Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 14 dec 2021 21:33 #5448

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Torben,

Lige på det her punkt, ville en national forvaltningsplan ikke have gjort nogen forskel.

Der hvor jeg ser en national forvaltningsplan kunne have været givtig, er i forhold til dataindsamling og en beskyttelse af yngleområderne. Hvor v i kunne have haft det sat i et system og forankret.
Men her må jeg bare sige, det vi har forsøgt at sætte i værk . Vi har ikke kunnet mobilisere strandjægerne til at arbejde for sagen før nu. Her tænker jeg på Redekasseprojekterne. Et fåtal har leveret vinger.

Der ser heldig vis ud til, at det går meget bedre nu. Jeg er ganske sikker på, data indsamling bliver et nøgle ord i fremtiden.

Det jeg ser som værende rigtig svært og en udfordring der skal løses i vores organisation. Når vi selv går i gang med projekter som vi i udvalgene har vurderet vigtige, så har og er det stadig utrolig svart, at få det forankret ved de rigtige ansatte i DJ. Her tænker jeg på Vægtindsamlingen og Kønstællingerne. Her er det ikke lykkedes for os, at få det prioriteret eller skabt et ankersted til det.

Jeg er lidt nysgerrig på din holdning til et par udfordringer.

Hvad er din grundholdning til jagten, er det i orden vi har jagt på arter der går voldsomt tilbage i antal ?
Hvad er din holdning til AEWA og vandfugleaftalen ?
Hvad er din holdning til Fuglebeskyttelsesdirektivet og de forpligtigelser der kommer med det ?
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 15 dec 2021 08:18 #5449

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Min grundholdning til jagt på fugle der er i voldsom nedgang er.

Så længe vi høster af et overskud af hanner "som alligevel ikke bidrager til bestand forøgelse" (forskernes ord), så har jeg det fint.
Det hjælper altså ikke på bestandstørrelsen med en overflod af hanner, eller mener du noget andet?

AEWA?
"Deres optællinger er mangelfulde, de nordiske lande mangler økonomi til flytællinger og de baltiske lande er fuldstændigt ligeglade med hvor edderfuglene er, en teori er at bestanden er flyttet på grund af den globale opvarmning" (Ikke mine ord, men du ved vist hvem det er)

" Vi er nødt til at opgive nogle arter (Fløjlsand og Havlit), så skal vi holde FAST i det der er vores hjerteblod, Edderfuglen.
DER står vi fast, det handler ikke kun om edderfuglen, det handler om motorbådsjagten her i landet, ingen edderfugl, ingen der gider tage på motorbådsjagt" (IKKE mine ord, du ved hvor de kommer fra)

Vi opgav Fløjlsanden og havlitten, velvidende at havlitten er den mest talrige dykand på den nordlige halvkugle?

Fuglebeskyttelses direktivet samt AEWA, de skal følges ud fra et biologisk KORREKT materiale, det er IKKE det der sker nu!

"Der er ikke megen vilje i hovedbestyrelsen til at kæmpe for strandjagten, det hele går op i kronvildt, ulve og udsætningsforlig, i sejler jeres egen sø" (ikke mine ord, men fra en der et tæt nok på, til at vide det)

Så hvis strand og havjagtudvalget samt trækjagt udvalget, føler de kæmper en håbløs kamp mod "ledelsen" så kan jeg godt forstå det?

Paradoksalt nok har der ALDRIG været så få der dyrker motorbådsjagten, men det er måske derfor man i hovedbestyrelsen ikke finder den værdig at kæmpe for.

Winston Churchill sagde.
"Tal i vrede, og du kommer til at holde den bedste tale, du nogensinde har fortrudt"

Dette indlæg er ikke skrevet i vrede, skal du vide. Det er velovervejet.

Så når der skal skrives et kapitel om tabet af jagten på edderfuglen/motorbådsjagten, så kan DJ skrive deres, så skal jeg nok fortælle min.
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, cpfj, Rulab

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 15 dec 2021 20:40 #5451

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Torben + Backup,

AEWAs grundlag er IUCNs Rødliste. Det er de tal, mål og vægte der er til rådighed og konstatere de bliver brugt, uanset om vi syntes de er mangelfulde
Men vi kan skubbe på ved at stiller tvivlende spørgsmål til validiteten.

Danmark har underskrevet AWEAs vandfugleaftale. Den bør den siddende regering følge.
Lige nu har vi en regering med støttepartier der ikke taler for, jagtsagen.

Jeg er nysgerrig på hvad I ville have gjort hvis det var jer der stod i VFR. Husk uanset hvad du kommer med, Så har modstanderne 4 esser i baghånden. AWEAs Vandfugleaftale, der som jeg har forklaret, siger jagten på Edderfugl ikke kan fortsætte.

Du ved der skal ske en betydelig reduktion i udbyttet. Hvordan ville jeres plan se ud for det ?

Den plan som I syntes var den bedste fremlægger i Rådet, Det bliver ubetinget fejet af bordret.--- Hvis det er det Jægerne ubetinget vil, stopper vi her og jagten på Edderfuglen lukker helt de næste 2 år.!!!!

Rådet vil have en anden løsning til en begrænsning af udbyttet. Jagten skal stoppe i ALLE fuglebeskyttelses områderne. Ellers lukker jagten helt.

Hvad ville du gøre ?

Husk det er ikke alle fuglebeskyttelsesområder, Edderfuglen er på udpegningsgrundlaget.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 15 dec 2021 21:04 #5452

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hvad mener du med "backup"?

Jeg behøver ikke inspiration eller tilladelse fra nogen til at skrive frit som jeg gør herinde.(derfor jeg valgte at træde ud af strand og havjagt udvalget ret hurtigt)

Winston Churchill sagde.
"Har du fjender? Godt! Det betyder at du på et tidspunkt i dit liv, har stået ved din mening"

Det der får mig til at fare i flint er når du skriver, at vi skal regne med jagten på Edderfugl lukkes helt.
Fordi det er Lea Wermelin forpligtet til.

Hvorfor så hele dette maskespil i VFR med at det kun er i fuglebeskyttelse områder hvor edderfuglen er på udpegningsgrundlaget?

Det behøver du vel ikke bruge et døgn på at svare på?
Med mindre du skal cleare det med dit bagland?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 15 dec 2021 22:48 #5453

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Torben,

Du skriver et par gange i dit indlæg, dette er ikke mine egne ord, og at jeg sikkert ved hvem. Der ud af tolkede jeg, at du har drøftet dine tanker og holdninger med en eller flere personer.
Beklager hvis min kommentar Backup er upassende. Jeg kan ikke lige regne ud hvordan du fik det til at være en løftet pegefinger i forhold til det du skriver. Den var ment lidt i sjov, da det lød til der var en eller flere end dig der medvirkede i dit svar.

Der er så absolut ingen der forbyder dig at skrive frit, Det er og bliver min holdning for forrummet her, så længe det foregår i en ordentlig tone.

At vi kan risikere jagten lukkes helt er et faktum, det hænger og svæver i luften. Udfaldet kan i den grad påvirkes af et enig VFRs indstilling. Hvad vi skal huske er, at ministeren siden 2018, har fulgt VFR indstilling og valgt ikke af følge Vandfugleaftalen.

Det resultat der er kommet, har bevaret muligheden for trækjagt og motorbådsjagt og gælder i de kommende to år. Her efter er ligger der en International adaptiv forvaltningsplan. Hvor i der er en plan for afskydningens størrelse for Danmark. Husk. Denne aftale gælder i to år, Så skal der igen snakkes jagttid ud fra det adaptive del i forvaltningsplanen.
Hvordan den ser ud er jeg meget spændt på. Er ret sikkert der kommer en kvote. Hvor stor eller lille ved jeg ikke.

Hvad der kan forhindre jagten, er hvis der sker en negativ ændring næste gang der kommer en ny mob, fra AEWA og Edderfuglen Bliver vurderet mere truet.
Hver enkelt land, indlevere data, Nogle lande har gode data andre her ikke.

Vi kan fare nok så meget i Flint Torben, de eneste det går ud over er os selv.

Syntes at huske du skrev VI SKAL STÅ FAST PÅ Edderfuglen. Undskyld mig. Som jeg ser det, så er der fra VFR sagt god for en fortsat jagt på Edderfuglen med den begrænsning vi kender.

Og det er VFR rådets indstilling til Fr. Lea W.
Det håber jeg da hun lytter til, men vi ved da ikke om hun gør det.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 15 dec 2021 23:12 #5454

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Denne video er lavet af jægeren Karl Lucas Wideman Fra Ålandsørene midt i Østersøen. Der er ingen tvivl fra ham at Edderfuglen i Østersøen går tilbage.

Hvad han har valgt at gøre i denne video, er at belyse prædator udfordringen for Edderfuglen og hvad de har sat i værk for at hjælpe Edderfuglen. Jeg syntes der er en meget stor inspiration til at gøre noget lignende alle de steder vi kan i Danmark.




Som det nævnes i videoen, så er Edderfugle hunnen, symbolet for hele skærgårdens natur.
For mig er hun også drivkraften for min interesse for vildtet og jagten.



Edderfugle hannen har bestem også sin plads og .jeg bliver altid høj af en rus når jeg ser dem.

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 16 dec 2021 07:42 #5455

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Godmorgen Carsten

Når jeg sidder herhjemme og kigger i krystalkuglen om fremtidens motorbådsjagt, bliver jeg bekymret.

Så bruger jeg en livline og ringer til en ven, som tit og ofte taler mine bekymringer lidt ned.
Men nu er jeg altså for alvor bekymret, det burde alle os strandjægere være.

Hvis alt skal overlades til IUCN og AEWA's mangelfulde optællinger?
Hvis det er det eneste der skal lægges til grund for fredninger?

Du skriver selv at en stor del af vores jagtbare svømmefugle er på vej ned i den sæk også.

Hvis det sker, så burde andre end os strandjægere være bekymret.
Hvis ikke vores bidrag til DCE vægtes, hvorfor så sende noget som helst ind?

Hvis ikke det nytter noget som helst at stå i DJ, hvorfor så gøre det?

Jeg håber Lea Wermelin vil følge VFR og ikke kun de tvivlsomme optællinger.

Måske er jeg bare en gammel sentimental mand, med for mange minder om den "frie" jagt i hukommelsen.

Når jeg færdes i jagtkredse kan jeg godt se at den moderne holdning mange steder er.

"Det kan vi jo ikke gøre noget ved"

Om det giver mening ud over
"underholdningen" at vi 2 debatterer herinde ved jeg ikke.
Vi kan jo bare tage den på telefonen.

God dag til dig Carsten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 16 dec 2021 09:38 #5456

  • Fromse
  • Fromse's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 46
  • Modtagne Tak: 22
Goddag de herre
Med dyb respekt for jer begge, prøver jeg med et skriv selv om jeg ikke er stærk i ord.
Det kan godt være at det er underholdende, men sagligt og sorbet, men i ser samme sag fra hver jeres side,
I bund og grund tror jeg at I har samme mål ,bevar jagten på edderfuglen, men i har bare hver jeres vej.
Som jeg læser det står dof for optællingen af fugle og i min verden ved vi hvad de står for.
Derfor vil jeg mener at Dj burde få lavet nogen flere optællingen, især på de arter som har vores interesse, end kun den der edderfugletælling hver 10 år, så vi som jæger har nogen stærke beviser som modargument.
Om man kan lide Lea eller ej , så skal man huske at når der står kan ,bør ,måske i en tekst er det ikke ens betydende med at man skal ,så kan udfaldet falde til hvilken som helst side.
Min personlig holdning er at vi skal drive bæredygtigt jagt og som det er nu så skal der skydes en del hanner så der ikke er så mange som stresser de stakkels hunner.
Samtidigt skal man se på de prædatorer som er skyld i ynglen går til hvert år
Håber I vil forsætte jeres udveksling her på siden.
Mvh Fromse

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 16 dec 2021 22:23 #5457

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg tror det er vigtigt, at vi snakker om tingene og får fortalt, hvordan systemerne virker, hvilke nationale-, internationale forpligtigelser via lovgivning og aftaler der har indflydelse på jagten i Danmark.
Er faktisk glad for den debat vi har her, det viser frustration, galle, vrede over noget udefrakommende som er meget svært at forstå elle acceptere, der samtidig vil tage vores hjerteblod fra os.

Jeg er helt enig i dine bekymringer for Edderfuglejagten. Men alt bliver nu ikke overladt til IUCN og AEWA. Hvis det var det, var jagten stoppet i 2018.

De tal, der ligger til grund for IUCNs Rødlister, bliver indberettet fra alle lande. Som jeg er orienteret, så kommer de danske tal, fra DCE. Selvfølgelig er der tal der kommer fra DOF, men også tal DCE selv har lavet, som Flytællinger og nogle punkttællinger. Nogle lande er rigtig gode til at producere data, andre er ikke.

Jeg ved, data fra flytællingerne i 2016 og 2020 ikke kan være med i DCEs indrapportering til IUCN, da der ikke fra den danske stat er leveret penge til en forarbejdning. Jeg ved data fra 2016 bliver forarbejdet i førstekvartal af 2022.
Så det er da rigtig, at tal fra Danmark ikke er helt opdaterede. Hvordan det ser ud på den front for Sverige, Finland og Rusland ved jeg ikke.

Kan jeg se noget positivt i det. Måske; Jeg kan da ikke lade være med, at tænke på om vi egentlig ikke skal være glade for der er lidt alder på data for Edderfuglen, når alt peger på bestanden går ned af.
Jeg kan da sagtens frygte, at flytællingerne fra Danmark i 2016 og 2020 viser en faldende tildens. Det jeg håber er, at de viser en stabilisering eller en bare en lille opadgående tildens.

Når jeg tænker på, at det ser sort ud for jagten på de store dykænder. Så bliver jeg bekymret for de fugle som jeg holder så meget af. At vi måske mister jagten helt, er mere end træls. Det kunne aldrig få mig til, at melde mig ud af den organisation jeg ved arbejder for jagten.

Jeg tænker rigtig meget over om der er noget vi kan gøre, Det du ser i den videofilm, har vi forsøgt at komme i gang med i nogle år. Når vi har spurgt strandjægerne er det et fåtal der har meldt sig. Jeg syntes videoen er en rigtig god inspirator for at smøgeærmerne og op gøre noget, frem for at stikke af ved at melde sig ud af DJ.
Jeg så da rigtig gerne der blev lavet en International forvaltningsplan for Havørn. Der kunne sige noget om en reduktion af Havørnen i områder hvor de er et problem i Yngleperioderne. :woohoo:

Jeg ved du er en god organisator og har et pondus i jeres forening. Her kunne du være med lige præcis der hvor dine styrker er størst. For at hjælpe de unge mennesker med f.eks redekasse projektet. Eller være med til, at jægerne finder ud af, DATA indsamling bliver lige så naturligt som at vedligeholde sit grej.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Indstillingen til de nye jagttider er på plads. 17 dec 2021 11:58 #5458

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Carsten

Så må vi vel hellere fortsætte med at støtte DCE, det lyder ikke på dig som om det er "skønne spildte kræfter" (vi har vel reelt ikke andre valg) og så har vi da gjort vores.

Jeg havde bare fået et andet indtryk om de optællinger som blev foretaget i norden, at de var mere end mangelfulde.
Men er IUCN til at stole på "ud fra materialet", så skal det da vægtes på lige vilkår med det fra DCE.

Melde mig ud af DJ kunne jeg personligt ikke drømme om (kan jeg jo sagtens sige nu, hvor andre betaler mit kontingent resten af livet).
Jeg var blevet under alle omstændigheder, da jeg har det holdning at vil man brokke sig over et "system", så kræver det man er aktiv i det.
Lidt som til valg, er du sofa vælger, har du dømt dig selv ude.

"mobiliseringen" af strandjægerne.

Måske er vi kommet sent i gang, men vi er da i gang.
Der er blevet bygget shelters (Roskilde strandjagtforening lavede 20).
Dem vi lavede blev placeret på Rønø i Isefjorden; ikke i Roskilde fjord som det vist stod i "Jæger"
Dem der satte dem ud fortalte at der var så mange rottegange, at de sank i til anklerne. (rotter hjælper disse shelters vel næppe på?)

Vi er en solid forening, med penge i kisten.
Ergo vi havde råd til denne udgift, men det er ikke givet at andre foreninger har?

Spørgsmålet er derfor.
Hvor megen økonomi stiller ledelsen til rådighed ved disse tiltag?
Deres arrangement i troen på at bevare jagten via en national handlingsplan, kan vel læses i deres investering?
Så vidt jeg husker var der en del økonomi stillet til rådighed, da det gjaldt haren og agerhønen, du kan måske hjælpe mig her, for det eksakte beløb har jeg glemt.

Jeg håber og tror da på at ledelsen vil bidrage med samme beløb til vores "hjerte blod", vi er jo DJ og og er vel alle lige, uanset om vi dyrker strandjagt eller agerhønse jagt med stående hund?

Om jeg har pondus?
Jeg forsøger at være hjælpsom og uddele af min erfaring det bedste jeg kan.
Der er næppe en undersøgelse angående edderfuglen, hvor jeg ikke aktivt har været behjælpelig og jeg stod også i forreste række da der blev bygget shelters.
En del af mine nedlagte fugle har i årevis gået til et naturcenter hvor de bruges til skolebørn.

Men om det er at have pondus?

"Alle kan bruges til noget, om ikke andet kan man bruges som et dårligt forbillede"
(Sagt af mine skolelærere) .

God weekend.
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.