en effektiv gåsejagt og her viser resultaterne sig, at hvis man vil forbedre sin gåsejagt, så kan det ske ved, at benytte det bedst mulige udstyr som lokkefugle og kald og sjkul, danne gåselaug, holde arealer fri for jagt i perioder og organisere jagten på de marker hvor gæssene er.

Jeg er helt overbevist om at det også er denne jagtform, langt de fleste gåsejægere i dag udføre deres jagt. Hvis vi ser bort fra dannelsen af gåselaug og holde arealer fri for jagt i 3-4 dage.

Er dog også næsten helt sikker på, at jagten på engene ved Gøttrup og Værnet foregår fra skjul uden lokkegæs og kald, hvor gæssene skydes på overfløj. Sådan kunne jeg også forestille mig, at det har foregået for få år siden, på arealerne op til diverse søer og fjorde i både Nord og Vestjylland.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Effektiv gåsejagt i følge DJ og andre 03 okt 2017 21:38 #819

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Her er lidt flere billeder af konstitutionen af projekt forbedret gåsejagt.




Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Effektiv gåsejagt i følge DJ og andre 03 okt 2017 22:33 #820

  • Lars Hansen
  • Lars Hansen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 9
Tybjerg, du kan være ganske rolig. Jeg mener ikke, at det skal være som beskrevet . Jeg er bare forbløffet over at man mener man skal gøre det på land og da jeg jo kender Carsten's kamp for den frie jagtret på søterritoriet, så bør han nok holde snuden i sporet og mene det samme om jagten på land. Men det er jo også ulig nemmere at kæmpe kampen på andres bekostning
Carsten har fuldstændig ret, tanken om Jagtlaug i den forstand, de kendes her, er jeg inderlig i mod. Derfor ville jeg spille bolden tilbage på hans banehalvdel for der viste jeg, at reaktionerne med rædsel ville komme.Tænk om nogen skulle begrænse den frie jagtret på søterritoriet,der tillader, at der ikke er loft over antallet af jæger, antallet af jagtdage fortløbende , men at man så inde på land, skulle have restriktionerom antal jægere og jagtdage om de betaler oven i købet for at leje jagten, måske skulle de have penge fra jagttegnsmidlerne som tilskud til at betale jagtlejen, når de nu ikke må drive den frie jagt.

Ingen er i tvivl om at jagt med lokker og kald er den mest effektive form for gåsejagt.
Men der hvor undersøgelsen fejler totalt er, at man ikke kan snakke om effektiv gåsejagt, hvis patronforbruget overstige 3 skud pr. Fugl, samt at der flyver utallige fugle videre med hagl i kroppen. Det er ikke effektiv jagt i min optik, men noget forbandet griseri.
Jeg påstår at det som undersøgelsen forhelliger er en jagtform, som ganske få formår at dyrke. Vi ser jo rigtig mange klip på nettet, hvor de ikke magter det. De gør faktisk bare det DJ og undersøgelsen anbefaler at ligge 5 mand på stribe i powerhunter og skyde på flygtende fugle på for lange hold.
Carsten jagt vil meget gerne lave aftaler med naboerne. Men de skal ikke bestemme hvornår jeg går på jagt. Det bør altid være op til min etik og moral. Lige som det er op til din etik og moral, hvor mange gange du vil tage på pramjagt i et givent område.
Når du siger du aldrig har hørt mig indgå i et forpligtende og begrænsende jagt aftale med mine naboer, så "glemmer" du måske min fortælling om da vi på halv øen indgik en aftale om regulering af gæssene. Der lavede vi den aftale jægerne og lodsejerne at der blev søgt regulering på gæssene. Hvert konsortie fik så nogle dage i en fast turnus hvor vi så skulle regulere gæssene på hele strækningen. Det betød helt konkret at jeg stillede mine arealer til rådighed for 4 andre konsortier og de gjorde det samme.det vil jeg da kalde et forpligtende samarbejde.
Et sidste lille spørgsmål er hvis jagt med lokkefugle, kald og kunstig skjul, nu er så effektiv, hvorfor må det så ikke bruges under regulering i perioden fra 1/2- 1/5.
Du glemte at svare på spørgsmålet ønsker du effektiv jagt? Og i givet hvorfor og hvordan skulle det så styres på vandet

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Effektiv gåsejagt i følge DJ og andre 03 okt 2017 23:53 #822

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Beklager Lars,

Jeg har ikke hørt dine fortællinger om regulerings jagt. og jeg tror heller ikke du kommer til noget lignende i jagtsæsonen. :P
Jeg er måske ikke uptodate på reglerne om regulering, men er det ikke sådan, at man må regulere Bramgæs med skjul og lokkefugle nu, og skyde op til 50 fugle pr. dag ? men ved ikke om man må det i foråret. Her kunne du spørge Niels Henrik Simonsen, DJ.

Du må ikke tage fejl Lars, min holdning til den frie jagt er nøjagtig som din... som jeg nævner respektere jeg både dem der ønsker en effektiv gåsejagt via laug og dem som ønsker den frihed til at gå på jagt når man ønsker og kan. Jeg tror ikke du kan finde nogen stedder, at jeg har anbefalet eller sagt, man skal danne gåsjagt laug for at få den mest effektive gåsejagt. Jeg har sagt, at jeg respektere dem der vil og at der med dette projekt er en vej til at effektivisere gåsejagten hvis man ønsker det.

Jeg kan heller ikke se nogen steder at hverken jeg, undersøgelsen eller DJ, skulle anbefale 5-6 mand i skjulene. Det er vel bare det vi ser sker, på diverse kanaler. Og det kan jeg kun gå i mod.
Som nævnt tidligere så viser undersøgelsen, at der nedlægges betydelig flere gæs, hvis man er mere end 3 mand i skjulet. Der står da ikke man ”skal” være 5-6 mand eller, at man anbefaler dette. Så er det i alle tilfælde gået mig forbi.

Jeg forsvarer sådan set ikke gåselaug - tanken, men jeg forsvare jagten på gæs, med lokkefugle og kald... om det så er fra grøftekanten, liggeskjul eller pram. Om det er grøften eller liggeskjul er efter min bedste overbevisning meget tæt på, at være lige gode.

Jeg har også oplevet jagten fra grøften, her skydes der også til flygtende gæs og har set YouTube film hvor dette tydeligt ses. også kun med to mand.

Jeg tror faktisk ikke, man kan skyde flere gæs på vandet ved at ligge 5-6 mand sammen... jeg er ret sikker på. man ikke kan narre gæssene ind på skudhold. Men jeg tror på gåsejagt på vandet, med kald og lokkefugle og med gæs på stive vinger ind i lokkerne. Dette gøres bedst alene eller maks to mand.

Og jeg kan slet ikke forsvare de som ligger på vandet og skyder til gæs på overfløj med et patronforbrug på 25 til 1,

Jeg har som du ganske rigtig siger. INGEN intentioner om, at deltage i noget der ligner gåselaug på søterritoriet. Jeg tror simpelt hen ikke det kan lade sig gøre.
Og forholder mig igen til at jeg ikke har meddelt, at jeg sige man skal eller bør benytte gåselaug. hverken på land eller vand. Men det er en mulighed, hvis man ønsker det og kan finde fodslag for det.

Men for år tilbage, kan jeg huske der blev lavet en frivillig fredning af Edderfugle hunnen i Limfjorden blandt strandjægeren, for at give dem frihed til at etablere sig bedre som ynglefugl i området omkring Løgstør- og Nissumbredning. Så strandjægere kan arbejde sammen, hvilket jeg syntes er spændende.

Jeg kan ikke fornægte, resultaterne fra projekt forbedret gåsejagt, os ser jeg specifikt på hvad der er undersøgt, Færre anskydninger, færre patroner pr. leveret gås og en højere effektivitet, så er opskriften der... hvis det er det man ønsker.

Jeg er helt enig, patronforbruget bør overholde de 3 til 1 og gerne mindre. Det gælder for i øvrigt alle jagtbare arter.
Har man et større patronforbrug end 3 til 1, så skal man fortage sig noget andet end det man gør. Typisk afkorte skudafstanden.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.