Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Kajagt i Oktober 14 okt 2018 18:50 #1794

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Så blev det oktober og tiden var inden til at drage på vandet i min elskede kajak.
En dag med låg på himlen og en mild vind fra nord, nordvest samt lidt tåge.

Jeg satte ud omkring klokken 9 og begyndte at bevæge mig nord på mens jeg artsbestemte de mange måger inde på broen.

I det fjerne kunne jeg høre en gråand afsløre sig og kursen blev hurtigt lagt i den retning og da jeg nærmede mig et lille knæk på kysten lå der en lille flok ænder og gemte sig.
Langsomt kom jeg nærmere og da jeg var på omkring 40 meter lettede de ind mod land.
I en flot bue vendte de tilbage mod fjorden og lige i mod mig.
En gråand to den lige ind over kajakken og første skud gik og derefter endnu et...
Men anden fløj bare videre selv om jeg var sikker på jeg havde ramt den.
Den nåede godt 100 meter og faldt så pluslig til jorden og ramte vandet med et ordentligt klask.

Derefter drog jeg over til modsatte side af fjorden stille og roligt og på min vej støtte jeg på et par unge edderfugle.
Det to længe med kikkerten at spotte en ung kok, men da den slog med vingerne gav den sig til kende med hvide fjer i dragten.
Indsejlingen gik i gang men hurtigt måtte jeg sande at den aldrig ville forsøge at lette.
Konstant dykkede den men jeg fik for hver gang lukket for afstanden og til sidst var den tæt nok på til et skud.
Den forendte på stedet.

Da jeg nåede modsatte side lå der flere hundrede ænder. Et godt mix af pibænder og gråænder.

Det var mange øjne rettet mod en, men forsøges skulle det da.
På ca 40 meter igen lettede den første and og der efter resten.
Flot så det ud og en gråand to turen lige forbi mig og igen kom bøssen til skuldrene men ramme det kunne jeg ikke og den fløj lige så pænt videre.


Her efter søgte jeg ud på dybere vand igen og jeg kunne se masser af små flokke med edderfugle rundt omkring.
Pluslig kom en stribe trækkende meget lavt ind over vandet og lige ind i hoved på mig.
Der kom sving i bøssen og ned faldt en flot udfarvet kok og der gik ikke længe før en situation helt mangen til kunne gentage sig.

Derefter fandt jeg lidt flere edderfugle, endnu en ung kok som jeg sejlede til og her var et skud ikke nok.
Den dykkede i det den blev ramt første gang og måtte have andet skudet da den kom op igen.
Nogen andre kajakroere kom i mod mig og jeg afladte og sejlede hen til dem for at hilse på og forsikre dem at jeg havde set dem.

Derefter da vandet var frit igen og jagten kunne forsætte kom endnu et træk edderfugle, men chancen forblev en chance.
Det lykkedes dog med en ny indsejling til en flot kok og med et enkelt skud lå den stille på vandet.
5 edderfugle og en gråand også satte jeg næsen hjem af da endnu et træk af edderfugle kom lige i mod mig.
Jeg ventede længe og var klar meget længe, alt for længe. For der kom aldrig ordentligt sving i Berettaen og jeg måtte nøjes med 2 huller i luften.
Jeg var i land da klokken var omkring 1400.
En ganske hyggelig første kajagt tur i oktober.
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC, P_V, John Silver, ohk

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1