Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Kønstælling at Edderfugl. 6-7. marts 2021 11 feb 2021 20:14 #4873

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
I 2011 gennemførte vi i DJ også en optælling af edderfugle for at kortlægge kønsfordelingen.
Kortlægning af kønsfordelingen 2011 Læs og se mere om edderfuglen Her




Opgaven:
I løbet af sæsonen har en gruppe strandjægere indsamlet vægtdata på nedlagte edderfugle for at
se hvordan deres kondition har der op til ynglesæsonen. Der er også indsamlet vinger, hvor det ser
ud til at mængden af vinger der er indleveret, er øget i sæsonen 2020/21.
Der er dog brug for mere viden, og det specielt om edderfuglen, og kønsforholdet, hvor
vingeundersøgelsen naturligvis ikke kan sige noget.
Målet med optællingen er at bidrage til den viden, der er om Edderfuglen, således at den
fremtidige forvaltning kan ske ud fra den bedst mulige viden. Data vil ligeledes tilgå den kommende
forvaltningsplan for Edderfuglen.

Derfor opfordrer vi dig til at bidrage til en kønstælling som foregår i weekenden den 6.-7. marts.
Måden tællingen foregår på, er at du en af de to dage tager på kysten, hvor du tæller Edderfugle
og registrere antal hanner og antal hunner der trækker forbi den position du har valgt dig.
Vil du deltage, så sender du en mail til:
Jacob Cittrup Dahl. Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. 53578202
Carsten Holm Clausen: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. 26147023
Husk kaffen, kikkert, pen og notesblok.

Når I nu er derude, vil jeg opfordre jeg til, indberette hvad I ser af Edderfugle og andre arter på
Naturbasen.
Naturbasen - Danmarks Nationale Artsportal
Hent Naturbasens app her:
Naturbasen Apple Naturbasen Adroid

Med venlig hilsen.
Jacob Cittrup Dahl og Carsten Holm Clausen

Du kan hente/downloade, dette skriv, en vejledning og skabelon til tælleresultater her under.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF



This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF



This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: BS

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Kønstælling at Edderfugl. 6-7. marts 2021 11 feb 2021 21:37 #4878

  • banditten
  • banditten's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 6
hej torben.
ved den sidste kønstælling i 2011, blev der talt 18000 fugle. Der blev brugt samme metode, så forhåbentligt når vi op på det samme antal, hvis ikke flere ved denne kønsoptælling.
ja det er weekenden d 6-7 marts i tidsrummet 06-12.

Da optællingen er frivillig skal folk kunne bidrage med det de har mulighed for, vejret kan vi desværre ikke styre.

rapport fra 2011.
https://www.jaegerforbundet.dk/media/14992/rapport_k%C3%B8nsfordeling-blandt-edderfugle-2011.pdf

vh jakob/ banditten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Kønstælling at Edderfugl. 6-7. marts 2021 11 feb 2021 21:55 #4879

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Torben,

Det er ikke en bastandstælling vi laver men en kønstælling, altså forholdet i forskellen i mellem talte hanner og hunner. Det er en tælling fra et fast punkt du finder på kysten, hvor du mener at kunne tælle godt med fugle.
Vi vil gerne have talt så mange hanner og hunner som muligt, ud fra metoden der er beskrevet.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Kønstælling at Edderfugl. 6-7. marts 2021 13 feb 2021 07:59 #4883

  • banditten
  • banditten's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 6
tak torben :)

jeg kender ikke historien med agerhønen, lyder interessant. fortæl gerne mere, eventuelt et link til hvordan vi bidraget? t)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Kønstælling at Edderfugl. 6-7. marts 2021 17 feb 2021 20:11 #4902

  • banditten
  • banditten's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 6
Tak for af gøre en lang historie kort med din oplevelse af det;)

jeg sætter også min lid til danmarks jægerforbund gør hvad de kan for at bevare jagten på edderfugl, vi er nogle som klynger os til håbet.
hvis ikke vi gør noget, får vi ikke noget. t)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Kønstælling at Edderfugl. 6-7. marts 2021 19 feb 2021 23:44 #4910

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg syntes det er ærgerligt, hver gang vi gør noget, sætter gang i et tiltag. For at vise vi er her og gerne vil yde en indsats.

Så bliver det negativt taget i mod. Og DJ er nogle skvaderhoveder der aldrig gør noget, eller det mest positive. Ikke gør nok.
Nogle gange får jeg fornemmelsen af en kendt balkon, med et par gamle brokkerøve med en hvis form for humor.

Jeg syntes I skulle tage at arrangere jer og melder jer ind i kampen. Tag fat i DJ, undersøge hvor meget de egentlig gør. Gør de ikke det i gerne vil have, så tag en snak med DJs ledelse om de ting I er utilfredse med.

Et er sikkert det hjælper ikke en hat, at skrive her. Ud over at demoralisere os der yder en indsats. Så tak for det.

Mit ønske, Tag tyren ved hornene og gør noget ved det.

Jeg syntes DJ gør et meget stort arbejde ud af kæmpe for strandjagten. Nej jeg er ikke altid tilfreds og tingene går ikke altid den vej jeg ønsker. Men her er jeg bare nød til at kikke på mig selv. Mine tanker, ønsker og ideer bliver altså først gode, når jeg har fået andre overbevist om, at det er god idé. Når der sker giver det en god positiv oplevelse.

Intet er umuligt for den der vover.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: BS, Søulven, sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Kønstælling at Edderfugl. 6-7. marts 2021 20 feb 2021 07:55 #4911

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Undskyld hvis jeg har fornærmet nogen?

Mine indlæg er slettet, så de ikke ødelægger jeres indsats mht. en forvaltningsplan.

En gammel brokkerøv med humor, skal ikke stå i vejen for bevarelsen af jagten på edderfugl.

En god hukommelse er jo ikke i alle tilfælde et gode.

Fortsat god weekend

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Kønstælling at Edderfugl. 6-7. marts 2021 21 feb 2021 09:22 #4912

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Godaw.
Så vil en gammel brokrøv og en rigtig god ven(Fromse) tage ud og tælle edderbasser,hvis ellers alt det private kan falde på plads.
Vi skal bevare edderfuglejagten,længer er den ikke.
Latter er indre jogging.
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC, banditten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Kønstælling at Edderfugl. 6-7. marts 2021 21 feb 2021 23:54 #4915

  • BS
  • BS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 10
Man skal vist kunne lide at håne folk hvis man skal finde noget morsomt i de kommentarer Torben kom med.
At udgyde sådanne negative ytringer omkring dette fine tiltag, synes jeg er tæt på respektløst.
CHC svarede meget pænt på at det var for meget, det synes jeg også det var, det burde ikke kræve meget dannelse at tænke lidt over hvordan man omtaler ting over for andre.

Jeg tilmelder mig naturligvis også.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Kønstælling at Edderfugl. 6-7. marts 2021 22 feb 2021 07:06 #4917

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
I samtlige af mine slettede indlæg roste jeg initiativet og gør det gerne igen.

Vil vi bevare jagten på edderfugl skal vi bidrage med alle de data vi kan, bygge redekasser osv. osv.

Vi der dyrker jagten på edderfugl skal kunne se os selv (og hinanden) i øjnene og sige.
" VI gjorde hvad VI kunne"

Fortsat god dag.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen