Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Gåsetur. 11 jan 2020 13:05 #3274

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
En gåse tur.

Jeg har været i tvivl om hvordan jeg skulle gribe denne beretning an, ikke rigtig været i tvivl om hvorvidt den skulle laves, for det syntes absolut jeg den skulle, men hvor meget skulle med?
I know, den er lang.....

Here goes!

Jeg har en del gange mødt en rar gut ved flere af disse Hygge Standjægermøder i Roskilde Strandjagts Forening, hvor vi har haft sludret ved flere lejligheder. Vi har snakket jagt og grej, men på et sådan et helt afslappet niveau som med så mange andre der mødt op. Jeg har altid syntes han virkede rigtig rar. For et par mnd siden gik jeg og mugede ud i mit jagt grej, og tog den beslutning at 24 lokkegæs og nogle svaner skulle have en ny ejer.
Disse blev smidt til salg her på S&H, og lyn hurgtigt henvendte den rare gut sig og ville købe mine lokkere. Da han hentede dem fik vi en snak om lokkere, gåsekald og jagt. Jeg lånte ham et af mine gåsekald og vi blev enige om at hvis jeg ellers havde det ok, kunne vi måske tage en jagttur efter gæs i denne sæson sammen.
Efter gradvist at ha fået det bedre ( har bøvlet med meget langvarig sygdom, og er efter over 10 år med stærk smertestillende, endelig kommet af med min medicin ) samt jeg havde over julen og her i starten af januar været på vandet 3 gange tænkte jeg at vi måtte se om den gåsetur ikke kunne stables på benene. Det viste sig at han havde fået en aftale med sin chef om at kunne holde et par valgfrie fridage her i Januar, så efter lidt SMS´er samt et tjek af vejrudsigten blev torsdag den 9. Januar aftalt.
Vejrudsigten lovede 6 m/sek fra syd, godt overskyet, 8 graders varme og en utrolig masse regn, en vejrudsigt som når man almindeligvis rundt går på land ville være pænt træt af, men for en strandjæger med hang til gåsejagt der skal ud i prammen er det en sand velsignelse :).
Vi aftaler at mødes kl 12.30 her hos mig, vi skal lige ha rykket en pram over på den 17" jolle vi skal bruge som trækdyr, samt min gæste pram på en lille trailer. Det skal nævnes at på denne tur skal vi godt ud på vandet, der hvor nogle voksne bølger godt kan forekomme hvis vinden ikke forbliver som lovet. Men med den vejrudsigt på 6 m/sek skønner jeg at min Hurtig Karl jolle bør være super fin, denne beslutning vender vi tilbage til senere :).
Jeg tænkte at når vi nu mødes allerede kl 12.30 var vi i god tid, men tiden har det som bekendt med at løbe når man er i hyggeligt selskab, og der gik selvfølgelig snak i den. En smule efter tidsplanen kommer vi afsted. Efter 15 mins kørsel kommer jeg i tanke om at jeg har glemt at stroppe jollen fast til bådtraileren ( takseres vist nok til en betinget frakendelse af kørerkortet ), heldigvis havde han en 6m strop og vi fik hurtigt klaret den lille sag. Jeg nævner dette for ved ikke om det kun er for mig dette gælder, men syntes for ofte jeg glemmer et eller andet, og det er IKKE blevet bedre som årene triller forbi :).
På destinationen får vi smidt pramme og jolle i vandet, og lusker mod det endelig mål. Jeg er super spændt på hvad vi har i vente, jeg har ikke været på stedet i år, og stedet har tidligere været godt eller virkelig ringe i forhold til gæs. Da vi nærmer os hvor jeg gerne vil ligge får vi sendt de første Grågæs på vingerne, det er ikke nødvendigvis et godt tegn. Og er sket ved flere lejligheder før, hvor jeg efterfølgende ingen gæs har set resten af aftenen.
Fik jeg nævnt tidligere at vi skulle få regn? Det regner jo simpelthen for vildt :).
Vi får smidt prammene og lokkerne på plads, jeg tager jollen og sejler den op af kysten. Mens jeg går tilbage af kysten går jeg og samler småt plast og en strandet led pære op, og kan se en rovfugl eller ræv har stillet sin sult med 4 ænder over nogen tid.
Da jeg får smidt mig i prammen siger min ven at de først gæs har været inde over lokkerne! Hvor til jeg spørger: Hvorfor skød du så ikke? Men han ville vente på mig, og mente det var på sin plads at man ikke "tyvstartede", hvor til jeg svarer at det skal han på ingen måde en anden gang :). Vi aner ikke hvad vi får af chancer, så han skal dælme gribe dem der falder hans vej t).
Vi har ligget i max 15 min. da den første Grågås kommer fra højre, et par hurtige kald med "Hammeren" og den kommer lige mod lokkerne. Jeg siger til min ven at den tager han selvfølglig, den får et skud og et opsamlingsskud, og dagens første gås er landet. Dette er hans 2. gås nogensinde. Efter ganske kort tid kommer 2 gråænder trækkende ind over os i måske 8 meters højde, og selvom han også er glad for andejagt så er denne tur efter gæs. For at holde forstyrrelserne på et minimum, og dette er jo en gåsejagt :), så vi nyder synet af de fine ænder og lader dem flyve videre.
Der går ikke særlig lang tid før 2 Grågæs kommer igen fra højre, helt i samme stil kalder jeg med gåsekaldet, de svinger lige rundt og kommer helt ind i hovedet på os. Jeg siger mens de er på vej ind at han igen bare skal skyde dem, bum bum, et enkelt opsamlingsskud, hans 2. & 3. gås i dag ligger nu i prammen. Vi er ikke sent i jagten der er lang tid til "lukke tid". Og forskellige flokke af gæs falder for kaldets toner, og nu har vi begge været "i ilden", Blisgås er nu også føjet til samlingen, og hans første nedlagte Blisgås nogensinde er nu er realitet.
Der hvor min ven normalt jagter er fuglene ret sky, så de to ænder der kommer ind over så lavt er ikke noget han så tit ser nævner han, og i det fjerne kommer nogle kæmpe flokke af Bramgæs. Bramgæs kan jo ødelægge et gåsetræk i en sådan grad at fandtes der et udstyr til at måle dette fænomen, ville det gå helt i det røde felt når sådan en 4-500 stk kommer flyvende, skaber sig samt laver en masse uro. Men her til aften da det jo ikke er noget han ser normalt, og vi har nedlagt en stribe gæs så turen er allerede en succes for os, så kalder jeg af dem, og de kommer ind over os i utrolig lave højder et par gange for så at smide sig 50-100 m fra os. En gammel patron måtte "lade livet" for det nytte ikke at have sådan en flok liggende så tæt på hvis man gerne vil jage gæs, den store flok går på vingerne og trækker væk.
Det er en super aften, trækket af gæs er delt ud over en lang periode helt op til 30 min før lukke tid, hvilket kaster nogle utrolig spændende flokke af sig. Med ca 30. min til lukketid siger jeg til min ven at de flokke der kommer fra nu af lader vi alle sammen komme helt ind til os og lande på vandet lige foran os. Det er blevet sådan lidt skummelt og mørkt. Og min ven har problemer med at komme ind og ud af prammen, så i dag er det mig der appportere, det mega hårdt ( i know, jeg har en utrolig dårlig kondi ). Grunden til jeg gerne vil ha dem til at lande er lige så meget når han nedlægger noget på sin side, jeg på min, så skal der ikke meget til førend en anskudt gås kan stikke af, og det vil vi ikke have noget af. Plus det er jo mig der skal løbe rundt og samle op, dovenskaben længe leve :).
Det har været en vanvittig aften, og den nærmer sig sin afslutning. Vi har små 15 min til lukke tid, og der har været stille i 5 mins tid. Jeg har løbet rundt og samlet gæs op så jeg er også ved at være godt brugt, min ven har fået lov at opleve gæs så tæt på at han næsten kunne pille dem i næseborene, samt virkelig fået et nyt syn på hvad gåsejagt også kan være.
Den forgangne stilhed samt mørket indikere at der måske ikke er mere at komme efter, så vi aflader! Hvordan er det nu når man aflader i skyde tiden? Ja, så kommer fuglene selvfølgelig. Så en flok på 8 - 10 Grågæs kommer uanmeldt ind og kaster sig lige oven i os. Altså som i 2 m fra os, men da vi fumler med patroner letter de selvfølgelig. Og vi aftaler at måske vi skulle tage den til lukketid alligevel. Ikke den dårligste beslutning da yderligere 2 flokke og 3 gæs finder vej ned i prammen på den korte tid.
Reflektion! Hvad har vi lige været vidne til? Hvor fedt er det at få lov at give min ven denne oplevelse? Glemmer han mon denne aften igen? Der mange ting at glædes og tænke over.
Vi har været utrolig heldige denne aften, vinden som skulle være 6 m/ sek er mellem 8 & 9, og min jolle er næsten for lille til den tur vi skal på for at komme hjem. Vi har været heldige med jagten, men det faktum at vinden ikke er vendt er nok noget af det jeg glæder mig mest over i jollen på vej mod havn. Denne tur bliver den sidste tur med Hurtig Karlen på dette sted, for havde vinden vendt havde det været noget rod.
Hjemme i min indkørsel får vi læsset af og vendt hvad vi har oplevet, han vil gerne have alle fuglene da der er noget forenings arrangement han kan bruge kødet til. Så det er super fint med mig, vi får læsset dagens høst i hans bil.
Vi endte med at nedlægge 10+ gæs fordelt på Grågæs og Blisgæs, de billeder jeg har taget vil muligvis give stedets lokation væk, og jeg ville jo gerne dele historien, IKKE positionen ;). Og de store paradebilleder holder vi for os selv så ingen bliver stødt. Så deraf er beretningen ikke suppleret med billeder desværre.
Jeg syntes det er vigtigt at dele endnu en historie i rækken hvor andre og jeg selv igennem tiden har mødt en flink fyr gennem strandoghavjagt.dk, for så efterfølgende at have delt nogle spændende jagtlige eventyr sammen, og knyttet et venskab.
Så som nævnt før, 1000 tak til CHC og andre der har holdt denne hjemmeside i live, og dermed muligheden for at møde nye ansigter man kan dele sin hobby med.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: Joffes

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Gåsetur. 11 jan 2020 17:19 #3275

  • DKS94
  • DKS94's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 16
  • Modtagne Tak: 12
Mange tak for historien, Tybjerg! Det lyder til, at I har haft en fantastisk aften :) Jeg håber at jeg en dag får lov til at opleve gæssene på tæt hold i prammen, men mon ikke det kommer med tiden, og erfaringen ;)

Knæk og bræk
Daniel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Gåsetur. 15 jan 2020 12:22 #3289

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Henrik,

Mange tak for en god beretning og den er der ikke en linje for lang.

Når strandjægere mødes, udveksles der erfaringer og netværk udvides. Det giver i mange tilfælde også gode jagtopleveser sammen med andre gode strandjægere.

Glædeligt der er mere bedring i din sygdom og ja det er fedt at komme ud af en længere periode med stærk smertestillende piller. Fedt at høre.

Jeg ligger din beretning her ind under beretninger her på siden.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1