Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 17 dec 2021 12:54 #5459

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Torben,

Ja, præcis hvad jeg mente med pondus, eller sagt med et andet ord aktivt arrangement i din forening. t)
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 17 dec 2021 13:05 #5460

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Så nemt slipper du altså ikke Carsten.

Hvor meget tror ledelsen i DJ på at bevare edderfuglen?
Hvor megen økonomi "spytter de i kassen" contra det de brugte på hare og agerhønen.

Jeg ved godt du er trådt ud af strand og havjagt udvalget, men pengene, de blev vel bevilliget da du sad i det?

Hvor stort et beløb taler vi om?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 17 dec 2021 13:24 #5461

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Torben,

Lige nu er der et medlem af trækvildtudvalget, der er utilfreds med, at jeg har skrevet for meget om hvad der er sket. Derfor vælger jeg ikke at skrive mere her før tingene er afklaret.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 17 dec 2021 13:34 #5462

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Carsten.

Fuld forståelse fra min side.

Vi ved begge at det jeg ønsker svar på, nødigt skulle ud.

Nu er det så en fra trækvildt udvalget der bliver sorte Per.

Men mon ikke det er ledelsen, der her har et alvorligt forklaringsproblem over for os strandjægere?

Vi er og bliver kun B medlemmer i deres konsortie.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 03 jan 2022 10:33 #5505

  • Watson
  • Watson's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Som ny i dette forum, men med mere end 50 års erfaring med strandjagt, er jeg bekymret over udviklingen.

Med VFR's indstilling fra december 2021 om jagt på edderfugl er der taget hul på en mulig tømning af EF-fuglebeskyttelsesområderne for jagtmuligheder.
Det er en farlig udvikling, hvis først 1 art får særfredning i disse områder. Det havde været fornuftigere at gå efter generelle retningslinjer, også selv om det havde betydet et stop for jagt på edderfugl, indtil en forvaltningsplan eventuel igen giver mulighed for jagt. Nu er det signaleret, at der kan være artsspecifikke regler i beskyttede områder.
Pibeanden og krikanden er måske de næste, man kan 'pille' ud af EF-fuglebeskyttelsesområderne - vi skal ikke glemme, at både DOF og DN arbejder på udfasning af jagt i disse områder. Når dette er sagt, finder jeg faktisk disse to organisationers politik på fx udsætningsområdet ganske fornuftig.

Vi strandjægere bliver nok nødt til at være imødekommende over for en generel sænkning af det forkætrede forstyrrelsetryk på vandfugle. Et generelt stop for vandfuglejagt op ad formiddagen vil få al snak om overdreven forstyrrelse til at forstumme, og vi vil stadig kunne opretholde jagten i de nuværende jagtområder.
Derfor er det så trist, at der nu lægges op til artsfredninger i EF-områderne, for så kan skære skive efter skive - med indstillingen fra VFR er vejen desværre banet med DJ's medvirken. Taktisk uklogt.

Jeg har netop sendt et læserbrev til 'Jæger' med samme indhold som ovenstående, men det er stort set umuligt at få en debat i gang i DJ. Læsere af Jæger vil vide, at jeg har forsøgt flere gange i 2021. DJ virker desværre lukket - se blot de mange lukkede dagsordenspunkter til HB-møder og indholdstomme referater fra både HB og udvalg. Selv som indlogget medlem på hjemmesiden er vigtige emner lukkede. Senest har HB diskuteret jagtpoltiske udfordring og udsætning - jeg aner ikke, hvad de mener.
Jeg har været medlem i en eller flere jagtorganisationer siden 1969 - med en pause fra DJ i det meste af Ole Roeds regeringsperiode. Med CLC's ankomst forventede jeg, at strandjagten ville få en mere fremtrædende plads - gerne på bekostning af trofæjagt og tivoliskydning til udsatte fugle. Det er ikke rigtig sket. En konstruktiv dialog i VFR om stop for/begrænsning i udsætning og et forbud mod fodring ved skydepladser (krav om minimumafstand) vil give jægerne den goodwill, der skal til for at kunne bevare en anstændig fri jagt på vandet.

I håb og forventning om en fremdeles sober tone i dette udmærkede forum sendes de venligste hilsner
Finn Watson
formand for Karrebæksminde Strandjagtforening

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 03 jan 2022 17:23 #5506

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
STOP Stop stop. Skal vi nu til at lukke vores jagt selv.. så vil jagttryk blive intensiveret på det tidspunkt og så har vi da først mistet har. Og fru Danmark hvis de ser så mange både ude hver weekend...
Vi skal arbejde for mere jagt ikke mindre.. alt andet er ikke acceptabelt.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 03 jan 2022 19:54 #5507

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Man kan vel sige at blev strandjagten til gode set som andre minoriteter i vores samfundet, ved forhandlingerne i VFR ville alt se ganske anderles ud, det er dog ikke tilfældet. Og lige meget hvor meget vi kalder til krig mod vores forbund eller andre jagtformer ændre det sig næppe!

De nemmeste forslag vedr. jagtbegrænsninger at foreslå vil jo til enhver tid være dem man med 100% sikkerhed ved IKKE rammer en selv, enten fordi man ikke dyrker jagt mere, aldrig har, eller er smuttet på landjagten i stedet for!!

Jeg har uendeligt svært ved at se et forsalg ( for det vil det jo være Finn ) af formiddags / middags jagten skulle redde noget som helst!! Skulle jagtmodstanderne så slå ud med armene og sige: 1000 tak kære strandjægere, nu skal I få fred for os, når I med så stor selvindsigt forærer os denne gave??? Med alle dine års erfaring på dette felt, køber du så selv den præmis??

Jeg gør ikke i hvert fald!!
Mer vil ha mer, og MER får ALDRIG nok.........

Jeg har også svært ved at se gloser som tivoli skydning, bidrager til at ens argumenter overfor DJ skulle tilskrives mere vægt.?.?
Derimod tænker jeg at jagtmodstanderne klapper sig på lårene af grin, splittelse mellem jægerne vil jo uden tvivl stille dem stærkere....

I sidste ende må vi vel accepterer at vi er et mindretal, og hvis vi vil beholde hvad vi har skal VI kæmpe for det. Vil vi det? Og er vi klædt på til det?

Man skal også huske at den generelle opfattelse af natur, samt syn på selv samme er under forandring. Så på den lange bane er det jo ikke sikkert der er plads til jagt. Har nogen prøvet at undersøge eksempelvis hvor mange af Mopa bådene i Mopa klubben der egentlig bruges til havjagt? Af hvad jeg har hørt er det et absolut mindretal ( det er hvad jeg har fået fortalt ), mens langt størstedelen bruges som hygge / fiskebåde. Det siger vel også noget om udviklingen, hvor trist man end må mene den er.

Sidst men ikke mindst, når vi ser hvad der tages af beslutninger i vores land, kan man vel ikke påstå at alt giver mening.
I takt med jeg bliver ældre er der mere og mere der besluttes som jeg ikke forstår, jeg tilhører da heldigvis en større gruppe for mange andre jeg taler med siger det samme. Om de så bare siger det for jeg ikke skal føle mig dum, ved jeg jo ikke med 110% sikkerhed :whistle:.

De bedste hilsner
Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Reneb

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 04 jan 2022 09:36 #5508

  • Watson
  • Watson's profilbillede
  • Gæst
  • Gæst
Det er tankevækkende, at ingen af de to reaktioner på mit indlæg af 3. januar 2022 forholder sig til substansen i mit indlæg, nemlig:

At forslaget om en artsspecifik fredning i EF-fuglebskyttelsesområderne kan vise sig at være en glidebane hen imod en udfasning af jagten i disse områder.

Mon ikke der skulle findes en og anden derude, som vil forholde sig til netop den 'analyse'?

Reaktionerne på mine tanker om, hvordan dette muligvis kan imødegås, er desværre forudsigelige. Lige siden 1967-jagtloven og også før har strandjagtens historie været en oplistning af 'kampe' mellem jagtinteresser og frednings- eller miljøinteresser. Når jeg vælger 1967-loven som skæringspunkt, er det fordi min jagtlige bane begyndte med denne lov:
I 1970'erne drejede det sig om fredning af langt de fleste vadefugle, i 1980'erne var det motorbådsjagten i de indre farvande og problemerne med blyhagl og 1990'erne udmøntningen af køkkenbordsforligets aftale om mange nye reservater. Som bekendt er alle disse forhold faldet på plads, men det var ikke uden (forgæves) skrig og skrål fra jægerside - først da Rønholt, Raunkjær og Vesterdahl kom til og kunne finde ud af at samarbejde, faldt der ro over gemytterne.

At tro, at den frie jagt med disse store forandringer fra det forrige århundrede dermed er sikret for tid og evighed, er naivt. Enhver periodes organisationer kræver at kunne se på tingene med friske øjne, og vi står i dag over for en mere naturbevarende dagsorden. Hvis vi ikke selv kommer på banen med konstruktive idéer, der kan fastholde en rimelig strandjagt, fortsætter DOF efter deres debatbog fra 1975, 'Kystfuglejagt og kystfuglebeskyttelse', og DN styrker arbejdet for udfasning af jagt på offentlige arealer og i beskyttede vådområder - og i øvrigt total forbud mod skumringsjagt. Få fat i DOF's bog og se, hvordan den reelt har fungeret som drejebog. Begge organisationers jagtpolitik ligger på de respektive hjemmesider.

Til Tybjerg: Jeg er ked af at blive beskyldt for at bekæmpe 'vores forbund' eller 'andre jagtformer'. Jeg har siden 1980'erne arbejdet loyalt med bestyrelsesarbejde i flere jagtforteninger, sågar siddet I Hovedbestyrelsen for DanmarksJægerforbund, indtil der kom en formand, der havde svært ved at samarbejde. Mht andre jagtformer er vi nødt til at skelne mellem jagt og skydning, jf. englænderenes sondring mellem 'shooting' og 'hunting' - og ja, jeg tror, at jagten på skydefugle i løbet af en overskuelig årrække vil blive decimeret eller helt udfaset. Og ja, jeg synes DJ for tiden står svagt og usynligt i den offentlige debat om mange emner, det være sig landbrugspolitik, udsætningspolitik og interessevaretagelsen af den 'lille mands' stilfærdige jagt. Men det er ikke det samme som at håbe, at det ikke ændrer sig: Den, man elsker, tugter man.
I øvrigt mener jeg, at vi skal ophøre med at bruge betegnelsen 'jagtmodstandere' om folk, vi skal finde løsninger med i VFR.Det virker noget old school og konfrontatorisk.

Med venlig hilsen
Finn Watson

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 04 jan 2022 16:08 #5509

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Watson

Ikke for at tage modet fra dig, men tro mig når jeg skriver dette.

Du starter ikke en revolution angående strandjagtens fremtid ved at skrive om dine bekymringer/frustrationer herinde.

Det er afprøvet mange gange, og ender altid med de samme 4-5 mennesker der holder deres teorier op mod hinanden.

Strandjagten bliver pillet fra os bid for bid og er blevet det siden 1967.

Men hvem skal gøre noget ved det?

Os med de 40-50 års erfaring, eller dem der vil have muligheden for at tage kommende generationer med på jagt?

Mine kampe er kæmpet, jeg "pisser" bare af og til i bålet, for at se folks reaktion når det begynder at ryge.

Holdningen er desværre bare sådan, der trækkes lidt på skuldrene, og så trøster man sig med.
"Det kan vi jo ikke gøre noget ved"

Selv om det smerter mig, så tror jeg faktisk de har ret.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 04 jan 2022 18:19 #5510

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Torben,

Hvis du tror det hjælper noget, at hælde vand ud her. Så kan du godt tro om igen. Og her kommer så et surt opstød fra mig. Det er i orden du giver igen. Men jeg svare dig ikke, da jeg ikke gider en debat om mit sure opstød.

Jeg bliver en lille smugle harm, når du siger Holdningen er den... At der trækkes på skulderen og at det kan der ikke gøres noget ved. Jeg kan love dig for min holdning er en hel anden og jeg forsøger at gøre alt det ved det som min indflydelse rækker.

Til din orientering, så er der i DJ 2-3 ansatte der på fuld tid arbejder for trækvildtet både nationalt og internationalt + 3-4 mere der trækkes på, når der er brug for deres kompetencer.

Personligt har jeg brugt 7000+ timer på kurser, uddannelse, foredrag, møder, forberedelse, læst ufattelig meget, undersøgt lige så meget, og deltaget i de undersøgelser der er lavet de sidste 15 år.

Jeg kan love dig for, det her er lidt mere kompliceret end, at sige jeg ser massere af fugle, og bakke DCE op i bæredygtigheden i at skyde hanner.
Jeg kan sagtens se historikken i det jagt vi har mistet.

Hvis du mener du har ydet en politisk indsats for strandjagten. Så så jeg dig i udvalget til 2 måske 3 møder og væk var du. Jeg ved godt du yder en kæmpe indsats i din forening og stor anerkendelse og respekt for det.
Nu håber jeg ikke du ryger i det røde felt, ellers kan jeg anbefale en kold pilsner og en boksebold. Sådan en har jeg kunnet bruge mange gange.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen