Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Når kongen af fjord kalder 06 dec 2018 01:04 #2000

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Vi skriver start december og jeg har været landfast alt for længe.
Min kajak er gået i stykker og det kniber med at skaffe stumperne.
I flere uge har jeg siddet og kigget ud af vinduet på vejret og set frosten komme og lukke søerne indlands, suk suk...
Hygge med familien og mine 4 børn og alt hvad der høre til men det svært og nyde det når fjorden kalder men jeg ikke kan besvare dens stille hvisken i mit hoved.

Pludselig bipper en sms ind...
En jagtlegende i min verden og med snart 40 års erfaring på vandet.
Beskeden er simpel.
"Skal du med ud og skyde hvinænder i morgen, jeg har alt grej, også pram du kan låne"
Jeg giver et sæt fra mig og skubber mobilen over til min elskede hustru på den anden side af bordet.
Hun smiler, selvfølgelig skal du det.
Ham siger man heller ikke nej tak til svare jeg, og føler mig samtidig vildt beæret over invitationen.

Belønningen for at være aktiv jæger på vandet og i vores fælles forening.
Jeg får pakket lidt og går til ro den nat med et stort smil på læben og har svært ved at sove.
Lidt som da jeg var helt ny og skulle på jagt for første gang og fyldt med spænding og glæde.

Alarmen ringer og jeg står op, for tingen i bilen og køre mod havnen, det en underlig fornemmelse ikke og have bilen fyldt med lokker og kajakken på taget.. har jeg nu virkelig husket det hele.
Vi mødtes klokken 6 med kram og glæde og årets første julegave bliver givet retur som tak for invitationen, hvorpå vi går til båden.
Der ikke meget jeg kan hjælpe denne erfaren Strandjæger med.
"Lad du bare mig der meget nemmere" lyder det roligt.
At se denne mand gøre sig klar er en oplevelse i sig selv, let og elegant gøres det og jeg kan til sidst komme ombord.
Ud i mørket sejle vi mens vi snakker, han kender sit vand og sit fartøj og let og sikkert kommer vi hurtigt frem til pladsen.
Der intet jeg kan hjælpe med, han har alt på rygraden og det vil kun tage længere tid og skulle forklare mig alt der skal forgå en han i et snuptag for alt på plads.
Han padler sikkert ud i mørket og for lagt lokkerne ud, jeg kan kun høre ham der ude.
Der går ikke længe før han vender tilbage.
"Ja så mangler vi lige de løse lokker og svanerne"
Det klare han skam også selv, jeg kan dog lige række det over til ham i prammen.

"Så kan du godt kommer i prammene og her ud"
Jeg ror ud til ham og kan svagt se de forreste lokker.
"Ja vi må lige se på afstanden når det bliver lidt mere lyst"
Men det bliver aldrig nødvendigt for denne mand har i mørket lagt alt perfekt ned til mindste detalje.
Det stadig mørkt og det nu skydetid.
"Jeg får lige motorbåden af vejen" og væk sejler han ud i mørket mens jeg kigger efter ham.

Jeg finder mine kald frem og giver en lille opvarmnings quak fra mig og hurtigt kommer en flok gråænder lige ind over mig.
Ret hurtigere en forventet, jeg har ikke en gang ladt op endnu.
Jeg lader op og giver en lille serie af hailcalls fra mig igen og igen kommer en ny flok ind over mig.
Det var da utroligt, måske jeg skulle gøre mig ordentligt klar.
Jeg ikke helt på plads og samtidig i en pram hvilken jeg ikke har været i i flere år.
Jeg kigger efter min jagt makker og kan stadig kun høre ham.
Jeg giver kaldet et par rap igen og denne gang med bøssen i hånden.
Endnu en gang kommer der gråænder ind over mig bagfra men ikke til en skud mulighed.
Jeg giver dem dog en på hatten med kaldet og en gråand går lige ind i V'et på hvinandelokkerne.
Et skud lige på og klask den ryger i baljen lige for an mig.

Sikke en dejlig start og kort efter kommer min jagtherre padleene.
"Jeg fik en gråand, den ligger der"
"Fedt, så vi igang" siger han.
Jeg får knoret lidt mere i kaldet og der går ikke længe for et par ænder kommer bag om os.
Jeg er imponeret over at se denne erfaren herre ligge på maven i en Bogø kajak, nemt rejser han sig om på knæ og drejer 180 grader om mod højre, en eller temmelig udfordrende vinkel som jeg aldrig selv ville kunne og slet ikke i en kajak hvis det havde været.
Sikkert piller han den ene ned og den anden and går lige ind over mig bag fra, og jeg får sendt et hurtigt skud efter den og ned falder den.
To styks pibeænder er nu også på paraden.

Det blevet lyst og der godt låg på himlen med en smule støvregn til tider.
Vi får en lille tår og drikke som tillykke på den gode start, 3 skud og 3 ænder det slet ikke tosset og jeg nyder hvert minut der på fjorden.

Jeg har været på hvinandejagt før men har ikke fået styr på det endnu og aldrig rigtig prøvet hvor det hele bare klapper, men med denne fjordens konge skulle jeg nu få mig en oplevelse jeg aldrig vil glemme.
For der gik ikke længe før den første hvinand kom lige ind i mod os.
"Den tager du" siger jeg tøven, men han høre mig vist ikke og jeg er ret sikker på at han faktisk også ønsker det mig der tag den.
Jeg skyder 2 skud, første forbi og anden strejfer den, og jeg får hurtig backup af et perfekt skud.
"Bliv du bare siddende så henter jeg den til dig"
Overskud og yderst venlig, som om jeg var blevet inviteret hjem i hans hus som gæst.
Og det følte jeg mig også som, som en gæst hos en yderst behagelig vært der passede og plejede en i sin fine hjem hvor der var dækket flot op og intet skulle mangle.

Flere hvinænder slog hård på lokkerne og jeg har aldrig set fugle komme så højt oppe fra også gå lige ned i lokkerne, det så helt vildt imponerende ud. Fra en 40 50 meter oppe også bare ned, flakkene fra side til side.
Noget atypisk højde de fløj i på sådan en dag, men ned ville de nu alligevel.
Det gav nogen ret udfordrende skud og en del tøven men det lykkes da.

Og efter en rum tid og med støtte fra erfarne jæger på min venstre side havde jeg pludselig 11 ænder liggende bag på prammen.
Selv et par dykker fik denne legende lukket for mig yderst hurtigt, og det var en sand fornøjelse og overvære og flere gange gik jeg næste i stå bare for at se hvordan har greb det an.

Over middag sluttede vi og der lå nu 23 fine ænder på paraden.
Jeg kunne ikke bidrage med at rydde af bordet på hans veldækket due som bestod af den smukke fjord.
"Jeg har min måde og pakke tingene på, hvis det ikke bliver gjort sådan går det galt næste gang jeg skal pakke det ud i mørket"
Jeg forstod hvad han mente selv om det var svært ikke at deltage i oprydning.

Sikkert og hurtigt blev der pakket og tilbage til havnen kom vi.
En øl og en hurtig snak og et stort kram blev det til.
Kongen af fjord, hvilken en ære og oplevelse også som om han viste hvordan jeg havde hængt med hovedet der hjemme.
Jeg kan aldrig takke ham nok, og jægere som ham er en gave og inspiration for strandjæger landet over.
Mange tak for invitationen til dit andet hjem :)
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC, jakobcoff, Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af HIT7.

Når kongen af fjord kalder 06 dec 2018 14:43 #2003

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Med så fin en beretning, samt titlen: Kongen af Fjorden er det næppe sidste gang du får chancen for at blive wingman t).
Fedt I har haft en god tur, det er dejligt at læse om andres ture nåååår man ikke selv rigtig får kommet afsted :whistle:.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Når kongen af fjord kalder 06 dec 2018 18:57 #2004

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Lyder til at have været en herlig tur :) er slet ikke misundelig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Når kongen af fjord kalder 06 dec 2018 21:47 #2005

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Tak for beretningen Anders,

Lyder til at have været en god oplevelse.

Håber du får fikset kajakken, ellers må du jo købe en trækpram den er da til at fikse selv :P

Jeg har lagt din godt skrevet beretning og dine gode billeder ind under beretninger 2018 - 2019 her på siden.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Når kongen af fjord kalder 07 dec 2018 19:07 #2013

  • Goose killer
  • Goose killer's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Total kanon beretning og tillykke med de fine ænder :cheer: :cheer:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1